וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: האישומים ברצח חרירי לא יזעזעו את לבנון

פרופ' משה מעוז

30.6.2011 / 19:40

גם אם חיזבאללה יואשם ברצח, הממשלה החדשה לא תצליח לכפות מאסר. גם היחסים עם סוריה לא צפויים להתערער אם תתגלה מעורבותה. פרופ' משה מעוז סבור שכתבי האישום לא ישנו דבר בביירות

כתבי האישום שהוגשו היום בלבנון, המסמנים את המעורבים ברציחתו של ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק חרירי, לא עתידים לזעזע את ביירות. גם אם הם יוצרים מתח מסוים בין חיזבאללה ליריביו הפוליטיים, ומתיחות גם בין לבנון לסוריה, הרי שמתיחות זאת לא תשפיע בטווח הארוך על יחסי הכוחות הפנימיים בלבנון או על יחסי החוץ שלה.

הסיבה לכך היא שגם אם יואשם ברצח, ארגון החיזבאללה הודיע מספר פעמים שפעיליו חפים מפשע ולא מעורבים במעשה ולכן לא יהיה גוף שיכפה מאסר כזה. ממשלת לבנון בעצמה לא תכפה מאסר על פעילי חיזבאללה מכיוון שהיא גם מושפעת על ידה ולא תוכל לבצע את פסק הדין. גם סוריה, שעל פי ההערכות הייתה מעורבת ברצח, לא תעשה שום דבר מכיוון שהיא לא רוצה לפגוע בחיזבאללה - בן בריתה. ההאשמה הזאת, גם אם יצוינו בה שמות, היא למעשה וירטואלית בלבד.

עוד על רצח רפיק חרירי:
סעד חרירי על הגשת כתבי האישום: "רגע היסטורי"
לבנון: הגיס של מורנייה מואשם ברצח רפיק חרירי
דיווח: אירן תואשם שהורתה לרצוח את חרירי

מי הפעיל את המטען?

מאז הרצח עסקו רבים בשאלה מי הפעיל את המטען שהרג את ראש ממשלת לבנון לשעבר. ייתכן והיו אלה בכירים בחיזבאללה כמו עימאד מורנייה, ראש המודיעין של חיזבאללה שחוסל ב-2008. שיטת הרצח מתאימה לשיטות הפעולה של מורנייה ואם חיזבאללה היה רוצה ל"סגור את התיק" הוא היה אומר שהוא עשה את זה והתיק היה נסגר. אבל כאמור, חיזבאללה לא יעשה זאת מכיוון שהארגון מכחיש כל מעורבות במעשה. אם חיזבאללה היה לוקח את האחריות על הרצח, הוא היה מואשם שהוא ארגון טרור ופעיליו היו צריכים לסבול מביקורת בין לאומית הנוגדת את טענתם לפיה מדובר בארגון צבאי.

אך למרות היעדר האכיפה, יש להניח שהדבר ישפיע במידה מסוימת על קבלת ההחלטות בתוך ארגון חיזבאללה בפרט ובלבנון בכלל. אני סבור שממשלת לבנון תהיה זהירה יותר מעתה, וחיזבאללה יהדק את קשריו עם אירן. זאת בשל החשש של שתיהן מפני נפילת המשטר. גם הממשלה וגם חיזבאללה אינם מעוניינים בממשלה חדשה, זאת מפני שממשלה אלטרנטיבית לא תהיה מעוניינת בקשר עם אירן ועם חיזבאללה. האלטרנטיבה של לבנון היא לפתח קשרים עם מדינות אחרות כמו סעודיה או מצרים ואילו האלטרנטיבה של חיזבאללה היא לנסות ולחזק, כאמור, את הקשר עם אירן.

במקביל לחיזוק הקשרים עם אירן, ממשיך חיזבאללה להצטייד בתחמושת. בכך משיג הארגון עליונות אפילו על הצבא הלבנוני. עם זאת, מההיבט הפוליטי חיזבאללה אינו בעל הכוח - הפרלמנט בלבנון מונה 128 חברים מתוכם רק 13 פעילי חיזבאללה ו-14 נוספים מארגון "עמל" - ארגון שיעי מתון יותר, אך נתון להשפעתו של חיזבאללה. לכן, את עוצמתו הפוליטית משיג חיזבאללה גם דרך התחמשותו. לא סביר שכוח כזה יהיה נתון להחלטות משפטיות, גם אם חותמתו נמצאת על הרצח.

*הכותב הוא מרצה בחוג ללימודי האיסלם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully