וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בג"ץ ירפא את הקרע בעם

אורית סטרוק

24.7.2011 / 13:38

בג"ץ ידון בעתירה נגד החוק שיאפשר מחיקת רישום פלילי למפגינים נגד ההתנתקות. אורית סטרוק מאמינה שלאור הרקורד של בג"ץ בעניין, לא ניתן לבנות עליו שיאחה את הקרע בעם

תשעה שופטי בג"ץ, בראשות נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ידונו היום בעתירה נגד חוק החנינה למתנגדי ההתנתקות, או בשמו הרשמי: חוק "עיכוב הליכים ומחיקת רישומים פליליים" למפגינים שמחו נגד ההתנתקות - אלה שחסמו כבישים, שהפגינו בצמתים, שניסו או הצליחו להגיע, בניגוד לחוק, לישובים שנידונו לחורבן. החוק נולד לקול מטחי הקטיושות והקסאמים, על ידי מחוקקים שהשפילו מבט מול משפחות העקורים בקרווילות, ומול משפחות החיילים-חללים הסרוגים בבתי העלמין, מתוך שאיפה עזה לרפא את פצעי הגירוש ולאחד מחדש את העם.

החוק לא יפצה את המפגינים הכתומים על זכות המחאה שנשללה מהם, או על המכות שחטפו משוטרים אלימים. הוא לא ישיב להם את הלילות שבילו בבתי מעצר, את הימים שבזבזו בדיונים משפטיים, ואת הכספים ששילמו לעורכי הדין. לא ימחק את עלבונם כשנדרשו לעבור בדיקת קב"ן כדי להתגייס, כשסורבה בקשתם לשאת נשק למרות ששרתו ביחידות הכי קרביות, או כשנחסמה דרכם להשתלב במקצוע שסיימו ללמוד. החוק רק מאפשר להם לפתוח דף חדש בחייהם, כשכל העוולות הללו יישארו נחלת העבר.

תכנית ההתנתקות. GettyImages
יבוטלו הרישומים הפליליים למתנגדי ההתנתקות?/GettyImages

פעילי השמאל הקיצוני, שלא השלימו עם אישור החוק בכנסת ברוב עצום, מיהרו להעביר את ההכרעה לבג"ץ, אותו הם מכנים "המגרש הביתי שלנו", מקום בו "הכרעות דמוקרטיות" ו"רצון העם" בטלים מפני "מבחן הציבור הנאור". מול העותרים מהשמאל מיהרו להתייצב אחדים מהמפגינים הכתומים. עורכי הדין שלהם טרחו והגישו לבג"ץ שלל ראיות לכך שהחוק אינו מפלה אותם לטובה, אלא מייצר אפליה מתקנת. מצוידים בפרוטוקולים מהכנסת, במסמכים סודיים מהפרקליטות, ובסיפוריהם האישיים הקשים, הם מוכיחים שנגד מתנגדי הגירוש הופעלו נהלי אכיפה מחמירים, ושהחוק הוא בבחינת צדק מאוחר ומועט מדי. הם מזכירים לשופטים את עקרון "אי ההתערבות", ומבקשים שיימנעו מביטול החוק.

הפעם, לא הצטרפתי אליהם. ליוויתי אותם בהפגנות, בבתי המשפט ובבתי הכלא. הבאתי אותם ואת דברם אל הכנסת ואל התקשורת, המשכתי ללוות אותם בלשכות הגיוס ובלשכות הרישוי. סייעתי להם לתבוע את השוטרים שהיכו אותם, וניהלתי עבורם את המאבק הארוך והמתיש לאישור החוק הצודק הזה. אבל לא הסכמתי להגיע אתם לבג"ץ.

דיון לגבי חוק טל, בית משפט העליון, ינואר 2011. עומר מירון
אין לבנות עליו שיאחה את הקרע. בית המשפט העליון/עומר מירון

אין לי גרם אחד של אמון ביכולתם של שופטי בג"ץ להתעלות מעל עצמם ולדון דין צדק בעתירה הזו – הסברתי לכתומים התמימים. הלוואי ואתבדה, ואשמח להתנצל.

מי שפרשו שטיח אדום לרגליו של אריאל שרון בדרכו אל ה"התנתקות", כשדחו, בזו אחר זו, את כל העתירות שהוגשו נגד עצם התכנית ונגד הצעדים הדורסניים שנקט בדרך אליה; מי שלא התערבו כששרון פיטר שרים כדי להשיג רוב מלאכותי בממשלה, ולא כשחילק "מקדמות" מתקציב שטרם אושר כדי לפתות את החקלאים לעקירה-עצמית; מי שסירבו לבקר בגוש קטיף, להישיר מבט אל הקורבנות המיועדים, ולהתבונן במפעל חייהם שנדון לכליה; ומי שקיבלו ללא הנד עפעף את הטענה שהגירוש הוא "מידתי" ושנועד ל"תכלית ראויה": "להוביל למציאות ביטחונית, מדינית כלכלית ודמוגרפית טובה יותר"; מי שהגדירו הבערת צמיגים על כביש חסום כ"שימוש בנשק חם" (כך ממש!), שלחו למעצר עד תום ההליכים נערה בת 14 רק משום ש...התחצפה לשוטרת, ודחו את בקשתן של חברותיה השמיניסטיות להיבחן בבגרות במתמטיקה מאחורי הסורגים; מי שהיו שותפים פעילים כל כך ברמיסתם עד-דק של המגורשים ותומכיהם, ומעולם לא הביעו אפילו מילה אחת של חרטה על כך – הכיצד יוכלו לדון ביושר בחוק שנועד לתקן במשהו את העוול הזה?

אדרבא, יבטלו נא שופטי בג"ץ הנכבדים והנאורים את החוק הצודק הזה, שנולד כדי לרפא את הקרעים בעם. לאחר שיעשו כן, נותר רק לשאול: מי ירפא את הקרע בין העם ובין הבג"ץ?

עוד בנושא
הנשיא יבטל רישום פלילי למתנגדי התנתקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully