וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח עולמי: "החיים באוקיינוסים על סף הכחדה"

הדו"ח הבינלאומי ריכז את כל המחקרים בנושא וגילה כי המין האנושי מחריב את החיים הימיים הרבה יותר מהר מכפי שהוערך: "אנו עומדים בפני אובדן מערכות אקולוגיות שלמות, עוד בדורנו"

"קטסטרופה חסרת תקדים, מעשה ידי אדם" - זה מה שעלול להתחולל, ובעצם כבר החל לקרות, באוקיינוסים על כדור הארץ, על פי דו"ח חדש ומקיף בנושא שהוצג אתמול (שני) בבריטניה ומסקנותיו מעוררות תהודה רבה ברחבי העולם. בין היתר קובעים כותבי הדו"ח, כי אם יימשך המצב הנוכחי של זיהום מסיבי ודיג המוני ובלתי מפוקח, ולא יינקטו שום צעדים לתיקון המצב, אנו עומדים בפני אירוע הכחדה המוני של מערכות אקולוגיותת שלמות, כדוגמת הכחדת הדינוזאורים לפני מאות מיליוני שנים.

שונית אלמוגים. HO, Science, AP
שונית אלמוגים. עד שנת 2050 כנראה לא יהיו כאלו יותר/AP, HO, Science

הדו"ח (את התקציר שלו תוכלו לקרוא כאן) הוכן על ידי התוכנית הבינלאומית למצב האוקיינוסים (IPSO), והוצג אתמול בסדנה הבינלאומית הראשונה לחקר הפגיעה באוקיינוסים, באוניברסיטת אוקספורד. "אנו כבר חווים ירידה ניכרת בשכיחותם של מינים רבים, וקצב חסר תקדים של היכחדות של מינים מסוימים, אך זו רק ההתחלה", כותבים מחברי הדו"ח במסקנותיהם העגומות. "למעשה, אנחנו עומדים כעת בפני אובדן של מערכות אקולוגיות ימיות שלמות, בתוך דור אחד. אם לא יינקטו צעדים משמעותיים עכשיו, השפעות שינויי האקלים, הזיהום, הניצול המוגזם ואובדן בתי גידול, יביאו לאירוע ההכחדה ההמוני הבא, שיתרחש באוקיינוסים. כל התנאים המוקדמים קיימים כבר לאירוע כזה, שהתרחש עד כה רק חמש פעמים ב-600 מיליון השנים האחרונות".

הדו"ח מונה כמה גורמים עיקריים להרס החיים באוקיינוסים: שינוי האקלים הגלובלי, הגורם להתחממות המים והביא להרס חלק ניכר משוניות האלמוגים בעולם; זיהום המגיע מהזרמת שפכים ומעלה את רמת החומציות של המים; תהליכים של הידלדלות החמצן (היפוקסיה) במים באזורים הקרובים לחוף, בגלל דשנים המגיעים מאדמות חקלאיות; ודיג לא מבוקר שמחסל אוכלוסיות שלמות של דגים ויונקים ימיים.

לווייתן גדול סנפיר מול חופי קייפ קוד, מסצ'וסטס, 2008. J. Scott Applewhite, AP
לווייתן גדול סנפיר מול חופי קייפ קוד, ארה"ב. גם הוא על סף הכחדה/AP, J. Scott Applewhite

הדו"ח מצטרף לשורה של דו"חות מדאיגים שפורסמו בשנים אחרונות (אחד מהם, משנת 2004, קבע כי עד שנת 2050 לא יישארו שוניות אלמוגים בעולם), ולמעשה מסכם אותם לתמונת מצב מלאה - ומדאיגה. "הממצאים פשוט מזעזעים", נמסר אתמול בהודעה מטעם המנהל המדעי של IPSO, אלכס רוג'רס. "כשהמדענים שילבו כוחות וריכזו יחד את כל המידע על הנזק שגורם המין האנושי לאוקיינוסים, התברר לנו שהמצב עוד הרבה יותר גרוע ממה שהעריך כל אחד בנפרד. זהו מצב חירום הדורש פעולה נחרצת בכל הרמות. השלכות המצב שנוצר ישפיעו עלינו עוד בדור הנוכחי, ובוודאי שעל ילדינו והדורות הבאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully