וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלב אחר שלב: כך השתלט צה"ל על הספינה בדרכה לעזה

לוחמי שייטת 13 וספינות טילים של חיל הים השתלטו בהצלחה על היאכטה הצרפתית "דיגניטה-כראמה". מיסוך אלקטרוני, גיבוי צלפים מרחוק - אלה רק חלק מההפתעות שהמתינו לפעילים. צפו בתיעוד

דובר צה"ל

(צילום: דובר צה"ל, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

לאחר חודשים של הכנה ושבועות של כוננות, השתלטו היום (שלישי) לוחמי חיל הים על היאכטה הצרפתית "דיגניטה-כראמה", והובילו את 17 הפעילים והעיתונאים שעליה לנמל אשדוד. ההשתלטות המוצלחת הסתיימה ללא נפגעים וללא חיכוך פיזי, במידה רבה בזכות אותה היערכות מדוקדקת, וכן הודות להפקת הלקחים מהמשט הטורקי בשנה שעברה.

עוד על ההשתלטות על הספינה הצרפתית:
כוחות חיל הים השתלטו בהצלחה על הספינה הצרפתית
הרמטכ”ל הנחה את חיל הים להשתלט על הספינה הצרפתית
המשט: ספינה צרפתית יצאה לדרכה ותגיע מחר לעזה

כך התנהל המבצע המוצלח – שלב אחר שלב: בחיל הים החלו לעקוב אחרי הספינה ביום שבת, עם יציאתה מיוון. בצה"ל ידעו כי על סיפון האונייה נמצאים, בין היתר, צוות של רשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה", ישראלי לשעבר בשם דרור פיילר, העיתונאית עמירה הס ואזרחים נוספים. הקפטן הודיע לרשויות ביוון כי בכוונתו להפליג לנמל אלכסנדריה שבמצרים, ולא לנמל עזה. בחיל הים נערכו בהתאם עם צוות לוחמים של שייטת 13 וכלים מיוחדים שנישאו על גבי ספינת טילים.

צה"ל השתלט בהצלחה על הספינה ששטה לעזה. דובר צה"ל
חיילי השייטת השתלטו עליה ללא התנגדות. הספינה הצרפתית/דובר צה"ל

בתוך כך, מסר היום ראש לשכת העיתונות הממשלתית, אורן הלמן, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה, בתיאום עם שר ההסברה, יולי אדלשטיין, כי ישראל לא תגרש עיתונאים זרים שהגיעו על היאכטה הצרפתית. בהתאם לכך, לשכת העיתונות הממשלתית תאמת את זהותם של הכתבים ואת עובדת היותם כאלה, ולאחר מכן הם יעזבו את ישראל.

הלילה הועלתה רמת ההיערכות של חיל הים, לאחר שהפעילים שעל הספינה דיווחו בכלי התקשורת, לרבות באינטרנט, שבכוונתם להגיע לעזה. זמן קצר לאחר מכן, עגן הקפטן בלב ים למשך כעשר שעות. עם אור ראשון, החל הקפטן להפליג שוב, וכשהגיע למרחק של 12 מיילים (כ-19 קילומטרים) מחופי מצרים, הוחלט להתחיל עמו בדיאלוג, ולהבהיר לו ולנוסעים שעומדות לרשותם מספר אפשרויות חוקיות להגעה לעזה, בהן עגינה בנמל אשדוד, או הפלגה למצרים - ולאחר בידוק יוכלו להיכנס באמצעות מעבר יבשתי לרצועה.

הקפטן דחה את בקשות קציני חיל הים ששוחחו עמו באמצעי הקשר, ואמר כי "הפעילים השתלטו על היאכטה. ההגה לא בידיים שלי". במקביל, הפעיל צה"ל אמצעי לוחמה אלקטרונית במטרה ליצור מיסוך ולחסום את כלל אמצעי התקשורת מהספינה לעולם החיצון. למעשה, פעילי הספינה הצליחו ליצור קשר אך ורק עם קציני חיל הים. דובר צה"ל, תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי, התייחס לכך ואמר כי "מרגע תחילת הדיאלוג לא שודרה אף תמונה ולא יצא שום דיווח מהיאכטה. אנחנו קבענו את סדר היום התקשורתי".

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, שהה בזמן המבצע ב"בור" שבקריה בתל אביב, בעוד שמי שפיקד בשטח היה מפקד חיל הים, אלוף אלי (צ'ייני) מרום, שפיקד על המבצע מלב ים. מרגע שבחיל הים הבינו שהדיאלוג עם קפטן הספינה מגיע למבוי סתום, וכי הוא הסיר למעשה את אחריותו על הנעשה בספינה, הנחה הרמטכ"ל גנץ את חיל הים להשתלט על הספינה.

בשלב ראשון, הציעו קציני חיל הים לקפטן לעצור את היאכטה ולאפשר ללוחמים לעלות לסיפון ללא התנגדות, אלא שהיאכטה המשיכה להפליג. אז ניתן האות להשתלטות: הלוחמים ירדו מספינת הטילים באמצעות כלי שיט קטנים ומהירים, ובחיפוי צלפים ותצפיות כהכנה לתרחישים אלימים. הלוחמים נצמדו אל דפנות היאכטה, והשתלטו עליה ללא כל התנגדות. לאחר שנבדקו הנוסעים, והתברר שכולם בריאים, הוחלט להעלות אותם אל ספינת הטילים, שם הוגש להם מזון ושתייה. במקביל, ביצעו אנשי חיל הים בדיקה על הספינה - וגילו כי לא הועמס בה כל ציוד הומניטרי.

עם הגעתם לנמל אשדוד, יועברו הנוסעים לטיפול משטרת ישראל ונציגי רשות ההגירה. רשות האוכלוסין תיקח אותם לאחד ממתקני הרשות במרכז הארץ, שם הם יעברו הליך של תשאול ושימוע ולבסוף יקבלו גם צו הרחקה. אז יעמדו בפני הפעילים שתי אפשרויות – או שיובאו למשמורת, יובאו בפני דיין ויורחקו תוך 72 שעות, או שיחתמו על טופס ויתור להבאה מול דיין, יוסעו ישירות לנמל התעופה בן גוריון ויורחקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully