וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשויות הבטיחו טייסת כיבוי איכותית, הח"כים זעמו

פנחס וולף

29.6.2011 / 11:47

ועדת הפנים של הכנסת דנה בדו"ח העוסק בטייסת הכיבוי החדשה. נציגי משרדי הביטחון וביטחון הפנים טענו כי מדובר במערך מאוד מקצועי, אבל הח"כים לא התרשמו: "טייחת שקרים"

משרדי הביטחון וביטחון הפנים הפריכו היום (רביעי) בדיון בוועדת הפנים של הכנסת את דו"ח מחלקת מחקר ומידע של הכנסת, לפיה לטייסת הכיבוי החדשה עשויה להיות בעיה להתמודד עם שריפות ענק מסוג השריפה בכרמל, שיש פחות מדי חומרים מעכבי בערה, וכי לא נערך דיון עם שירותי כבאות והצלה באשר לבחירת סוג המטוסים. מדברי מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים יעקב גנות, ראש רשות הכבאות רב טפסר שחר איילון ונציג משרד הביטחון, עולה כי הנתונים המופיעים במסמך מחלקת המחקר – אינם מדויקים.

"רק לפני פחות מעשרה ימים ישבו כל המומחים של שירות הכבאות עם מפקד הטייסת ונושא הדיון היה הפעלת הטייסת, שיטת ההפעלה, החומרים ההכרחיים לצורך הפעלת הטייסת וסוכמו כל הנושאים שעל הפרק", סיפר גנות. "יש תיאום. באותו דיון שהוצגו לנו הצרכים של חומר מעכב בעירה, תוך שלוש שעות קיבלנו תשובה בכתב המאשר לנו לצאת למכרז לקנות מלאי אסטרטגי לעשר שנות פעילות שגרתית, בעלות של 30 מיליון שקל". גנות הוסיף כי כעת בוחנים האם יש מסוק כיבוי שיכול לתת מענה ראוי לשריפות ענק.

ואילו שחר איילון אמר: "את הטייסת הזאת אנחנו מקבלים כדבר מצטיין בחיל האוויר. אין מערכת יותר איכותית מאשר המערכת של חיל האוויר. מדובר במערך מאוד מקצועי, נחוש. הכבאים לא רואים בעיניים כשמדובר באש. החוסר שהיה קיים, הוקצה להם כסף היום. הכבאיות לא רק שהוזמנו ונמצאו בביצוע בפועל, אנחנו נערכים למכרז על כל רכבי הכיבוי הקיימים. יש לי מספיק חומר מעכב בעירה. יש 240 טון חומר בעירה. הכמות מניחה את דעתי. אנחנו בעיצומו של מכרז לגבי ציוד".

עוד בנושא:

המטוסים הראשונים בטייסת הכיבוי נחתו בארץ
טייסת הכיבוי ממריאה: נבחרו מטוס ומפקד
טבילת אש מוצלחת לטייסת הכיבוי של ישראל

"התפיסה מתבססת על מטוסי ריסוס"

עם זאת, מדברי גנות עולה כי תפיסת הכיבוי של שירות הכיבוי מיושנת: "תפיסת הכיבוי של שירות הכיבוי מתבססת על מספר מטוסי ריסוס שבזמן שלא עוסקים בתפקידם העיקרי עוסקים גם בכיבוי מהאוויר".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) לא היה רגוע מהדברים שהושמעו בוועדה: "לא קיבלנו תשובה אם המטוסים יכולים לתת מענה בלילה. אנחנו מבקשים שהמנכ"ל יעביר המשך דברים. נבקר גם במקום של כיבוי והצלה. עדיין כאזרחים יש תחושה שהדברים זזים לאט מאוד ואם יקרה אסון אנחנו עדיין לא מוכנים. אתם עומדים בחוד החנית ועושים עבודה מסורה, אבל צריכים לעשות קצת יותר מהר. אנחנו יודעים שיש בעיה, לכן רה"מ מקצה משאבים רבים, אך צריך לזוז קצת יותר מהר".

בפתח הדיון, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון (קדימה) הודיע כי ביקש ממבקר המדינה לייחד פרק לפעולות שנשעו לאחר השריפה בכרמל, כולל רכישת המטוסים. לדבריו, "שום דבר מקצועי לא נעשה כאן ולא בוחנים בהיבט המקצועי אלא רק בהיבט של הכותרת בעיתון, של לבוא להצטלם מאחורי מטוסים. אין כאן טייסת כיבוי, יש כאן טייחת שקרים".

חסון הוסיף כי "כל השתלשלות הדברים עד השריפה וגם אחריה, לצערי זאת מלחמת לבנון השנייה של נתניהו ושל הממשלה הזאת. זה הכשל החמור ביותר שיילך וייחשף גם על ידי מבקר המדינה. היה בעיקר יח"צ. הביאו לכאן לא מטוסים אלא קרטונים שהיוו תפאורה לתצלומים של רה"מ. מי שכשל לא יצא נקי מהדבר הזה".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully