וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו רמזים הותיר אחריו הטובח מנורבגיה?

ימים ספורים בטרם יצא למסע הקטל באוסלו ובאי יוטויה, פתח אנדרס בריוויק חשבונות בפייסבוק ובטוויטר. מפרסומו הבודד ניתן ללמוד על מקורות הטירוף - בהם, אולי, גם אבי הטרור המודרני

מהו המניע למתקפת הירי בנורבגיה? אנדרס ברינג בריוויק, פעיל ימין קיצוני, הניח ביום שישי, לפי החשד, מטען חבלה סמוך למשרדי ממשלת נורבגיה בבירה אוסלו, שכאשר התפוצץ הביא למותם של שבעה בני אדם. מיד לאחר מכן הוא מיהר לאי יוטויה, שם טבח למוות ב-85 משתתפים במחנה הקיץ של מפלגת הלייבור. "אי אפשר להבין כיצד אדם מחונך לכאורה יכול לעשות דבר כזה", אמרה עוברת אורח סמוך לזירה באוסלו. ואכן, מידע שהותיר אחריו בריוויק באינטרנט מלמד שמדובר באדם מן השורה, לכאורה: בין תחומי העניין שלו היו משחקי מחשב, ניתוח מניות - וכן התמקצעות בתחום הכלכלה, כפי שעשה בשנים האחרונות. אלא שרמזים אחרים שהותיר אחריו בריוויק עשויים לשפוך אור אודות מניעיו של החשוד בפיגוע הכפול.

פיגוע כפול בנורבגיה - כותרות אחרונות
ניצול מהטבח בנורבגיה: ”העמדתי פני מת במים”
מתקפת טרור באוסלו: לפחות 91 הרוגים בשני פיגועים
חשד: אדם נוסף היה מעורב במתקפת הירי בנורבגיה

כלי התקשורת בנורבגיה ומומחים לרשתות חברתיות מספרים כי רק ביום ראשון השבוע פתח בריוויק בן ה-32 חשבון ברשת החברתית "פייסבוק", וברשת "הטוויטר", וכתב את דעותיו במספר פורומים ברשת האינטרנט. שעות ספורות אחרי הדיווח על הטבח באי, חשבון הפייסבוק הוסר, אך חשבון "הטוויטר" נותר ברשת, וציוצו היחידי: ציטוט של כתביו של הפילוסוף ג'ון סטיוארט מיל: "אדם אחד עם אמונה, הוא שווה ערך למאה אלף איש להם יש אינטרס בלבד".

אנדרס ברינג בריוויק, החשוד בביצוע שני הפיגועים באוסלו, יולי 2011. רויטרס
שאב השראה מאבי הטרור המודרני? בריוויק/רויטרס

להערכת חוקרי טרור ומודיעין, הציטוט האמור מתחבר באופן ישיר לרעיון המרכזי של אבי הטרור המודרני, מיכאל באקונין. באקונין, שחי ברוסיה בין השנים 1814-1876, קרא בנאומיו להתקוממות נגד המשטר, בצורה של תאים אנרכיסטיים בעלי מידור גבוה ורמת אכזריות יוצאת דופן. כל זאת ללא מחויבות למשפחתם ותוך הקרבה אישית גדולה. שכרו של הטרוריסט, קבע באקונין, יהיה בעולם הבא, ופעולתו תצית את האש שתוביל אחריה סדרה של פעולות. התוצאה הסופית, לפי באקונין, אמורה להיות התמוטטות המדינה.

על בסיס רעיונותיו של באקונין, צמחו תאי טרור רבים ברחבי העולם. הפעולה הדרמטית מכולם, עד לאותם ימים, הייתה חיסולו של פרנץ פרדיננד, יורש העצר האוסטרו-הונגרי, בידי חברי ארגון "היד השחורה", ארגון טרור שפעל בבוסניה בחסרות סרביה. חיסולו של פרדיננד, כידוע, הוביל לשרשרת פעולות שגרמה לפתיחת מלחמת העולם הראשונה, המערכה הכבדה ביותר שנודעה עד אז, עד למלחמת העולם השנייה.

(עדכון ראשון: 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully