וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדן אברג'יל לא תיחקר, חייל שאיים בנשק כן

גלעד גרוסמן

16.6.2011 / 17:35

בפרקליטות החליטו לא לפתוח בהליך פלילי נגד אברג'יל, שפרסמה בפייסבוק תמונות לצד פלסטינים כפותים. חייל שרקד לצד פלסטינית כפותה וחייל נוסף שאיים בנשק על עציר כפות כן ייחקרו

לא תיפתח חקירה פלילית נגד עדן אברג'יל, שהצטלמה במהלך שירותה כחיילת בשירות סדיר עם עציר פלסטיני כפות ופרסמה את התמונה בדף הפייסבוק שלה. במכתב ששלח המשנה לפרקליט המדינה, שי ניצן, לארגון "בצלם" נכתב כי "על אף שמדובר במעשים מבישים, לכאורה, אין מקום לפתיחה בחקירה פלילית בגין התעללות". ניצן הוסיף כי ההליך המתאים במקרה הזה הוא משמעתי, אולם מכיוון שאברג'יל כבר השתחררה, לא ניתן לנקוט נגדה בהליכים כאלה. מנגד, תיפתח חקירה נגד חייל שרקד סביב עצירה פלסטינית ונגד חייל נוסף שכיוון רובה לעבר עציר כפות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונותיה של עדן אברג'יל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפרקליטות התקבלו מספר פניות לפתוח בחקירה נגד חיילים, לאחר שבאתרים פייסבוק ויוטיוב פורסמו תמונות המתעדות פגיעות לכאורה של חיילים בעצורים פלסטינים והשפלתם. בפרקליטות החליטו במרבית המקרים - בהם החיילים המעורבים כבר השתחררו - כי אין מקום לפתוח בחקירה פלילית.

כך לדוגמה, בתלונה שהתקבלה על אברג'ל, נכתב כי העובדה כי לא ניתן לפתוח נגדה בהליכים משמעתיים עקב שחרורה מצה"ל אינה מצדיקה פתיחת חקירה פלילית. עם זאת, נכתב כי נעשתה פניה לפרקליטות הצבאית בבקשה לפעול למיגור התופעה על ידי הגברת האכיפה, החמרת הענישה המשמעתית ותגבור פעולות החינוך וההסברה.

"מדובר בתופעה פסולה"

בשני מקרים החליט עו"ד ניצן שיש מקום לפתוח בחקירה. מקרה אחד הוא זה שבו צולם חייל כשהוא רוקד סביב עצירה פלסטינית בשם אחסאן דבבסה, שהוחזקה במתקן צה"לי כשהיא קשורה ועיניה כפותות, וזאת לצלילי מוסיקה. עם זאת, ניצן החליט שאין מקום לפתוח בחקירה לגבי תלונה נוספת של דבבסה, לפיה מספר חיילים ששמרו עליה התעללו בה. במכתב לעורכת דינה, ירדן קוטלר, נכתב כי התלונה על ההתעללות נמסרה רק שלוש שנים לאחר המקרה, ללא הסבר המניח את הדעת, וכי אין ראיות שיתמכו בה.

כמו כן התייחס המשנה לפרקליט הראשי ניצן לתלונתו של עו"ד מיכאל ספרד, בעקבות פרסום תמונה בפייסבוק בה נראים שלושה חיילים יושבים ליד עצור כפות וקשור עיניים, כשאחד מהם מכוון את נשקו האישי לעבר העצור. במכתב ששלח לעו"ד מיכאל ספרד, הודיע ניצן כי במקרה זו הוחלט לפתוח בחקירה פלילית, בשל חומרת המעשה לכאורה. בהתייחסות כללית למקרים דומים נוספים כתב ניצן כי מדובר בתופעה פסולה, אולם המעשים אינם מצדיקים הליך פלילי.

עו"ד קוטלר, ממשרד יונס ושות', שהגישה אף היא תלונה בעניינה של אברג'יל, אמרה שההחלטה שלא לפתוח בחקירה בעניינה מקוממת. "אנו סברנו כי עצם פרסום התמונות והפצתן מהווים שורה ארוכה של עבירות, שאינן קשורות כלל לסיום שירותה הצבאי של אברג'יל, ומן הראוי היה שלכל הפחות תורה הפרקליטות על פתיחה של חקירה", אמרה. במכתב ששלחה לפרקליטות נטען כי פרסום התמונה שבה נראית אברג'יל לצד עציר כפות מהווה, לכאורה, עבירה של הסתה לגזענות, עבירת שנאה ופגיעה בפרטיות. "מדובר בעבירות שנושאות עונש מאסר לא קצר, ואני מצרה שבחרו שלא לבדוק את הטענות לגופן, ואף להתעלם מהן בתגובת הפרקליטות", אמרה עו"ד קוטלר.

ביחס לדבבסה אמרה עו"ד קוטלר כי ההחלטה לפתוח בחקירה ביחס לחייל הרוקד במקומה. עם זאת, היא הוסיפה כי היא סבורה שהיה מקום לפתוח בחקירה באשר לטענותיה הנוספות וכן לחקור חיילים נוספים שנכחו באירוע ואיפשרו את קיומו, בהם מפקדיו של החייל.

ישי מנוחין, מנכ"ל "הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל", שהגיש את התביעה נגד "החייל המרקד", אמר כי "למרות שתחנות הצדק טחנו לאט והתלונה הוגשה לפני שמונה חודשים", הוא שמח על החלטתו של שי ניצן להעמיד לחקירה את החייל. "רק אינני מבין מדוע שאר החיילים אשר צילמו אסירים פלסטינים חסרי ישע, שוחררו מהצורך להיחקר על תמונות משפילות אלו", הוסיף מנוחין.

עוד באותו נושא:
הפלסטיני שצולם עם עדן אברג'יל נשלח למאסר
עדן אברג'יל: "בכיף הייתי טובחת בערבים"
החיילת מהפייסבוק כבשה את הכותרות בעולם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully