וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת האוהלים: גם עולים מרוסיה מצטרפים למאבק

3.8.2011 / 17:52

קואליציית ארגוני עולים מחבר העמים יקיימו הערב הפגנה מול משכן הכנסת, במחאה על יוקר המחייה. "העולים נעדרו עד כה מההפגנות, כי הן זוהו עם השמאל"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק)

גם העולים ממדינות חבר העמים מצטרפים למחאת הדיור: קואליציה של ארגוני עולים ותיקים וחדשים דוברי רוסית יקיימו הערב (רביעי) בשעה 19:00 הפגנה בגן הוורדים מול משכן הכנסת בירושלים. לדברי אחת המארגנות, רינה שפירא, העולים מאסו בהתנהגות חברי הכנסת המייצגים אותם: "מדובר בציבור שבדרך כלל איננו מוחה. חברי כנסת מכל הסיעות, כולל מ'ישראל ביתנו', לא מרגישים את המצוקה שלנו. על כן אנחנו יוצאים בקריאה כללית למימוש זכויות לדיור בר השגה".

מחאת הדיור - כותרות אחרונות
נתניהו על המחאה: ”גל פופוליסטי סוחף את המדינה”
הפסיכולוגים מצטרפים למחאה: ”דיכאון מהמדינה”
במחאה על חוק הווד”לים: חסימות כבישים בכל הארץ
המאהל שלי: הכירו את אנשי המחאה בקריית מלאכי

בין המשתתפים בהפגנה יהיה גם אבנר, פעיל ב"ישראל ביתנו", שסייע בקמפיין המפלגה בבחירות לכנסת ה-17 ב-2009. "האוכלוסייה הרוסית שינתה את התייחסותה בימים האחרונים אל המחאה", סיפר אבנר. "בימים האחרונים אנשים מ'ישראל ביתנו' פועלים מאחורי הקלעים במטרה לקדם את המחאה נגד מחירי הדיור ולמען דיור בר השגה", הוסיף.

שר החוץ אביגדור ליברמן מגיש עתירה לבית משפט עליון בירושלים- מרץ 2010. עומר מירון
"חברי כנסת מכל הסיעות, כולל מ'ישראל ביתנו', לא מרגישים את המצוקה שלנו". שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן/עומר מירון

לטענת מיכאל פיליפוב, דוקטורנט באוניברסיטה העברית וחוקר התנהגות פוליטית של עולים ממדינות חבר העמים, הסיבה להדרת רגליהם של העולים מהפגנות המחאה נגד יוקר המחיה מונע מאופי הסיקור של גל המחאה בכלי התקשורת בשפה הרוסית, ומהבנת העולים את מקורותיו: "רוב הקהל הרוסי נגד ההפגנות, בעיקר מהטעם כי הן מזוהות בתקשורת הרוסית כהפגנות של השמאל. על פי מחקרים שערכתי, העולים סולדים מהשמאל הישראלי במידה רבה, והיחס לקבוצות השמאל הוא שלילי יותר מכל ציבור אחר. ברגע שההפגנות החלו, בתקשורת הקבילו אותן למהפכה הקומוניסטית, וכתוצאה מכך נוצר הריחוק וההתייחסות".

שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לא יישר קו עם המחאה, ובשבוע שעבר ביקש לצמצם את ממדי המצוקה שהיא מתארת. "תסתכלו איזה משברים יש באיחוד האירופי, יש עכשיו תכנית הצלה שניה ליוון, תראו איזה קשיים כלכליים יש בארה"ב. אצלנו, בעזרת השם, יש צמיחה. מבחינת המקרו כלכלה, אנחנו עדיין בסדר. באירופה אומרים לנו שיש לנו צרות של עשירים, בואו ניכנס לפרופורציה".

עצרת מחאת הדיור בתל אביב רחבת המוזיאון, יולי 2011. נמרוד סונדרס
בתקשורת הרוסית מתואר כי היא מונהגת בידי השמאל הישראלי. הפגנה נגד יוקר המחייה בתל אביב בשבת/נמרוד סונדרס

חיזוק נוסף לגל המחאה נרשם מצד תנועת הנוער הגדולה בישראל: תנועת הצופים, המאגדת בשורותיה כ-70 אלף בני נוער, הודיעה כי תצטרף למאבק. כצעד ראשון, ישתתפו מחר אלפי חניכים ומדריכים בתנועה בצעדה מכיכר הבימה בתל אביב לעבר בית שר החינוך, גדעון סער, תחת הכותרת "חינוך שוויוני וערכי לכל ילדי ישראל". יו"ר תנועת הצופים, אלי בן יוסף, אמר כי "הצופים דורשים מראש הממשלה ומשר החינוך להציב את עניין החינוך בראש סדר העדיפויות הלאומי, ולפעול ללא דיחוי להעצמת החינוך הבלתי פורמלי, בין השאר באמצעות חיזוק תנועות הנוער. אנו תובעים מהממשלה להפנות משאבים למען חיזוק מעמד המורה ומקצוע ההוראה, בד בבד עם הרחבה משמעותית של "חוק חינוך חינם" וכל זאת מתוך אמונה מלאה, כי צמצום פערים חברתיים מתחיל במתן שוויון הזדמנויות בחינוך".

גם ארגון הגג של הנכים בישראל הודיע על הצטרפותו למחאה, ונציגיו ייפגשו היום עם מנהיגי מאהלי המחאה, ויבקשו מהם לכלול נושאים הנוגעים לאיכות חייהם של הנכים ובעלי המוגבלויות במסגרת הסכם עתידי שייחתם עם המדינה. מנכ"ל ארגון הגג של ארגוני הנכים, עמוס רון, אמר כי "ציבור הנכים בישראל מונה כמיליון וחצי נכים ובעלי מוגבלויות, ולכן כל הנושאים הרוחביים שעלו על סדר היום במאבק, נוגעים גם לאיכות חייו וזכויות של ציבור זה, עם צרכים ממוקדים לכל אחת מן המוגבלויות – נגישות, תעסוקה, בריאות ועוד".

בתוך כך, בישיבת הנהגת נציגי המאהלים, הסטודנטים והארגונים חברתיים שנערכה היום, סוכמו העקרונות אשר ירכיבו מסמך ל"תיאור דרישות המאבק לשינוי השיטה הכלכלית בישראל". בישיבה הוחלט על הקמת צוות אשר ינסח את ההסכמה הכללית לכדי מסמך עמדה מגובש ומדויק עד יום שישי. כמו כן, מארגני המחאה מתכננים לקיים הפגנות ענק נוספות במוצאי השבת הקרובה, כפעי שאירע בשבועיים האחרונים.

מוקדם יותר אושר בכנסת חוק ועדות הדיור הלאומיות, המבקש לקצר את תהליך הכשרת הקרקעות לבנייה. החוק מבקש "לשחרר" מיזמי בנייה מעוכבים, ובכך להגדיל את היצע הדירות כאשר לפי התוכנית, 200 אלף יחידות דיור יזורזו וישווקו באופן מואץ. ארגוני המחאה זעמו על אישורו של החוק בכנסת, למרות התנגדותם הברורה.

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully