וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הווד"לים אושר בכנסת: 57 תמכו, 45 התנגדו

פנחס וולף

3.8.2011 / 12:47

בתום דיונים ארוכים ולמורת רוחם של מארגני מחאת הדיור, אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את חוק ועדות הדיור הלאומיות. באופוזיציה הביעו אכזבה: "החוק ישרת את כרישי הנדל"ן"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת)

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) את חוק ועדות הדיור הלאומיות בקריאה שנייה ושלישית. בחוק תמכו 57 חברי כנסת מול 45 חברי כנסת שהתנגדו. במהלך ההצבעה בקריאה השלישית נעמדו חברי כנסת מקדימה על רגליהם והניפו את ידיהם עם סימן המחאה בצורת איקס.

להצבעות קדמו 18 שעות דיונים, שנמשכו מיום שני בערב, לאורך כל היום אתמול, והחל מהשעה 11:00 היום. הנואמים האחרונים לפני ההצבעות היו ח"כ מאיר שטרית (קדימה) כנציג האופזיציה, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) ושר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס (ש"ס).

ימי בין המצרים, המצוינים בימים אלה לפי לוח השנה העברי, היו חלק משמעותי בנאומיהם. "אין יום מתאים יותר להעביר את חוק הווד"לים מאשר בתשעת הימים שבהם הדברים לא נושאים ברכה", אמר שטרית. "האם אתם קשובים לקולות המחאה או שהכל הצגה אחת גדולה? אם כוונת הממשלה הייתה לפתור את בעיית הדיור, אומרים לכם אנשי המחאה – אל תעשו את החוק. הם מבינים שהחוק לא רק שלא ישרת את מטרת הוזלת מחירי הדיור, אלא יכול להיות אף להיפך. הם מבינים שהחוק עלול להאיץ את הליכי תכנון ובניה אבל לרעה. החוק ישרת את כל כרישי הנדל"ן, שיבנו יותר מהר, יותר גבוה ויותר יקר".

מה יקרה עכשיו למחאת הדיור? בואו לדבר על זה בפייסבוק

התפתחויות אחרונות במאבק הדיור:
המאבק נגד חוק הווד"לים: הכנסת נחסמה בשקי חול
מסמך דרישות המוחים: "חינוך חינם והפחתת מע"מ"
לשכת נתניהו: המוחים יצטרכו לסגת מחלק מהדרישות

שאמה הכהן התייחס אף הוא לנושא תשעת הימים, תקף את האופוזיציה ואמר: "תשעה באב היו בגלל שנאת חינם. אנחנו רואים הסתת חינם נגד הממשלה שבאה עכשיו. האיום הגדול ביותר היום על מדינת ישראל ועל החברה בישראל זה האיומים החברתיים והכלכליים. אני אומר לכם שמחירי הדיור יתחילו לרדת עוד לפני הזמן שצפינו. אנחנו כותבים צ'קים שיגיעו לפירעון מהר מאוד ואתם מנסים לפזר צ'קים ללא כיסוי".

ואילו אטיאס סיפר על הצעת חוק ממשלתית ששר הפנים והוא יגישו בשבועות הקרובים, להגדרת "דיור בר השגה". "צריך להחליט מה הקריטריונים. אני מבטיח שנביא לממשלה חוק שיחייב יזמים להפריש יחידות דיור הן בקרקע פרטית והן בציבורית ולהקצות קרקע לדיור בר השגה להשכרה ולמכירה ודיור ציבורי. החוק יבוא מהר יותר ממה שאתם חושבים". בנוגע לחוק הווד"לים אמר אטיאס כי "החוק המונח לפנינו מטרתו לקצר את משך זמן אישור תכניות בקרקע של מדינה. אני שומע בליל של האשמות שאין בינן למצוקת הדיור דבר. מצוקת הדיור היא כתוצאה של מחסור של למעלה מעשור בתכנון ושיווק של יחידות דיור וצריך למלא את המחסור".

פעילי מחאת הדיור חוסמים את הכנסת לקראת ההצבעה על חוק הוד"לים בכנסת, יולי 2011. עומר מירון
סטודנטים ופעילי מחאת הדיור חוסמים את כביש הגישה לכנסת/עומר מירון

לפני הדיון חסמו עשרות סטודנטים ופעילי מחאת הדיור את כביש הגישה לכנסת עם שקי חול ומחסומי עץ. החסימה בוצעה כניסיון למנוע מחברי הכנסת להשתתף. הפעילים צעקו "הווד"ל לא יעבור" והניפו שלטים עליהם נכתב בין היתר: "חבר כנסת יקר, הסתכל לי בעיניים ותגיד לי שאתה עומד למכור את המדינה היום". במהלך ההפגנה עוכבו לחקירה ארבעה מפגינים.

על פי יוזמיו, מטרת החוק הינה "לשחרר" מיזמי בנייה מעוכבים, וכך להגדיל את היצע הדירות כאשר לפי התוכנית, 200 אלף יחידות דיור יזורזו וישווקו באופן מואץ. "זוגות צעירים גרים עם הוריהם, ועוד מעט נכדים יגורו עם הסבים והסבתות שלהם", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו על הצעת החוק כשעלה לראשונה לדיון. "אנחנו נאפשר לוועדה אחת, בתוך 18 חודשים, לשווק עשרות אלפי יחידות דיור".

על אף שלדברי הממשלה הוא נועד להעניק מענה למצוקת הדיור בקרב הצעירים, באופן אירוני דווקא הצעירים המוחים על מחירי הדיור הם אלה המנהלים נגדו מלחמה עיקשת, ואף הגדירו אותו כ"מסמך המרושע ביותר שקם מאז הספר הלבן". הצעירים מתנגדים משום שהחוק לא כולל סעיפים מעשיים לדיור מוזל ובר השגה, שיפתור את המצוקה. בנוסף, גם בקרב תנועות סביבתיות נרשמה התנגדות, משום שעיקר ההצעה מתייחסת לבנייה בשטחים פתוחים - בה ניתן לבנות במהירות, אולם כך להרוס "ריאות ירוקות".

מה יקרה עכשיו למחאת הדיור? בואו לדבר על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully