וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה מזועזעת: "צותתו למשפחות הרוגי פיגוע"

שערוריית האזנות הסתר של הצהובון "ניוז אוף דה וורלד" שוברת שיאים: להוטים למידע בלעדי, פרצו אנשיו לתאים קוליים של קרובי נרצחי הפיגוע בתחתית ומחקו הודעות מהטלפון של נערה חטופה

כמה רחוק מוכן כלי תקשורת ללכת כדי לספק לקוראיו סיפור מעניין, עסיסי או מרגש? רחוק מאוד, לפחות אם מדובר בצהובון הבריטי "ניוז אוף דה וורלד". זה חמש שנים מתנהלת חקירת משטרה נרחבת סביב התנהלות העיתון במהלך העשור הקודם, במהלכו ערך האזנות סתר לשורה של פוליטיקאים, בני משפחת המלוכה וידוענים שונים. בימים האחרונים הולך ומתברר כי לעיתון היו יעדים נוספים: בין היתר, פורסם כי אנשי העיתון פרצו לתיבת התא הקולי של נערה צעירה שנחטפה ונרצחה, והיום (רביעי) התברר כי האזינו גם לבני משפחה של קורבנות פיגוע הטרור ברכבת התחתית של לונדון ביולי 2005.

עוד על צהובונים בריטיים: הציוץ הרג את איסורי הפרסום?

פיגוע של אל-קאעדה ברכבת התחתית, לונדון, 7 ביולי 2005. רויטרס
"היינו במקום אפל אחרי הפיגוע, וכעת אני מבין שהוא היה אפילו אפל יותר". תחנת קינגס קרוס ביום הפיגוע, 7 ביולי 2005/רויטרס

גרהם פולקס, שבנו נהרג בפיגוע, סיפר לכלי התקשורת בממלכה כי באחרונה פנו אליו בלשי הסקוטלנד יארד, והזהירו אותו כי ייתכן שנפל קורבן להאזנה מצד העיתון. עד מהרה התברר כי המשטרה מזהירה בימים אלו את כל משפחות ההרוגים, כי ייתכן שתיבות המסרים שלהם נפרצו בידי גלן מקלארי, בלש פרטי שהועסק על ידי הצהובון.

"אני מלא אימה", אמר היום פולקס האב בראיון ל-BBC. "היינו במקום אפל אחרי הפיגוע, וכעת אני מבין שהוא היה אפילו אפל יותר". הוא הוסיף כי היה שמח לשבת לפגישה עם רופרט מרדוק, איל התקשורת המיליארדר האמריקאי המחזיק בבעלות על העיתון, "ולהסביר לו דבר מה על הצורך להשתמש באחריות בכוח שיש בידו".

קמרון: "לחקור את הפרשה המבישה"

אתמול הזדעזעו הבריטים לגלות שנציגי העיתון פרצו בשנת 2002 לתא הקולי בטלפון של מיילי דאולר, נערה בת 13 שנעלמה, וכחצי שנה לאחר מכן נמצאה גופתה. בזמן החיפושים, האזינו אנשי העיתון להודעות הקרובים והחברים המודאגים בתא הקולי, ואף הגדילו לעשות ומחקו הודעות, כדי לפנות מקום לחדשות אליהן יוכלו להאזין - ובכך יצרו תקוות שווא אצל החוקרים ובני המשפחה, כאילו דאולר בחיים ומוחקת את ההודעות מהטלפון. בעקבות זאת, בוחנת כעת המשטרה את כל תיקי החטיפה והרצח של ילדים בממלכה מאז 2001, כדי לבדוק אם העיתון האזין להם.

"כוכבי" הפרשה הם מי שהיו עורכי העיתון באותה תקופה - תחילה רבקה ברוקס, שמאז קודמה ומשמשת כיום כמנכ"לית העיתון, ואנדי קולסון שהחליף אותה בתפקיד, ובהמשך התקדם גם הוא, והתמנה ליועץ התקשורת של ראש הממשלה דייוויד קמרון. מתפקיד זה נאלץ קולסון להתפטר מוקדם יותר השנה, כשפרשת ההאזנות החלה להיחשף. כעת העביר העיתון למשטרה ראיות נוספות, המוכיחות כי באישורו של קולסון, בכמה מקרים שולם גם שוחד בסך עשרות אלפי ליש"ט לגורמים במשטרה, תמורת סיפורים בלעדיים.

הזעם הציבורי על הצהובון הוא עצום, והולך וגובר הלחץ על ראש הממשלה קמרון ועל התובע הכללי, דומיניק גריבס, לא להסתפק בחקירת המשטרה ולהקים ועדת חקירה, שתבחן גם את תפקוד המשטרה במהלך החקירה בפרשה. בנאום שנשא בפני הפרלמנט, יישר קמרון קו עם הקריאות הציבוריות, וקרא לקיים חקירה רשמית לבירור פרטי הפרשה. "צריך לערוך חקירה, אולי אפילו חקירות, כדי להבין מה קרה", אמר קמרון בדברים שנשא בפרלמנט. "צריך להפיק את הלקחים מהאפיזודה המבישה הזו".

במקביל, נקראת הממשלה לבחון מחדש את חוקי הפיקוח על התקשורת. "כעיקרון אני תומך בכך שהתקשורת תפקח על עצמה", אמר יו"ר האופוזיציה, אד מיליבנד, "אבל כפי שכולם יכולים לראות, השיטה הזו פשוט לא עובדת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully