וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב מלמד מציג: כך תזכה ל-192 צאצאים עד גיל 80

יהושע בריינר

25.7.2011 / 17:30

במאמרים שפרסם הרב הוא קרא לצעירים להתחתן בגיל 21, ולהוליד ילדים מדי שנתיים. כך לדבריו, יוכלו לסייע למאבק הדמוגרפי. המתנגדים טוענים כי ההנחיות הופכות את האישה ל"מכונת לידות"

סערה בציבור הדתי-לאומי: ראש ישיבת הר ברכה, הרב אליעזר מלמד, פרסם בשבוע האחרון שני מאמרים בהם קרא להתחתן ולהוליד ילדים בגיל מוקדם, במטרה לסייע במאבק הדמוגרפי בארץ. למאמרים שפרסם צירף את מה שהוא מכנה "טבלת גיל 80", ובה חישוב כיצד חתונה בגיל מוקדם, והולדת צאצאים אחת לשנתיים, יביאו לכך שעד גיל 80 ייהנו בני הזוג ממספר צאצאים גדול יותר, המגיע למספרים אסטרונומיים.

בשני מאמרים שפורסמו בטורו הפופולרי של מלמד "רביבים", ושנכתבו תחת הכותרות "40 שנות קיפאון" ו-"זרענו וכספנו ירבה כחול", מנסה הרב לעודד ילודה באמצעות הטבלה המצורפת. כך, מי שיתחתן בגיל 21 ויביא לעולם ילדים מדי שנתיים, ושמונה בסך הכל, יזכה בגיל 80 לראות 192 צאצאים (בהנחה שילדיו ונכדיו יוסיפו לנהל את חייהם על פי העיקרון – י.ב.). מי שיתחתן בגיל 26, לעומת זאת, ויביא שלושה ילדים לעולם – יזכה ל-12 צאצאים "בלבד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטבלה של הרב מלמד/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אין כמעט 'מימוש עצמי' גדול יותר מקיום מצוות פרו ורבו בהידור", כתב מלמד, "לגידול הדמוגרפי יש חשיבות עצומה לקיום מצוות יישוב הארץ (...) ראוי שבין מכלול השיקולים שמעודדים הורים ללדת ילדים יעמוד גם השיקול הכלל-ישראלי, שכן הייעוד הגדול של ישראל – להביא גאולה לעולם – תלוי במספרם".

הטבלה גרמה לסערה בציבור הדתי ובין היתר, נשמעה הטענה כי היא הופכת את האישה ל"מכונת לידות". "הטבלה היא כלי דמגוגי ומניפולטיבי", אמרה יו"ר ארגון "קולך", איילת וידר-כהן. "הניסיון להטמיע את הערך של ריבוי הילודה בצורה כזו הוא פסול, ובעצם מציב לזוג צעיר רף ואומר לו שזו הנורמה. אם לא תעמדי בסטנדרט מסוים, את לא בסדר, כי אינך תורמת די למאמץ הדמוגרפי". וידר-כהן, המשמשת גם כפסיכולוגית קלינית, הציגה מחקר שהתנהל בשנתיים האחרונות בבתי חולים בירושלים, שגילה כי מרווחים קטנים בין הלידות פוגעים בבריאות האישה ומפחיתים את תוחלת חייה.

"יש עיוות בהצגת הדברים", המשיכה, "גם בגמרא אומרים שרק לאחר 24 חודשים מהלידה, מתחילה האישה לחזור לעצמה, אז ישר להיכנס להיריון? טבלה מאין זו גורמת לכך שנשים לא משתמשות באמצעי מניעה, ונכנסות להריון הרבה לפני שחולפות השנתיים. האישה לא צריכה להרגיש שהיא חייבת להיכנס להיריון רק כדי לעמוד בקצב. היא צריכה להרגיש שהיא בריאה, ושיש לה יכולת חשיבה עצמאית עם בן הזוג, לתכנן מתי נכון ללדת וכמה. אנו מצפות מהרבנים שיתגייסו לומר לזוגות צעירים לשמור על בריאותם, ולהיות מודעים למחיר הלידה. אפשר ללדת חמישה ילדים בצורה מתוכננת, ועדיין לתרום יפה למאמץ הדמוגרפי".

"החיים יהיו דחוקים ועצובים"

מלמד לא נרתע מהדברים, ומשיב גם לטענות שהושמעו נגדו: "נכון שהעיסוק בצד המספרי של הילדים והנכדים עלול להיתפש כמקטין את ערכו האינסופי של האדם, אך ההזדהות של היחיד עם אתגרי הכלל אינה משפילה את זהותו אלא מרוממות אותו מעבר לחייו הקצרים. אמנם נכון שכל דבר צריך להיעשות במידה וכאשר כל מגמת הילודה, היא אך ורק כדי לשפר את מצבנו הדמוגרפי, החיים יהיו דחוקים ועצובים. אבל הסכנה של הפרזה אינה קיימת רק בתחום הזה. גם מי שיתנדב לעזרת חולים או עניים באופן מופרז, פוגע בערכים אחרים".

עם זאת, הרב גם סייג את דבריו ואמר כי אם ההורים אינם יכולים לקיים את המצווה בשמחה, הם אינם צריכים להדר בה, אולם בהקשר זה על בני הזוג לחשוב גם על תחושת האושר העתידית, כהגדרתו, שבקיום משפחה ברוכה: "אמנם נכון שלעתים אנו מוצאים משפחות שמרוב רצון להרבות בילדים, האישה נראית מותשת ומוזנחת, וכך גם הבית והילדים. אף על פי כן, אין תחום זה שונה מהכלל הנוגע לכל הערכים, שתמיד ההפרזה מגונה (...) וראוי למי שחפץ להקים משפחה ברוכת ילדים, שידאג לטיפוחה מכל הבחינות".

לקריאה נוספת:
ישיבת הר ברכה בדרך חזרה למסלול ההסדר הצבאי?
הרב מלמד: ”מעצר הרב ליאור - דיבה אנטישמית”

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully