וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר החוב: האם ארצות הברית תימנע מפשיטת רגל?

"תרגיל פוליטי" - כך הגדירו בבית הלבן את הצעת הרפובליקנים לקיצוץ בתקציב, שאושרה בבית הנבחרים - ונדחתה בסנאט. מהם הפתרונות שנותרו למדינה, טרם תוכרז בשבוע הבא כחדלת פירעון?

תוצאות הלילה הדרמטי בבית הנבחרים האמריקאי סוללות את הדרך לפשרה בנושא משבר החוב הלאומי, ולמגעים בין שתי המפלגות שיסייעו לארצות הברית מלהכריז על פשיטת רגל. חברי המפלגה הרפובליקנית אמנם רשמו הלילה (שבת) ניצחון זמני בבית הנבחרים והעבירו הצעה משלהם לפתרון המשבר - אך זו נפסלה מאוחר יותר בסנאט, הנשלט על ידי הדמוקרטים. הבית הלבן הביע אכזבה מתוצאות ההצבעה בבית הנבחרים. דוברו, ג'יי קרני, אמר כי מדובר ב"תרגיל פוליטי", וקרא לשתי המפלגות לשבת יחד, כדי לגבש הצעה משותפת לקראת המועד הסופי להכרזה על חדלות הפירעון - יום שלישי הקרוב.

את ההצעה הרפובליקנית בבית הנבחרים יזם חבר המפלגת ויו"ר הבית, ג'ון ביינר. סעיפיה מציעים שתקרת החוב של הממשל האמריקני תועלה בכ-917 מיליארד דולרים, תמורת קיצוץ של כ-1.2 מיליארד דולרים בתקציב הפדרלי. בנאום לפני ההצבעה בבית הנבחרים, אמר ביינר כי "ההצעה אינה מושלמת, אך היא הכרחית". הוא מתח ביקורת על הנשיא ברק אובמה ועל הצירים הדמוקרטים, שסירבו לקבל את הפשרה שיזם. "ניסינו כמיטב יכולתנו לפעול לפתרון הבעיה, אבל יש כמה אנשים שממשיכים להגיד 'לא' כל הזמן", אמר. קולו רעם ודיבורו הגיע כמעט לצעקות, כשהדגיש שוב ושוב: "התגמשתי ככל שיכולתי". רשת CNN דיווחה כי חברי מפלגתו מחאו כפיים, בעוד הדמוקרטים נעצו בו מבטים נוקבים.

פגישה של הנשיא אובמה עם ראשי הרפובליקנים בקונגרס בנושא החוב ותקרת המס, וושינגטון, 13 ביולי 2011. רויטרס
ביינר/רויטרס

הצעתו של ביינר אושרה בבית הנבחרים ברוב דחוק של 218 תומכים מול 210 מתנגדים. בסנאט, היא נפלה כש-59 חברי הבית הצביעו נגד, מול 41 בלבד שתמכו בה. טרם ההצבעות, פנה הנשיא אובמה פנייה נרגשת לחברי שתי המפלגות, וקרא להם "למנוע אסון כלכלי לאומי". הוא נאם בפני האומה בשידור מיוחד שהופקע מתכניות רשתות הטלוויזיה, והדגיש את חשיבות הנושא, וביקש מאזרחי המדינה לפנות לנציגיהם בבית הנבחרים, כדי לדרוש מהם לפעול לסיום משבר התקציב. אובמה האשים את הרפובליקנים, ובעיקר את חברי "מסיבת התה", בהצבת אינטרסים מפלגתיים-אידאולוגיים לפני האינטרס הלאומי. לדבריו, צירי המפלגה מתעקשים על תכנית שאינה נועדה אלא להיטיב עם בעלי ההון והתאגידים הגדולים.

כך או כך, גם אם הייתה מאושרת ההצבעה בסנאט, בכל מקרה ההצעה דרושה את חתימת הנשיא כדי לאשרה. כמו כן, אובמה יכול להשתמש בסעיף מיוחד בחוקה שמאפשר לו להעלות את תקרת החוב ללא אישור בית הנבחרים, אך הוא אמר כי ישתמש בו רק במקרה חירום, ונוטה שלא לנקוט אמצעי זה בכל מקרה שהוא.

מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית, הארי ריד, גיבש הצעה נגדית להעלאת תקרת החוב, אך הוא זקוק לתמיכתם של שבעה צירים רפובליקנים כדי לזכות ב-60 הקולות הנדרשים לאישורה. בעת ההצבעה בבית הנבחרים הלילה, טרם ידע כי הסנאט יפסול אותה, ריד נשמע מאוכזב. "אני מתקשה להבין את זה. חברי הבית הימנים מוסיפים עוד ועוד סעיפים להצבעה. זה לא הגיוני", אמר.

הארי ריד, מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, יולי 2011. AP
מתקשה להבין את הרפובליקנים. מנהיג הרוב הדמוקרטי, הארי ריד, הלילה/AP

עוד בנושא:
חילופי האשמות קשים בין ביינר לאובמה
השעון מתקתק: מה יעשה הבית הלבן?

לפי התכנית של ריד, הגירעון יצומצם ב-2.2 טריליון דולרים במשך עשר השנים הבאות, בעיקר בשל קיצוצים של 1.8 טריליון דולרים, שייעשו בין היתר באמצעות הסגת כוחות נוספים של הצבא מעירק. כמו כן, ריד מציע לכונן ועדה משותפת של הסנאט ובית הנבחרים, שתשקול הצעות נוספת לפתרון משבר החוב. ריד טען הלילה כי הצעת הפשרה שלו מהווה מענה למרבית הסעיפים שהעלו הרפובליקנים. כך או כך, הוא הבטיח להמשיך במגעים קדחתניים עד יום שלישי. אם לא יאושר הקיצוץ עד אז, ארה"ב תכריז על חדלות פירעון. המדינה לא תורשה ללוות כספים ודירוג האשראי שלה עלול לרדת, לראשונה בתולדותיה, בשל חובות הנאמדים בכ-14.3 טריליון דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully