וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה עתירת הורים שכולים להדחת מפקד בנם

גלעד גרוסמן

26.6.2011 / 10:24

הוריו של לוחם השריון קובי סמילג שנהרג במלחמת לבנון השנייה טענו כי סגן מפקד הגדוד לא פעל כראוי להצלת בנם. השופטים קבעו כי לא היה פגם בהתנהלותו וכי הטיפול בנושא יוחזר לצה"ל

בג"ץ דחה הבוקר (ראשון) את עתירת הוריו של לוחם השריון קובי סמילג, שנהרג במלחמת לבנון השנייה, שדרשו לחייב את הרמטכ"ל להדיח מצה"ל את רס"ן אלי מיכאלסון, שהיה סגן מפקד גדוד 52 בזמן המלחמה. לטענתם, הסמג"ד היה האחראי הישיר למותו של בנם, שנלכד בתוך צריח טנק שנפגע ממטען סמוך לעיירה בינת ג'בייל, ונשאר לכוד במשך כשלוש שעות.

ההורים השכולים, אליעזר ופלורה סמילג, טענו כי על פי עדויות במקום, בנם היה בהכרה מלאה לאחר שנפגע ואף זעק: "תוציאו אותי מכאן, שורף לי". למרות זאת, טענו, הקצין העביר את האחריות על פעולת החילוץ למפקד פלוגת ההנדסה, ופעולות החילוץ החלו מאוחר מדי ונעשו באופן בלתי מקצועי ונרפה.

לאחר האירוע בוצעו בצבא שלושה תחקירים, מהם עלה כי סגן מפקד הגדוד הגיע למקום דקות ספורות לאחר שאירע הפיצוץ, ויחד עם צוות הטנק שבפיקודו החל בפעולת חילוץ הנפגעים. הסמג"ד וצוותו ניסו לחלץ את סמילג באופן ידני, אולם משלא הצליחו להזיז את צריח הטנק בו נלכד, הזעיקו למקום דחפור שיסייע בחילוץ. הדחפור שהגיע למקום האירוע נפגע מטיל נ"ט, ואז הורה הסמג"ד לחייליו לשוב לקו עמדות ולנהל קרב מול משגרי הטילים, והטיל את מלאכת החילוץ על מפקד פלוגת הנדסה.

"העותרים כואבים את כאב בנם ברגעיו האחרונים"

השופט אליעזר ריבלין קבע כי הסמג"ד היה נתון במצב מורכב ביותר, ונאלץ לנהל את המשימות המבצעיות שהיו מוטלות עליו ובמקביל לדאוג לחילוץ פצועים משני טנקים. עוד הבהיר ריבלין כי מהתחקירים עולה שהסמג"ד לא זנח את פעולת החילוץ, וכל הגורמים המקצועיים קבעו כי לא מדובר בהתרשלות או כשל פיקודי. מכיוון שמדובר בהחלטה סבירה, אין מקום להתערבות של בית המשפט. "אין בלבנו ספק כי העותרים כואבים לא רק את נפילתו של יקירם, אלא גם את כאבו ברגעיו האחרונים", כתב השופט ריבלין בפסק הדין. "הרצון האנושי הוא להקל על סבלם של העותרים. אולם, כוחנו מוגבל".

השופט יצחק עמית התייחס בדבריו לשאלת זכאותו של הסמג"ד לצל"ש "על תפקודו הכולל בהגיעו במהירות לשדה הקרב, ובארגנו את הכוח לאחר פציעת המג"ד (היו בצבא שסברו כך), או שמא 'זכאי' הוא לטר"ש (כטענת העותרים?". עמית אמר כי ההחלטה נמצאת תחת שיקול דעת של הצבא, וכי הזירה המשפטית אינה המקום הראוי לדון בכך.

עורכי הדין שלמה ציפורי ושלומי רכבי שייצגו את המשפחה, אמרו לאחר פסק הדין כי הם "מצטערים על כך שצה"ל ויתר על ההזדמנות לקבוע רף גבוה יותר להתנהגות ותפקוד מקצועיים של מפקדים במהלך לחימה. מטבע הדברים יכולתו של בג"ץ להתערב בהחלטות בנושאים אלה מוגבלת ביותר. ניתן רק לקוות כי החלטת הרמטכ"ל לפיה פעולותיו של הסמג"ד ותפקודו באירוע בו מצא את מותו סמ"ר קובי סמילג ז"ל תיושם בעתיד ואלו יילקחו בחשבון אם וכאשר קידומו של הסמג"ד יעמוד על הפרק".

עוד על עתירת הוריו של קובי סמילג:
"הסמג"ד ברח במקום לחלץ את בני שמת בלבנון"
הורי חייל שנהרג: "הפקירו אותו כמו כלב"
הורים לבג"ץ: הדיחו המפקד שהפקיר את בננו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully