וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המחלוקת: הממשלה אישרה את הגבול הימי עם לבנון

פנחס וולף

10.7.2011 / 11:46

השרים אישרו את ההצעה, שתועבר לאחר מכן לאו"ם, בצל המחלוקת בין המדינות סביב הבעלות על מאגרי גז ונפט בשווי מיליארדי דולרים וטענות הדדיות לסיפוח לא חוקי של שטחים ימיים

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל)

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את ההצעה לקבוע את הגבול הימי של ישראל עם לבנון, ולאחר מכן תמסור את עמדתה לאו"ם. לבנון קבעה לאחרונה, באופן חד-צדדי, קו גבול שישראל מתנגדת לו, וצפויה להתנגד להצעה הישראלית. עיקר המחלוקת בין המדינות היא סביב הבעלות על מאגרי גז ונפט בשווי מיליארדי דולרים הנמצאים בשטח שבמחלוקת, וטענות הדדיות לגבי סיפוח בלתי חוקי של שטחים ימיים נרחבים.

באוגוסט 2010 מחלקת האוקיינוסים ודיני הים של האו"ם פרסמה הודעה רשמית, שנמסרה ע"י ממשלת לבנון, על הגדרת הגבול הימי בין לבנון לישראל בהתאם לגרסה הלבנונית. לטענת ישראל, מדובר בתוספת חד- צדדית לגבול הימי בין לבנון לקפריסין לכיוון דרום.

בהסבר להחלטה, נכתב כי הקואורדינטות (המיקומים על גבי המפות) שפורסמו על ידי הלבנונים והופקדו באו"ם, אינם עולים בקנה אחד עם החישוב הישראלי ועם ההסכם שנחתם בין ישראל לקפריסין. הקו הלבנוני שהופקד באו"ם נמצא במרחק משמעותי מדרום לקו הישראלי, וסותר את הסכם סימון הגבולות שלבנון חתמה עם קפריסין בשנת 2007.

לטענת ישראל, לבנון מנסה לספח אליה שטחים ימיים משמעותיים שאמורים להשתייך על פי הדין הבינלאומי לאזור הכלכלי הבלעדי לישראל. לפי המפה הלבנונית, שדות הגז תמר ולוויתן נמצאים בשטח הישראלי. עם זאת על פי ההערכות בישראל, קיים פוטנציאל להימצאות שדות גז גם בשטחים צפוניים לאזורים אלה, העשויים להימצא תחת הגבול שלבנון קבעה לעצמה.

חשש להסלמה מצד חיזבאללה

בישראל זועמים עוד על כך שלאחרונה חברה נורבגית מבצעת מטעם לבנון סקר סיסמי לחיפוש גז בחלק הדרומי של האזור הכלכלי בים הלבנוני, שיושלם בחודשים הקרובים. "יש לציין שהיעדר תגובה ישראלית למהלכי לבנון עלול להתפרש בערכאות משפטיות כהסכמה שבשתיקה. מטרת ההחלטה היא לקבוע את העמדה הישראלית בנוגע למיקומו המדויק של קו התיחום הימי הצפוני בהתאם לעקרונות דיני הים הבינלאומי המקובלים. בהיעדר גבול ימי מוסכם בין ישראל לבנון החלטה זו מעגנת את תביעתה של ישראל לזכויותיה הריבוניות והכלכליות בים התיכון", נכתב בדברי ההסבר להצעת ההחלטה.

בישראל חוששים עם זאת כי פרסום העמדה הישראלית ישמש תירוץ נוסף להמשך להסלמה בידי החיזבאללה בטענה כי ישראל מספחת לעצמה באופן חד צדדי שטחים ימיים ואוצרות טבע לבנוניים.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר לנושא בראיון לקול ישראל ואמר: "יש פרוצדורה ברורה לקביעת הגבול. הטיעונים שלנו חזקים ונעביר אותם לאו"ם. הגענו להסכמה עם קפריסין וברור שמבחינתם מדובר רק בהתרסה בלחץ החיזבאללה. אלו דרישות פוליטיות של אלו המחפשים ליצור חיכוך. מבחינת החוק הבינלאומי והמפות יש לנו עמדה חזקה מאוד ולא נוותר על אף שעל. ארה"ב לא תומכת בעמדה הלבנונית. הטענות כאילו וושינגטון אימצה את העמדה הלבנונית הן עורבא פרח".

עוד באותו נושא:
ליברמן: מבחינת החוק הבינלאומי יש לנו עמדה חזקה מאוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully