וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרביה: נעצר פושע המלחמה האחרון שהיה מבוקש

גוראן חדז'יץ היה נשיא הרפובליקה הסרבית שהוקמה במזרח קרואטיה בשנות המלחמה. הוא ירד למחתרת ב-2004 אחרי שהואשם בהאג ב-14 סעיפי פשעים נגד האנושות, בגין טבח וגירוש אלפי קרואטים

האם סרביה תוכל כעת להניח מאחוריה את אחד הפרקים האפלים בתולדותיה? גוראן חדז'יץ, הסרבי האחרון שהיה מבוקש על ידי בית הדין המיוחד של האו"ם בגין פשעי מלחמה במהלך מלחמות האזרחים במדינות יוגוסלביה לשעבר בתחילת שנות ה-90, נעצר - כך אישר הבוקר (רביעי) נשיא סרביה, בוריס טדיץ'. במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס, הודיע הנשיא כי חדז'יץ' נעצר במחוז פרושקה גור במדינה.

חדז'יץ, קרואטי ממוצא סרבי, כיום בן 52, היה נשיאה של "רפובליקת קראג'ינה הסרבית" - מדינה סרבית עצמאית שהקימו סרבים בתוך קרואטיה במהלך מלחמת האזרחים בין 1991 ל-1995, ומעולם לא זכתה להכרה בינלאומית. הוא היה המבוקש הבכיר האחרון שנותר, לאחר מעצרו לפני חודשיים של רטקו מלאדיץ', מפקד המיליציה הסרבית בבוסניה, שעמוד בין היתר מאחורי טבח סרברניצה.

גוראן חדז'יץ, הסרבי האחרון המבוקש על פשעי מלחמה בבוסניה, בתמונה מ-1993. AP Photo/Dusan Vranic, AP
היו שמועות שהסתתר במזנר. חדז'יץ' בשנות המלחמה/AP, AP Photo/Dusan Vranic

עם סיום המלחמה נותר חדז'יץ בקרואטיה והמשיך לעמוד בראש המחוז הסרבי סלאבוניה במזרח המדינה, שסירב לקבל את מרות השלטון המרכזי עד 1997 - אז נמלט לסרביה. הוא חי בגלוי בעיר נוביסאד עש שב-2004 הוגש נגדו, בהעדרו, כתב אישום בבית הדין המיוחד שהוקם בהאג לפשעי המלחמה ביוגוסלביה, וצו מעצר בינלאומי נשלח לסרביה. הוא ירד מיידית למחתרת - ולא אותר עד היום. במהלך השנים נפוצו בין היתר שמועות על כך שהוא מסתתר במנזרים, או שנמלט לבלארוס.

באיחוד מברכים: "צעד לקראת צירוף סרביה"

בכתב האישום נגדו, הואשם חדז'יץ' ב-14 סעיפים של פשעים נגד האנושות, בגין מעורבותו בהריגתם של מאות קרואטים וגירושם של אלפים מהאזורים הסרביים שבשליטתו. כתב האישום מתמקד במיוחד בטבח ב-1991 בעיר ווקובאר, שם נרצחו 250 בני אדם, רובם קרואטים, שהיו מאושפזים בבית חולים. כמו כן, הואשם באחריות למעשי טבח נוספים בערים דאלז', ארדוט, לובאס וטוברניק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
פוסטר מבוקשים תלוי בתחנת משטרה בבלגרד, המציע מיליון אירו למי שיספק מידע שיסייב בתפיסת שני מבוקשים על פשעי מלחמה, רטקו מלאדיץ' וגוראן חדז'יץ', ינואר 2009. AP Photo/Darko Vojinovic, AP
פוסטר מבוקשים בתחנת משטרה בבלגרד ב-2009, עם תמונותיהם של שני המבוקים האחרונים - מלאדיץ' וחדז'יץ'/AP, AP Photo/Darko Vojinovic

האיחוד האירופי, ששיבח את סרביה על מעצרו של מלאדיץ' במאי, המשיך באותה נשימה לדרוש גם את מעצרו של חדז'יץ'. לכידתו, לפיכך, צפויה לספק כעת לסרביה מניה נוספת במאמציה להתקבל כחברה באיחוד. ואכן, באיחוד מיהרו לברך על ה"צעד בכיוון הנכון". "זהו עוד צעד חשוב לקראת צירופה של סרביה לאיחוד", אמר נשיא נציבות האיחוד, ז'וזה מנואל בארוזו. "באותה מידה, זו גם התפתחות קריטית מבחינת הצדק הבינלאומי". מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פוג רסמוסן, הוסיף כי "המעצר יאפשר לסגור את הפרק הכאוב ביותר בהיסטוריה האירופית של העשורים האחרונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully