וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נרתמים למאמץ: גם המל"טים יסייעו באיתור נעדרים

טייסת המל"טים של חיל האוויר מנתה קצין לאיתור נעדרים על מנת למקצע את תחום האיתור. קצין בכיר בטייסת: "כל דקה חשובה ותרומתו המקצועית לאיתור החייל הנעדר בזמן אמת תהיה גבוהה"

לאחר שנים של הערכות ולמידת לקחים מאירועי עבר, החליטו בצה"ל לעבות את יחידת אית"ן (היחידה לאיתור נעדרים), במטרה להפוך את תהליך איתור הנעדרים מקצועי ומתוחכם יותר. לשם כך, הוגדל מספר נציגי היחידה באוגדות ובחטיבות, והוחלט להכשיר אותם לימי מלחמה. כמו כן, נרכשו אמצעים לתגובה מהירה, ולאחרונה אף הוחלט בטייסת המטוסים הלא מאוישים הראשונה של חיל האוויר למנות קצין איתור נעדרים בדרגת סרן ובשירות קבע.

הקצין יהיה אמון על צבירת ידע מקצועי מתחקירים מבצעיים ולקחי מלחמות, וכן על תדרוך צוותים בטייסת לפני פעולות. כמו כן, בזמן אמת ישב הקצין מול המסך בתא השליטה ויאסוף מודיעין מדויק אודות המתרחש בשטח מרגע החטיפה, וכן ינחה את הכוחות כיצד לאתר את החייל הנעדר.

טייסת המל"טים של צה"ל חוגגת 40 שנה - לאחר צנזורה. נועם אשל, דובר צה"ל
קצין איתור הנעדרים ינחה הכוחות כיצד לאתר את החייל הנעדר/דובר צה"ל, נועם אשל

"כל דקה חשובה ותרומתו המקצועית לאסוף פרטים לאיתור החייל הנעדר בזמן אמת תהיה גבוהה", הסביר קצין בכיר בטייסת. לדבריו, קצין האית"ן הוא הגורם המקצועי בטייסת לטיפול בתחום, ולשם כך הוא קורא כל תחקיר שנוגע בנושא, מתדרך צוותים לפני פעולה ועורך ימי עיון.

הפקת לקחים

למרות התפקיד החדש, מפעילי המטוסים הלא-מאוישים כבר מכירים, במידה כזו או אחרת, את מלאכת הסיוע באיתור נעדרים. במלחמת לבנון השנייה, בשל הקושי הרב באיתור נעדרים במספר מקרים, נעשה שימוש בכלי הייחודי, אלא שהשימוש הזה היה לא מקצועי. כמו כן, היה קושי בפיענוח הפריטים שנאספו בשטח לכדי סיוע ממשי לכוחות התרים אחר הנעדרים.

הדוגמה הכואבת ביותר לכך היא האירוע שפתח את המלחמה: טנק מגדוד 82 של חטיבה 7 עלה על מטען גחון בשטח לבנון, ארבעת אנשי הצוות נהרגו במקום, וחלקם נלקחו בשבי. הכוחות בשטח התקשו לאתר מה עלה בגורלם של אהוד גולדווסר ואלדד רגב, והתגובה הישראלית שהסתבכה הולידה את המלחמה. כך היה גם בניסיון לאתר את הנעדרים באירוע מסוק היסעור שנפגע בדרום לבנון במלחמה – חמישה אנשי צוות נהרגו, וביניהם רב-סמל במיל' קרן טנדלר. במקרה זה השתמשו ביכולות כלי הטיס הבלתי מאוישים, אך השימוש היה מאוחר מדי, והתמורה המקצועית של הכלים לא הייתה גבוהה.

בתוך כך, הקצין הבכיר ציין כי היחידה לאיתור נעדרים תסייע לא רק בהקשרים צבאיים: "היה אירוע בירושלים שחיפשו אחר ילד, וככל שהתקרבו אליו הוא ברח בגלל שהוא נבהל מהרעש. ביקשו מאתנו עזרה, וסייענו מבלי להסס. היתרון שלנו הוא שאנחנו פועלים באמצעות מספר אמצעים מהאוויר ואנחנו שקטים. הילד נמצא בריא ושלם", סיפר. בנוסף, הסביר כי ישנו יתרון רב לשימוש הנעשה במל"ט. "לטיסה של מל"ט מעל היעד, לזמן ממושך באזורים מאוימים ומבלי לסכן אנשים יש משמעות רבה גם לגבי איתור נעדרים", הסביר הקצין הבכיר.

עוד בנושא:
40 לאנשי המל"טים: "בעתיד לא יהיו מטוסים מאוישים"
חיל התותחנים חושף: היתרון של צה"ל במלחמה הבאה
למרות המשבר: טורקיה בוחנת מל"טים מישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully