וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהוד ברק על המחאה: "נדע לקצץ מתקציב הביטחון"

אורה קורן

16.8.2011 / 19:25

במסיבת עיתונאים הציג ברק את חבילת ההטבות של משרד הביטחון לייעול ולעזרה למגזר העסקי ולעסקים קטנים ובינוניים. גם תקציב הביטחון ישתתף בעול אם תתגבש עסקת חבילה במשק", אמר ברק

"בצל מיתון עולמי מתקרב חיוני לשמור על הריקמה האנושית של המדינה", כך אמר היום (שלישי) שר הביטחון, אהוד ברק, בכינוס שזימן כדי לדון בצעדי משרד הביטחון בכדי להקל על עסקים קטנים ובינוניים בבית התאחדות התעשיינים בתל אביב. ברק אמר כי "עדיף לשמור על מסגרת תקציב, אך מי שחושב שזה קדוש לא מבין מה זה כלכלה מודרנית". לדבריו, "היום נדרש קשב לצרכים. אסור להגביל את ועדת טרכטנברג במנדט. צריך לתת לה יעד להצביע על מה נכון לעשות. טרכטנברג מכיר היטב את הכלכלה - הוא מאוזן ולא יביא הרפתקאות. אסור להגביל אותה כדי שתביא תשובות לצרכים".

עוד באותו נושא:
מפת המחאה: 2,349 אוהלים בישראל
ברק: "להגדיל הגירעון בתקציב ולהטיל מסי עושר"
ברק: "המחאה מרגשת, יש להטיל מסים על עשירים"

ברק כינס מוקדם יותר היום מסיבת עיתונאים, במטרה להציג את חבילת ההטבות של משרד הביטחון לייעול ולעזרה למגזר העסקי ולעסקים קטנים ובינוניים. זאת על רקע גיבוש ועדת טרכטנברג והחשש שעסקים אלו יהיו הקורבן המרכזי מאירועי התקופה האחרונה. עוד השתתפו בכינוס מלבד ברק יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, שר התמ"ת, שלום שמחון, מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (מיל') אודי שני, מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, ומנכ"ל התאחדות התעשיינים, רו"ח אמיר חייק.

עוד אמר ברק כי "חשוב לא להגדיל את התקציב אם ניתן, אבל אם צריך זה לא קדוש. אפשר להגדיל את תקרת ההוצאה אם יודעים להגדיל את המקורות - על ידי העלאת מיסוי, ביטול חלק מהפטורים או בדרכים אחרות שמוכרות לאוצר ולבנק ישראל מסבבים קודמים".

"אם תתגבש עסקת חבילה גם אנחנו נשתתף בעול"

על נושא הגדלת הגירעון אמר ברק כי הוא "אינו קדוש. כמו שהורדנו ל-84% מלמעלה מ-100%, ועד היום לאזור ה-76%. זה לא קדוש. חברות הדירוג שואלות לא רק מה גודל הגירעון - אלא באיזו מידה הממשלה שולטת בתהליכים, יודעת מה היא רוצה ועושה זאת. את המבחן הזה ממשלת ישראל עברה". ברק הוסיף כי האתגרים החברתיים דורשים מיליארדים אך לאלו לא יספיקו טלאים - 3 מיליארד מפטורים ו-3 מיליארד מס חברות ו-2 מיליארד מיסוי על עושר.

לדבריו, משרד הביטחון ישתתף במימון השינויים עליהם יוחלט בוועדת טרכטנברג. "גם תקציב הביטחון ישתתף בעול ואם תתגבש עסקת חבילה במשק שתתמודד ישירות עם האתגרים, נשתתף", אמר ברק. "הנחיתי את המנכ"ל להקים צוות. הם יישבו ויסקרו כל שורה בתקציב הביטחון לראות איפה ניתן לייעל. בתקציב של 40 מיליארד אי אפשר לומר שאנחנו יעילים ומושלמים. נשב ונדע לקצץ".

הממשלה צריכה להשקיע 11 מיליארד שקל לפתרון בעיות מעמד הביניים, כך אמר היום שרגא ברוש נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים בפגישה עם שר הביטחון, אהוד ברק ונציגי התעשיינים. לדבריו, התאחדות התעשיינים גיבשה תכנית מפורטת בעניין. המימון לא צריך לבוא מתקציב הביטחון נוכח האיומים על ישראל ומנגד, חלק מהמקורות יהיה מהעלאת מסים ישירים על עשירים וחברות ומהגדלת הגרעון בחצי אחוז, אמר ברוש.

ברוש הוסיף כי "אנחנו מכינים תוכנית כלכלית בהיקף של 11 מיליארד שקל. בתוכנית שלנו יש פתרון למקורות. אלה שכאן הם חלק משמעותי מהפתרון במס חברות ומס ישיר אישי. הפתרון לא צריך לבוא מתקציב מערכת הביטחון כי האיום היום הרבה יותר משמעותי מלפני שנה. לא רואה אסון גדול אם ממשלת ישראל שאישרה גירעון 3% ל-2011 ו-2% ל-2012 - תאשר גירעון של 2.5%. זה ייתן 7 מיליארד שקל למימון התוכנית".

"כל מה שהתחייבנו עליו מול התעשייה נעמוד בו גם אם תקציב הביטחון יירד", כך אמר במפגש מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני. לדבריו, המשרד עובד עם 3,800 ספקים בישראל, רובם באזורי עדיפות לאומית ורוכש מהם מוצרים ב-4.5 מיליארד שקל בשנה.

ברק בעד העלאת המס על העשירים

"אם נצטרך שההתייעלות או הרווח יפחתו ובלבד שנקיים מה שהבטחנו - נעשה את זה", הוסיף. לדבריו, סדר היום האזרחי החדש מדבר על עידוד ספקים קטנים ובינוניים. "צריך לתת לספקים קטנים ובינוניים הזדמנות שווה ברכש מול משרד הביטחון ובמתן אישורי יצוא. בתעשיות הקטנות יש מח אדיר וחדשנות ולעתים מהירות תגובה הרבה יותר גבוהה משל טייקון גדול. זה מביא אותי לחלוקה שוויונית של הרכש".

שני הדגיש כי "אין לזה קשר לתקציב הביטחון, זו התנהלות אחרת שלנו באופן בוגר כשאנחנו מתבוננים במראה ועוסקים במחויבותנו לחברה ולתעשייה". לדבריו, לא יהיו יותר ספקים בלעדיים למשרד הביטחון. המכרזים ייבנו כך שניתן יהיה להגיע למצב של ספק מרכזי שיקבל 80% ממכרז והשאר יימסר לספקים קטנים ובינוניים. בין התנאים החדשים לספקים קטנים יפעל משרד הביטחון להקלות במימון לספק, קיצור ימי תשלום מ-60 ל-30 יום. צמצום ערבויות במכרזים, הנגשת מידע על מכרזים וצמצום דרישות הסף לרישום ספק.

ברק התבטא לאחרונה כמה פעמים בנוגע לצעדים שצריכים להיעשות בכדי להקל על מעמד הביניים. שר הביטחון הודיע כי הוא מסרב לקיצוץ במשרדו אלא אם "תהיה עסקת חבילה ריאלית במשק שמטפלת בכל בעיות היסוד".
לעומת זאת, ברק מצדד בהעלאת המסים על עשירים והגדלת הגרעון בתקציב המדינה: "להגדיל את מקורות התקציב דרך מיסוי ולהגדיל את ההוצאה כדי לפגוש את הדרישות שמגיעות מהחברה".

עוד אמר ברק כי "המחאה החברתית היא רגע של חסד, הזדמנות נדירה לעצב את הכלכלה והחברה, לניו-דיל אמיתי" והוסיף: "אני גר במתחם שאם יטילו על כל דייריו מס גבוה יותר - הם יעמדו בזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully