פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מחקרים: אנשים ששותים משקאות דיאט - משמינים

      מחקר שעקב במשך עשור אחרי מאות אנשים בארה"ב, גילה כי ככל ששותים יותר משקאות דיאטטיים - כך משמינים יותר. כנראה שלא מספיק רק לשתות דיאט - צריך גם לשמור על דיאטה ולעשות כושר

      במשקאות דיאטטיים יש פחות קלוריות מאשר משקאות רגילים, על כך אין ויכוח. אך האם הדבר מבטיח ירידה במשקל? מסתבר שכלל וכלל לא - ואף להפך. שני מחקרים שתוצאותיהם פורסמו השבוע בארה"ב מגלים כי למעשה, אנשים המרבים לשתות משקאות דיאטטיים, המכילים ממתיקים מלאכותיים כגון אספרטיים במקום סוכר, עולים במשקל לאורך זמן, לעתים בקצב הגבוה עד פי שישה מאנשים שאינם שותים משקאות כאלו.

      תוצאות שני המחקרים פורסמו השבוע בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לסכרת, שנערך בסן דייגו. המחקר הבולט מבין השניים, שנערך בהובלת פרופ' הלן הזודה מאוניברסיטת טקסס שבסן אנטוניו, עקב במשך עשר שנים אחר 474 נבדקים. בין היתר, שקלו אותם מעת לעת ומדדו את היקף המותניים שלהם.

      כך התגלה, כי אלו השותים בקביעות משקאות דיאט חוו גידול בהיקף המותניים העולה ב-70% על זה של אלו שאינם שותים אותם. יתרה מכך, ככל שעלתה צריכת משקאות הדיאט, כך גם גברה ההשמנה: היקף מותניהם של צרכנים "כבדים" של משקאות דיאט גדול בקצב העולה ב-500% על זה של אלו שאינם שותים אותם.

      הממתיק המלאכותי גורם לאכול יותר?

      מובן שלא ניתן להסיק מהמחקר כי המשקאות הדיאטטיים הם הסיבה הישירה להשמנה, וההסבר הסביר לתוצאות המחקר הוא כנראה התנהגותי: ניתן להניח שהעלייה במשקל נגרמת על ידי מרכיבים אחרים בתזונה ואורח החיים המשותפים לשותי המשקאות הדיאטטיים. המחקר המדובר לא בדק מאפיינים כאלו, אולם כותביו מעריכים כי ככל הנראה, יש חפיפה גדולה בין שתיית משקאות דיאטטיים להרגלי תזונה ואורח חיים לקויים, המשמשים כמקדמי סיכון לעלייה במשקל - וצריכת משקאות הדיאט במקום משקאות עם סוכר, אין בה כדי "לפצות" על הרגלים אלו.

      עם זאת, גם קשר ישיר יותר בין משקאות הדיאט להשמנה אינו מופרך לחלוטין: ישנם מחקרים מתחום הביוכימיה המצביעים על כך שתחליף הסוכר אספרטיים עשוי לפגוע בתאי מוח באזור השולט בצריכת מזון - וכך להוביל לאכילת יתר.

      כך או כך, כותבי המחקר מסיימים אותו בהמלצה חד משמעית: הפסיקו לצרוך משקאות עם ממתיקים מלאכותיים. "ככל שאנחנו ממלאים את עצמנו בכימיקלים הללו, כך אנחנו מגבירים את הסיכון להשמין", סיכמה את הממצאים שרון פאולר, אחת המדעניות החתומות על המחקר. "המשקאות הללו אולי נטולי קלוריות, אך הם אינם נטולי השלכות. במקום זה, עדיף שתשתו משקאות טבעיים - תה, קפה, מיצי פירות, והכי טוב - מים".

      מעבר לכך, אם אתם סובלים מבעיית משקל, אולי כדאי שבפעם הבאה שאתם מזמינים דיאט קולה - תאכלו יחד איתה סלט, ולא המבורגר וצ'יפס מוגדלים בשקל תשעים. ואולי גם תצאו אחר כך לריצה מסביב לבלוק.

      עוד בנושא:
      מחקר: הישראלים משמינים בקצב מדאיג
      הממשלה מכריזה מלחמה על מגיפת ההשמנה
      מחקר: ילדים משמינים יותר ככל שהם ישנים פחות
      "פרי הפלא": אכילת תפוחים מורידה במשקל