וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיל התותחנים חושף: היתרון של צה"ל במלחמה הבאה

החיל הציג לראווה שתי מערכות שסווגו עד עתה כסודיות ביותר: טיל נ"ט מתקדם מדגם תמוז שהוגדר כאימת הצבא הסורי, וכלי טיס בלתי מאויישים בשירות זרוע היבשה, לאיסוף מודיעין בזמן אמת

אלברטו דנקברג

(צילום: אלברטו דנקברג, דובר צה"ל, עריכה: יותם בן-דוד
קריינות: אביב אברמוביץ')

קצין תותחנים ראשי, תת-אלוף דוד סויסה, חשף היום (שני) לראשונה שני מערכים שהוגדרו עד כה כמסווגים ברמת 'סודי ביותר': מערך מטוסים בלתי מאוישים הפועלים בשירות זרוע היבשה לאיסוף מודיעין בזמן אמת ומערך טילי 'תמוז' - טיל נ"ט מהמתקדמים בעולם, הנחשב לאימת הצבאות הסורי והמצרי.

מערכת התמוז נכנסה לפעילות מבצעית בשנות ה-80'. מדובר בטיל בעל מערכת התבייתות אלקטרו-אופטית, המסוגל לפעול ביום ובלילה. הטיל מגיע למהירות של 220 מטרים בשנייה ולטווח של 25 קילומטרים והוא בעל יכולת פגיעה במגוון רחב של מטרות. ברגע שהטיל ננעל על מטרתו, הוא מסוגל לעקוב אחריה באופן עצמאי, באמצעות מנגנון המכונה 'שגר ושכח'. במהלך מלחמת לבנון השנייה, שוגרו 600 טילי תמוז בעלות כוללת של 300 מיליון שקלים. במהלך מבצע עופרת יצוקה שוגרו כמה עשרות טילים כאלה.

סיור בבסיס רמון תצוגת תכלית וחשיפה של אמצעי אמלח סודיים של צהל, יולי 2011. אלברטו דנקברג
בעל יכולת צילום ביום ובלילה, ציון לייזר עבור מטרות, סימון לכוחות הקרקע וקשר עם כוחות מתמרנים וחיל האוויר. הרמס 450/אלברטו דנקברג

בנוסף, חשפו בחיל כי בשנת 2000 הוחלט להקים בחשאי את מערכת כלי הטיס הלא מאוישים של זרוע היבשה כדי לסייע לכוחות היבשה המתמרנים. זאת, להבדיל מכלי הטיס הלא מאוישים של חיל האוויר, שיועדו למשימות המטה הכללי וחיל האוויר. זהו מערך ייחודי שעד כה נמנעו בצה"ל מלהתיר את פרסומו.

כלי הטיס הלא מאויש בשירות התותחנים הוא "הרמס 450", בעל יכולת צילום ביום ובלילה, ציון לייזר עבור מטרות, סימון לכוחות הקרקע וקשר עם כוחות מתמרנים וחיל האוויר. ל"הרמס 450" יכולת עיבוד, פענוח ושיגור למפקדות בזמן טיסה. הישג זה מאפשר למפקדות לייצר תצלומי אוויר עדכניים עבור הכוחות ביבשה בזמן שכלי הטיס עודנו באוויר.

סיור בבסיס רמון תצוגת תכלית וחשיפה של אמצעי אמלח סודיים של צהל, יולי 2011. אלברטו דנקברג
"אנחנו ניידים. יש לנו יכולת לעבור תחת הסוואה ממקום למקום. אם חלילה יפציצו מוקדים אסטרטגיים, בנו יהיה קשה לפגוע"/אלברטו דנקברג

"אנחנו לוחמים לכל דבר"

סרן ערן, מפקד משימה במערך כלי הטיס הלא מאוישים, הסביר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "ההבדל בין הכלים של חיל התותחנים לאלו של חיל האוויר הוא שאנחנו ניידים. יש לנו יכולת לעבור תחת הסוואה ממקום למקום עם הקרון שלנו ולשבת קרוב למפקד האוגדה. אם חלילה יפציצו מוקדים אסטרטגיים, בנו יהיה קשה לפגוע. מעבר לכך, יש לנו התמחות בפעילות עם זרוע היבשה. אנחנו לוחמים לכל דבר".

בנוסף ל'תמוז' ולכלי הטיס הלא מאוישים שבשירות זרוע היבשה, פועלים בחיל התותחנים מערכים מתקדמים נוספים כגון מטוסים זעירים ללא טייס מסוג 'רוכב שמיים' הפועלים בגדודי זרוע היבשה, סוללות רקטות, סוללות תותחים מתנייעים, מכ"מים מסוג 'נורית' ואחת ממערכות המכ"ם המתקדמות בעולם מסוג 'רז', המסוגלת לאתר קבוצת מטרות ברדיוס של 100 קילומטרים ברזולוציה של 2.5 מטרים רבועים. בצה"ל בוחנים כעת גם רכישה של טילי קרקע-קרקע, כמו גם תותח עתידי שיהיה מסוגל לפעול לטווחים ארוכים, בדיוק משופר לעומת התותחים הקיימים כיום ובאמצעות מספר מצומצם של לוחמים.

לקראת יום הגיוס של חיל התותחנים מחר, אמר מפקד החיל תא"ל סויסה, כי "אמצעי הלחימה והמכשירים של חיל התותחנים מציבים אותו בקדמת הבימה הטכנולוגית של מדינת ישראל. יש לנו תרומה אדירה לליבת רמת המבצעיות של צה"ל. לא בכדי 80% מלוחמי החיל רצו להתגייס לתותחנים בעדיפות ראשונה".

עוד בנושא
דיווח: גם חיל הים בקדמת הטכנולוגיה עם צוללת שישית
תותח עם תנ"ך: חרדים יקימו סוללת תותחנים כשרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully