וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר לשעבר בפיקוד העורף: "לא ערוכים להוריקן"

ד"ר חיליק סופר שחקר את הסופות קתרינה וגוסטב מסביר כי לישראל אין את הכלים להתמודד עם אסון בסדר גודל של הוריקן "איירין". "יש לחתום על חוזה עם מדינות זרות שיסייעו במתן מענה"

"ישראל אינה ערוכה לאירוע בסדר גודל של הוריקן 'איירין'" – כך הודה אמש (ראשון) אלוף משנה במילואים, ד"ר חיליק סופר, לשעבר ראש מנהל אוכלוסין בפיקוד העורף, שחקר את הסופות "קתרינה" ו-"גוסטב". "לישראל אין כלים להתמודד עם אסון שכזה", מסביר מי שבחן את ההתמודדות של הממשל האמריקאי בשתי הסופות הקודמות, בשיחה עם וואלה! חדשות. הוא התייחס לסופה שמכה בימים אלו בחוף המזרחי בארה"ב ואמר כי "היה קשה מאוד לצפות את ההתנהגות של הסופה ולכן האמריקאים נערכו בכל הכוח במוקדים בהם היא הייתה אמורה להכות".

הוריקן "איירין" - כותרות אחרונות:
ישראלים בניו יורק על ”איירין”: ”מהומה על כלום”
בניו יורק המים נעצרו, הצפות ענק בניו ג’רזי
הוריקן איירין בתמונות: אלבום מתוך הסופה

הוריקן איירין מגיעה לניו יורק, אוגוסט 2011. AP
"האמריקאים נערכו בכל הכוח במוקדים בהם הסופה הייתה אמורה להכות"/AP

"לפני פחות משנה סיימתי את תפקידי והכנתי מסמך שמסביר את הפערים. הצעתי לנתח את הפערים בתחומים השונים ולהיערך אליהם באמצעות חוזים עם מדינות בעולם שיסייעו בזמן אמת", הוא מספר, "לא נעשה עם זה מהלך רציני. אחרי מספר חודשים אירע אסון הכרמל ואם לא היה המזכיר צבאי של ראש הממשלה משוטט בגוגל, גם סופר טנקר לא היה מגיע. צריך להיערך בתחומים רבים בחוזה נצור מראש עם מדינות זרות שיסייעו לנו לתת מענה במיידי. נכון שהסיכוי שסופה תתחולל כאן הוא אפסי, אבל רעידת אדמה יכולה לקרות בכל רגע ותוך דקות".

"אני לא חושב שלא ניתן להקל ראש בשישה עשר הרוגים ועוד לא העריכו את הנזק ברכוש שלהערכתי יהיה עצום", הוא מתייחס לנזקי "איירין", "האמריקאים הציגו רמת מוכנות גבוהה שרק סייעה להם. חוסר הקשבה ומוכנות של הציבור היה מביא לתוצאות קשות יותר. הסופה רק עולה כעת צפונה לקנדה ואף אחד לא יודע לצפות מה באמת יקרה שם".

הוריקן איירין מגיעה לניו יורק, אוגוסט 2011. AP
"חוסר הקשבה ומוכנות של הציבור היה מביא לתוצאות קשות יותר"/AP

1,800 אזרחים נהרגו בסופת קתרינה בשנת 2005 וכעבור שלוש שנים, הפיקו בארה"ב לקחים ובעת התפשטות סופת ההוריקן 'גוסטב' נהרגו 100 אזרחים. "הם יישמו את הלקחים והטמיעו אותם מרמת הנשיא ועד אחרון האזרחים", הסביר ד"ר סופר, "ההכנות באו לידי ביטוי גם במקרה הזה. במידע לציבור, גיוס מילואים, הנחיות מפורשות על פינוי והתייחסות של כלל המערכות והתשתיות לקראת ממדי ענק של סופה. בעיריית ניו יורק שמונה למעלה משמונה מיליון אזרחים יש בחור חרדי בעל תפקיד בכיר שאחראי על המידע לציבור והוא יודע לשלוח הנחיות ברורות לרובעים ואזורים ממוקדים על פי הצורך. לאמריקאים יש יכולת להעמיד תוך זמן קצר עשרות אלפי אוהלים קשיחים לאזרחים שבתיהם נהרסו".

(עדכון ראשון: 23:33, 28.08.11)

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully