וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר שהיכה חייל וטען שהותקף - למאסר על תנאי

גלעד גרוסמן

11.7.2011 / 17:03

ירון מואס, שוטר מג"ב, הורשע באחרונה בהכאת חייל אתיופי שפנה אליו לאחר שקרא לחברתו "לסתום את הפה". בהמשך השוטר גם עצר אותו וטען כי הותקף על ידו. ביהמ"ש לא שלח אותו לכלא

בית משפט השלום בתל אביב גזר באחרונה שמונה חודשי מאסר על תנאי ופיצויים בגובה 1,000 שקלים על שוטר משמר הגבול לשעבר, שהיכה חייל אתיופי ולאחר מכן הגיש נגדו תלונה כוזבת בגין תקיפת שוטר. על פי כתב האישום שהגישה המחלקה לחקירות שוטרים נגד השוטר, ירון מואס, בן 36 מקריית אתא, בספטמבר 2009 בילה החייל עם מספר מחייליו, גם הם אתיופים, בטיילת בתל אביב. בשלב מסוים ביקש מהם מואס להזדהות בפניו, ואחת הצעירות העירה לו על האופן בו פנה אליהם. בתגובה הוא אמר לה: "תסתמי את הפה". החייל התלונן על הדברים, ואז סטר לו השוטר בפניו. לאחר שהחייל שאל אותו למה עשה זאת, השוטר סטר לו שוב.

לאחר מכן התקשר החייל למשטרה, ודיווח כי הוכה על ידי שוטר מג"ב. מואס ראה זאת, ואז עצר אותו בגין תקיפת שוטר. החייל נלקח לתחנת משטרה, שם רשם השוטר דו"ח לפיו החייל תקף אותו, וניסה לברוח לאחר שנאמר לו שהוא עצור. במכתב שנשלח מעמותת "טבקה – משפט וצדק לעולי אתיופיה" למח"ש, נכתב כי השוטר פנה רק אל קבוצת הצעירים האתיופים ולא לעוברי אורח אחרים, וכי לאחר שעצר את החייל דיווח השוטר בקשר כי "עצר אתיופי על תקיפת שוטר". "ניתן בנקל לזהות במקרה זה, כי התנהגותו המשפילה של השוטר האלים כלפי המתלונן נבעה אך ורק בשל העובדה שהמתלונן וחבריו הינם יוצאי אתיופיה, וכי לא הייתה כל הצדקה עניינית ו/או חוקית להתנהגות מעין זו", צוין במכתב.

מואס הודה במסגרת הסדר טיעון בעבירה של תקיפת סתם, הביע חרטה ואמר כי מדובר בטעות חד פעמית במהלך שמונה שנות שירות במשטרה. פרקליטו ביקש מבית המשפט לבטל את הרשעתו, ושירות המבחן המליץ לגזור עליו שעות עבודה לטובת הציבור. השופט דניאל בארי דחה את הבקשה. "הכאתו של אדם על ידי שוטר ללא כל התגרות מצדו הוא מעשה חמור, אולם כתיבת דו"ח פעולה כוזב, הוא מעשה חמור יותר", כתב השופט בגזר הדין. "יש בכתיבת דו"ח כוזב על מנת לערער את האמון שאזרחים חייבים לחוש כלפי המשטרה ולהביא לעיוותי דין".

השופט קבע כי לא ניתן לבטל את ההרשעה, אולם התחשב בעברו הנקי במהלך שנות שירותו, את החרטה שהביע והעובדה שלאחר המקרה עזב את המשטרה. "אם היה מדובר רק באלימות, ייתכן והיה מקום לשקול גישה אחרת", כתב. "אולם צירוף מעשה האלימות עם הדו"ח הכוזב אינו מאפשר ביטול ההרשעה".

עוד על אלימות שוטרים:
מחקר: השוטרים בישראל מעדיפים שימוש בכוח
אישום: שוטרת הצמידה אקדח לראש הפלסטיני וסחטה ההדק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully