וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשתלטות בלב ים: נחמה פורתא לפני דו"ח המבקר

19.7.2011 / 17:20

בישראל למדו את הלקחים מהמשט הטורקי, כפי שניכר בהשתלטות על ה"דיגניטה-כראמה". אלא שמדובר בשמחה קטנה וקצרת מועד - שתתפוגג עם פרסום הדו"ח החמור של המבקר על המשט מהשנה שעברה

אנחנו עם שמחפש ניצחונות קטנים, הצלחות זעירות - כל דבר שיעשה לנו טוב. כך גם הייתה התחושה היום. ה"דיגניטה-כארמה", יאכטה קטנה ורעועה שהפליגה מיוון לחופי עזה ונעצרה על ידי לוחמי שייטת 13, העמידה את המערכות השונות על הרגליים. ההיערכות הייתה טובה מאוד וכך גם הביצוע. למרות זאת, לא דין היאכטה הנוכחית כדין המשט הטורקי. לא דין היתוש כדין פיל; מדובר בסדרי גדולים שונים לחלוטין והיערכות מקדימה שונה לחלוטין.

במשט הטורקי, נראה היה שהדרג המדיני נרדם בשמירה. בקרוב מאוד, יפרסם מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, את הדו"ח שעוסק בו. אנשי משרד המבקר חפרו לעומק ובחנו את תהליך קבלת ההחלטות לפני המשט, במהלכו ואחריו. הם לא דילגו על התחום המבצעי, ההסברה והמאמץ המודיעיני. כמו שזה נראה כעת, הדו"ח יהיה מורכב מאוד ולא פשוט, בעיקר כלפי הדרגים הבכירים שישבו סביב שולחנות הדיונים וקיבלו החלטות עוד בטרם יצאה ספינה אחת מטורקיה. היום הסוגיה ברורה לכולם: אופן הניהול בצד הישראלי במהלך המשט הטורקי היה רע מאוד.

צה"ל השתלט בהצלחה על הספינה ששטה לעזה. דובר צה"ל
שמחה קטנה. הספינה הצרפתית עליה השתלטו לוחמי חיל הים/דובר צה"ל

גם היום ראוי לזכור שהיקף המשט הנוכחי שהיה אמור להגיע לחופי עזה כלל עשרות רבות של כלי שיט כשעליהם למעלה מ-1,500 פעילים. בהתאם להיערכות ולמידע בכלי התקשורת הזרים, ה"מאווי-מרמרה", ספינת הדגל של המשט הקודם – הייתה מחווירה לצד הספינה הגדולה ששכרו מארגני המשט הנוכחי.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבין היטב הפעם כי נדרש מעשה ונטל יוזמה אישית במאמץ למנוע את המטס האווירי, שסוכל במישור המדיני, ובמאמץ למנוע משט חסר תקדים באזורנו. למאמץ זה הצטרפו אנשי משרד החוץ, משרד הביטחון ואנשי קהילת המודיעין. התוצאות מדברות בעד עצמן: הספינות נעלמו כלא היו.

הספינה "מאווי מרמרה" בנמל איסטנבול, באירוע לציון שנה לתקרית המשט לעזה, 30 במאי 2011. רויטרס
השנה, היא הייתה נראית כמו סירת דיג קטנה. ה"מאווי-מרמרה"/רויטרס

אלא שמה שבאמת השתנה בהיערכות למשט הנוכחי בניגוד למשט הטורקי הייתה ההחלטה של ממשלת נתניהו לשנות את הקריטריונים של הסגר על עזה ולצמצם אותו עד כמה שניתן. יוזמתו של ראש המטה המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, עמוס גלעד, להקל את תנאי הסגר על עזה ולאפשר הכנסת סחורות שלא נראו שנים ברצועה, כמו תרופות מסוגים שונים וחומרי בניין, סייעו במאמץ ההסברתי בעולם. המלון המפואר שנבנה לאחרונה בחופי עזה הוא עדות קטנה לכך: מדינות שלא התנגדו בעבר למשט הטורקי, הפנימו שמדובר כאן בפרובוקציה ומנעו באגרסיביות את קידום המשט הנוכחי.

שם המשחק נע סביב המושג לגיטימציה. בממשלה הפנימו באמת שיש מערכה הסברתית אמיתית בעולם נגד ישראל, וכי הדרך להילחם בה היא לא לשלוח את אמיצי הלוחמים של צה"ל שביום-יום מתאמנים להגיע למקומות רחוקים מאדמת המדינה כדי לפגוע במי שמקדם נגדנו מזימות רעות, אלא להתמודד באופן יעיל במישור המדיני, ולנהל תהליך קבלת החלטות נכון ויסודי שימנע אלתורים ברגע האחרון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו. לשכת העיתונות הממשלתית
במשט הקודם הדרג המדיני כשל. ראש הממשלה נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

תחקרנו, למדנו, הטמענו ויישמנו. זהו הסלוגן שמלווה ב"יום שאחרי" כל אירוע קשה ומורכב שתוצאותיו גוררות רעיונות להקים ועדות חקירה או לזמן את מבקר המדינה כדי שזה יפשיל שרווליו. כך גם הפעם. כל מה שנותר הוא להמתין בסבלנות לדו"ח המבקר, שוודאי יעורר כאן יותר ממהומה.

עוד על המשט לעזה:
כוחות חיל הים השתלטו בהצלחה על הספינה הצרפתית
שלב אחר שלב: כך השתלט צה”ל על הספינה בדרכה לעזה
המשט: ספינה צרפתית יצאה לדרכה ותגיע מחר לעזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully