וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה "בת המזל" בעולם: 4 זכיות בלוטו - מקרה?

אחרי שג'ואן גינתר זכתה שוב בהגרלת הלוטו של טקסס, ניסה כתב המגזין "הארפר'ס" לפענח את השיטה. תיאוריה הוא הצליח לגבש, הוכחה - לא ממש. מה שבטוח, הדוקטורט שלה בסטטיסטיקה לא הזיק

לא פעם אחת, לא פעמיים, לא שלוש פעמים - ארבע פעמים תמימות זכתה ג'ואן ר. גינתר בלוטו, ולא בסכומים מבוטלים: בפעם הראשונה, בשנת 1993, זכתה גינתר האמריקאית ב-5.4 מיליוני דולרים, כעבור עשור ב-2 מיליונים, מקץ שנתיים נוספות הגדילה את הקופה בעוד 3 מיליונים, ולבסוף, בשנת 2008, הצליחה לגרוף 10 מיליוני דולרים. מזל? המזל אולי משחק כאן תפקיד, אבל יש הרבה יותר ממזל בסיפורה של גינתר, שהובא השבוע במגזין "הארפר'ס".

למקרה שתהיתם, אגב, הסיכוי שאותו אדם יזכה ארבע פעמים בלוטו הוא אחד ל-18 ספטיליון (ובמספרים: 18 כפול 10 בחזקת 24, או פשוט 18,000,000,000,000,000,000,000,000). זה יותר ממספר הכוכבים ביקום (על פי הערכות האסטרונומים), או מספר גרגירי החול על כדור הארץ.

אז איך זה קרה? לאחר זכייתה הרביעית של גינתר, התפרסם המקרה על ידי סוכנות AP, ועד מהרה הוכתרה גינתר בכל העולם כ"אשה בת המזל ביותר בהיסטוריה". נתניאל ריץ', כתב "הארפר'ס", החליט לנסות לרדת לעומקו של הסיפור, והשבוע הקדיש המגזין שבעה עמודים שלמים לכתבה בה הוא מנסה - ולא לגמרי מצליח - למצוא תשובה לחידה.

"הכל מאלוהים"

גינתר עצמה כמובן סירבה להתראיין לכתבה, ולכן הכותב מתבסס רק על מידע שאסף אודותיה - והמידע הזה ללא ספק מחשיד.

ראשית, גינתר, אמנם מתגוררת, באופן לא מפתיע במיוחד, בעיר ההימורים לאס וגאס שבמדינת נבאדה - אך את כל ארבע הזכיות היא גרפה דווקא בטקסס, המדינה בה נולדה. בראשונה מילאה כרטיס רגיל על בסיס הגרלה של שישה כדורים, ואילו שלוש הבאות היו בכרטיס גירוד. ההשערה העיקרית של של ריץ' היא שגינתר הצליחה, על בסיס מידע פנימי שהיה בידיה, לפענח אלגוריתם המבוסס על נהלי המשלוח וההפצה של כרטיסי הההגרלה, וכך לגלות לאן מגיעים הכרטיסים הזוכים.

פרט נוסף אותו גילה ריץ', הוא שגינתר היא מרצה לשעבר, בעלת דוקטורט מאוניברסיטת סטנפור היוקרתית, ב... סטטיסטיקה - ללא ספק תחום שעשוי להימצא מועיל אם רוצים לחשב הסתברויות. עוד הוא מציין כי להערכתו, היא זכתה לשיתוף פעולה (ייתכן תמורת נתח מהרווחים) מצד בעלי דוכני הלוטו, שדאגו שהכרטיס הזוכה על פי חישוביה יגיע דווקא אליה. בהנהלת הלוטו של טקסס הסכימו לומר בעניין רק כי "גינתר כנראה נולדה תחת כוכב המזל". ברשויות המס, לעומת זאת, קצת יותר חשדניים - ומסיבה כלשהי סגרו פקחי ה-IRS באחרונה את המינימרקט שבבעלותה של גינתר בטקסס.

כל זה מובא בתיאוריה - הכותב אינו מביא הוכחות חותכות לשום דבר. ריץ' אף מסייג וכותב שייתכן גם שבכל זאת מדובר במזל ותו לא. ייתכן גם, הוא מוסיף, כי היא הייתה מהמרת כפייתית שהשקיעה הון בקניית כרטיסי הגרלה, וכך הגדילה את סיכוייה. היו כבר דברים מעולם, ונרשמו מקרים של אנשים שזכו יותר מפעם אחת בלוטו - אך אף אחד לא הגיע לארבע זכויות.

בניסיון אחרון למצוא תשובה, יצא ריץ' לעיירת הולדתה של גינתר, בישופ שבטקסס (שם קנתה שניים מהכרטיסים הזוכים), והחל לשאול את התושבים לדעתם. הייתה להם רק תשובה אחת: "הכל מאלוהים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully