וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מייסד איקאה תמך בנאצים גם אחרי המלחמה"

ספר חדש שיצא בשבדיה מגלה פרטים שלא נודעו על עברו של אינגבר קמפארד, בעלי אימפריית הריהוט ואחד מאנשי העסקים העשירים והמשפיעים בעולם. בין היתר, מתברר כי היה יעד של הביון השבדי

עברו של אינגבר קמפארד, מייסד ענקית הרהיטים השבדית "איקאה", כתומך נלהב של הנאצים, אינו דבר חדש. אולם ספר חדש שהתפרסם השבוע בשבדיה, החושף פרטים חדשים על ההיסטוריה של אחד מאנשי העסקים העשירים והמשפיעים בעולם, מגלה כי בניגוד למה שקמפארד עצמו טען, מערכת היחסים שלו עם הנאציזם נמשכה עוד שנים אחרי מלחמת העולם השנייה, גם לאחר שזוועות השואה נחשפו במלוא היקפן.

כלי התקשורת בשבדיה דיווחו אתמול (שלישי) על צאתו של הספר, "ובוויינוואלד, העצים נשארים", מאת אליזבת אסברינק. "זה די מוזר שקמפארד עצמו סירב להיות גלוי בעניין הזה", אמרה אסברינק בראיון לטלוויזיה השבדית הממלכתית.

בספרה, מספרת אסברינק בין היתר את סיפורו של אוטו אולמן, יהודי מווינה שהגיע לשבדיה בקבוצה של ילדים יהודים שנמלטו מהנאצים, ואומץ על ידי משפחת קמפארד - שם התיידד עם אינגבר הצעיר, שהיה פעיל בארגון הימין הפשיסטי "תנועת שבדיה החדשה", ולמשך זמן מה אף פעל במסגרת הארגון הנאצי המובהק "האיחוד השבדי הסוציאלי".

לדברי הסופרת, לא היה זה סתם "בלבול נעורים זמני" בתקופה שבה הנאצים קצרו ניצחון אחרי ניצחון באירופה, אלא פעילות עקבית שנמשכה גם אחרי תבוסת הנאצים. מנהיג הארגון הקיצוני, פר אנגדאהל, אף היה אורח בחתונתו של קמפארד ב-1950. ממש באותם ימים, המשיך אולמן היהודי להיות אחד מידידיו הקרובים ביותר, וסייע לו לבנות את אימפריית המוצרים הביתיים הגלובלית שלו.

מייסד חברת "איקאה", אינגבר קמפארד. Heribert Proepper, AP
קמפארד מקבל את "פרס הכלכלה העולמית" של מכון קיל, גרמניה, 2007/AP, Heribert Proepper

על פי הספר, פעילותו של קמפארד לא נעלמה מעיני שירותי הביון השבדיים, שעקבו אחריו בדאגה. במסמך של סוכנות הביון מ-1943 הוא מתואר כנאצי המקדיש חלק ניכר מזמנו לגיוס פעילים נוספים לתנועת "האיחוד השבדי הסוציאלי".

כשעברו הנאצי נחשף לראשונה בשנות ה-90, מיהר קמפארד לתאר זאת כ"משובת נעורים רגעית", והסביר כי נמשך בעיקר למודל הסוציאלי של הפשיזם, אך לא לנאציזם. אסברינק מביאה בספרה כמה ממסמכי התקופה, המוכיחים לטענתה כי למעשה לא היה הבדל משמעותי בין התנועה הפשיסטית בה היה חבר לרעיונות הנאציים. בין היתר, מביא הספר את דבריו של מנהיג התנועה, אנגדאהל, לפיהם "היהודים הם גוף זר בחברה המערבית", ו"תנועה אנטי-קומוניסטית אמיתית לא תוכל להשיג את מטרתה אם לא תהיה גם אנטישמית".

אנגדאהל, שמת ב-1994, גם היה פעיל רבות אחרי המלחמה במאמצים לסייע לנאצים להתחמק מרודפיהם וממשפט צדק. אבל עבור קמפארד, הוא נותר דמות דגולה. "פר אנגדאהל הוא אדגם גדול", אמר קמפארד לסופרת, בראיון שערכה עמו בשנה שעברה. "אמשיך להאמין בכך כל עוד אני חי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully