וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד נדיר: פעילות המטס החדירו מצלמה לכלא הישראלי

יהושע בריינר

10.8.2011 / 16:24

פרסום ראשון: פעילות בריטיות שהגיעו לישראל במטס הפרו-פלסטיני, הצליחו להערים על שב"ס וצילמו את קורותיהן בכלא גבעון. שב"ס: "נבחן הכנסת המצלמה, הפעילות מנסות להכפיש ישראל"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: undercurrents.org, עריכה: יאיר דניאל)

תקלה חמורה באבטחה של שירות בתי הסוהר: שתי פעילות במטס הפרו-פלסטיני שנחתו בנמל התעופה בן גוריון בחודש שעבר וגורשו לאחר מכן מהארץ, הצליחו להחדיר מצלמה נסתרת לתוך כלא גבעון ברמלה ותיעדו את חייהן במעצר עד לגירושן. עם זאת, הפעילות לא תיעדו התעמרות לכאורה שעברו במעצר, כפי שטענו. על אף החיפוש הקפדני והחרמת מכשיריהן האלקטרוניים, הצליחו הפעילות הבריטיות להערים על אנשי המשטרה ושירות בתי הסוהר ולהחדיר את המצלמה הנסתרת לכלא. כך תיעדו השתיים בהסתר ובאופן נדיר את חייהן תחת מעצר בישראל. בצילומים מתועדות חמש פעילות ששהו בכלא גבעון במשך שישה ימים ובין היתר צילמו את תא המעצר, את שיחותיהן עם קציני השב"ס ואת יום גירושן. הפעילות שהחדירו את המצלמה מתגוררות בעיר סוואנזי שבווילס והן הקימו ביחד עם אחרים את ארגון "סוואנזי-פלסטין".

תזכורת: המטס הפרו-פלסטיני בחודש שעבר

תיעוד בלעדי לוואלה! חדשות: כך נעצרו פעילי המטס
מטס המחאה: עשרות פעילים נחתו בנתב"ג ונלקחו לחקירה
אכזבה לפעילי המטס: לא עלו על טיסת ההמשך לנתב"ג

פעילי המטס הצליחו להחדיר מצלמה לכלא גבעון. undercurrents.org,
"כל מה שאמרנו בשדה התעופה הוא את האמת". אנשי שב"ס מצולמים בכלא גבעון/undercurrents.org

בסרטון שהועלה בימים האחרונים לרשת, מתארות הפעילות את תנאי השהייה הקשים, לטענתן, בכלא הישראלי, וכיצד נאלצו בין היתר לשטוף את רצפת תא המעצר בתמורה לקבלת קפה. מי שתיעדה את הכלא מבפנים היא הפעילה הבריטית די מרפי. בסרטון מספרת מרפי כי "הייתי בעבר בגדה המערבית וראיתי דברים קשים. אמרתי לעצמי שחבל שאני לא מתעדת אותם, זו הייתה עבורי הזדמנות".

חברתה פיונה וויליאמס, מספרת בסרטון כי "כל מה שאמרנו בשדה התעופה הוא את האמת, שבאנו לבקר את חברינו בפלסטין, אלה שהזמינו אותנו. אחרי זמן קצר עצרו אותנו בכוחות גדולים מאוד. לקחו אותנו ואמרו לנו שמעבירים אותנו לבית מלון ושהנה הלימוזינה שלנו. עלינו על אוטובוס של שירות בתי הסוהר. לא הייתה לנו ברירה. חלק מהגברים נאזקו. סיפרו לנו שקרים ואחר כך צחקו לנו בפנים. זו הייתה רשעות".

שתי הפעילות מספרות בהמשך, כי הקבוצה הועברה לכלא גבעון, שם חולקו הגברים והנשים למחלקות נפרדות. "ספרו אותנו שלוש פעמים ביום, כאילו שהיינו יכולות ללכת לאנשהו", מתארות השתיים את שעברו, תוך שהן מציגות תמונות שצולמו בכלא. "כל העת שמענו רשרושי מפתחות וטריקות דלתות והיה חם כל כך. אמרו לנו שייתנו לנו שעה בחוץ אבל אחרי 20 דקות החזירו אותנו פנימה. לא ידענו מתי נקבל אוכל ולכן כשהגיע, והוא תמיד היה מגיע קר, אגרנו אותו".

מרפי ציינה כי הפעילות סבלו מיחס קשה של הסוהרים והסוהרות. "הם אמרו לנו שאם אנחנו רוצות משהו - שנצעק", מספרת מרפי, "אבל כשביקשנו מים הם התעלמו מאיתנו. עשינו רעש, דפקנו על הדלת עד שהם הגיעו. אחר כך התחילו להעניש אותנו. פתחנו בשביתת רעב, אז הם בתמורה השאירו את אורות התא דלוקים גם בלילה כדי שלא נישן. הם עשו הכל כדי לשלוט עלינו".

בהמשך הסרטון מתועדת אף שיחה עם קצין של שירות בתי הסוהר, שמספר לפעילות כי הוא "אינו יודע מדוע הן עצורות" וכי למחרת יבואו אנשי מחלקת ההגירה. בסרטון גם נראה שהפעילות השחיתו את דלת התא וכתבו עליה באנגלית "free gaza".

פעילי שמאל מישראל בהפגנה בנמל תעופה בן גוריון, יולי 2011. אורי לנץ
"כולם יודעים את שמו של גלעד שליט אך מי מכיר את שמותיהם של אלפי הפלסטינים שישראל מחזיקה?". ההפגנה הספונטנית בנמל התעופה בן גוריון/אורי לנץ

בשיחה עם וואלה! חדשות, סיפרה מרפי בת ה-57 כי חששה מאוד שתיתפס עם המצלמה עליה. "עשו עלינו חיפוש מדוקדק אבל לא עלו על כך שאני עם מצלמה", היא משחזרת, "הייתה פעם אחת שתחקרו אותי וחששתי מאוד שיגלו שאני מתעדת את השיחה. שאלו אותי אם באתי להפגין או לעשות פרובוקציה ועניתי שרק באתי לבקר בבית לחם. חששתי שאסתבך אבל לא עלו על זה ורווח לי מאוד. לצערי הרב גיליתי שהמצלמה לא פעלה באותו הזמן כך שאין לי תיעוד של זה".

מרפי הוסיפה כי "השתמשתי כמובן במצלמה קטנה, אבל אני לא רוצה לגלות פרטים נוספים בעניין, כי יש לי כוונה להשתמש באותה שיטה בעתיד". מרפי, ששהתה בעבר במחנה הפליטים בלאטה בשכם ואף הגיעה לפני כשנה לרצועת עזה ותרמה מימון לרכישת אמבולנס לפלסטינים במקום, מספרת כי כל שהפעילות ביקשו הוא להגיע לבית משפט. "באיזה פשע בדיוק הואשמנו? הגיל הממוצע שלנו היה 60, כל מה שרצינו לעשות זה להגיע לבית לחם. בלי הפגנות ובלי מחאות. היו איתנו אנשים בני 85 שהגיעו. אנשים כמונו צריך לכלוא? על מי בדיוק אנחנו מאיימים?".

הפעילה הבריטית ציינה עוד כי למרות שגורשה מישראל, היא תרצה "להמשיך ולבקר בעתיד בפלסטין". לדבריה, "עבורנו זה הכל עניין של פרופורציות. כולם יודעים את שמו של גלעד שליט, אך מי מכיר את שמותיהם של אלפי הפלסטינים שישראל מחזיקה? האנשים בדרום ישראל אולי סובלים מירי רקטות, אבל איך אפשר להשוות זאת למספר ההרוגים מתקיפות ישראל ברצועת עזה? אתם כובשים בצורה לא חוקית ואחרי שראיתי בעיניי את החומה, את ההתנחלויות ואיך חייל ישראלי משליך ביצים של פלסטינית במחסום, אינני יכולה להיות סימפטית אליכם".

"המסורבים הוחזקו בתנאים המכבדים את גילם"

בשירות בתי הסוהר מסרו בתגובה כי "השירות קלט במתקניו 124 מסורבי כניסה, שהגיעו במסגרת מטס המחאה בתחילת החודש שעבר. לאור מעמדם ובשל הרגישות הבינלאומית נקלטו והוחזקו המסורבים בתנאים שכיבדו את גילם ומצבם ושאינם דומים לתנאים בהם מוחזקים אסירים ועצורים רגילים (לרבות אישור ביקורי קונסולים, שיחת טלפון למשפחות בארצות המוצא, טיפול רפואי ועוד)".

עוד נמסר בתגובת שב"ס כי "לאור האמור הונחו המסורבים שלא להכניס מכשירי צילום והקלטה והבידוק בנושא היה מקל - דבר שבדיעבד התברר כי נוצל לרעה. אופן החדרת המכשיר וסוג הציוד ששימש לצילום האמור נבחן בימים אלה ושב"ס יפיק את הלקחים הנדרשים. כמו כן, לעניין הטענות המועלות בסרטון, ברור לכל כי כוונת הדוברים הינה הכפשת שב"ס המהווה סמל למדינת ישראל שסירבה את כניסתם ועל כן אין בכוונתנו לתת יד למימוש המטרה".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • מטס לעזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully