וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישיבת הר ברכה בדרך חזרה למסלול ההסדר הצבאי?

יהושע בריינר

11.7.2011 / 16:36

שר הביטחון החליט שהישיבה, שראשה הביע תמיכה בסרבנות, תוכר כישיבה גבוהה - ומכאן שתלמידיה יוכלו לדחות שירותם הצבאי. עם זאת, נראה כי אין בכוונת הישיבה לבקש לשוב למסלול בשלב זה

האם ישיבת הר ברכה בדרך חזרה למסלול ההסדר? כשנה וחצי לאחר ששר הביטחון, אהוד ברק, הורה על הוצאת ישיבתו של הרב אליעזר מלמד ממסגרת ישיבות ההסדר, מסתמן צעד ראשון של חזרה ליחסים בין הישיבה מההתנחלות הר ברכה למשרד הביטחון. באחרונה אישר משרד הביטחון כי הישיבה תכיר בהר ברכה כישיבה גבוהה, כך שתלמידיה יוכלו לדחות את שירותם הצבאי במסגרת הסדר "תורתו אומנותו". ההכרה בהר ברכה תאפשר לתלמידיה להתגייס לצבא או לדחות את שירותם. עם זאת, בשלב זה אין כוונה להחזיר את הישיבה למסלול הסדר, ונראה כי אין בכוונת אנשי הר ברכה לבקש לשוב למסלול - זאת לאור מערכת היחסים הקשה שנוצרה בין הרב מלמד לשר ברק.

ההחלטה התקבלה לאחר כשנה שבה עיכב משרד הביטחון את תשובתו לישיבה. בעקבות אירוע הנפת שלטי סרבנות בחטיבת כפיר לפני כשנה וחצי, הורחקה ישיבתו של מלמד ממסלול ההסדר. מלמד עצמו סירב לגנות את האירוע, ואף הביע תמיכה במעשי סרבנות המבוצעים על רקע של פינוי יישובים. עם פרסום הדברים דרש שר הביטחון ממלמד להגיע לשימוע בלשכתו, אולם משלא הופיע הרב, הודיע ברק באופן חריג על הוצאת הישיבה מהמסלול. הפרשה היכתה גלים והעלתה פעם נוספת את השאלה בין סמכויות רב לבין סמכויות מפקדים. "האם במדינת ישראל הדמוקרטית רב לא יוכל לחשוב ולדבר בכנות?", אמר אז מלמד לאחר הפרשה, "האם בגלל שרב מבטא את דעתו על פי מיטב מצפונו התורני, תלמידיו פסולים מלשרת בצבא?".

הידיעה על ההחלטה התקבלה בעקבות מכתב תשובה שנשלח מלשכתו של ברק לשר המדע, דניאל הרשקוביץ, שביקש כי משרד הביטחון ישוב ויכיר בהר ברכה כישיבת הסדר. "אני שמח על החלטת שר הביטחון", אמר הרשקוביץ, "אני מקווה שבקרוב היא תוכר כישיבת הסדר כפי שהיה בעבר. לא ניתן לקבל סרבנות בצה"ל, אולם ענישה קולקטיבית אינה הפתרון".

עוד בנושא:
הרב מלמד: ”מעצר הרב ליאור - דיבה אנטישמית”
סופית: הר ברכה לא תשלח תלמידים לצה”ל
”עמדת הרב מלמד לא השתנתה ולא תשתנה”

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully