וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקדים: אישה תקבל זרע, מבן זוגה הנשוי לאחרת

גלעד גרוסמן

14.6.2011 / 17:47

בהחלטה תקדימית, קבע בית המשפט כי אישה תוכל לקבל תרומת זרע מבן זוגה הנשוי, מבלי ליידע את רעייתו או לקבל את הסכמתה לכך. השופט: דיוני האתיקה בנושא עדיין מתקיימים במשרד הבריאות

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע בשבוע שעבר כי יש לאפשר לאישה לעבור טיפולי הפריה באמצעות זרע של גבר הנשוי לאישה אחרת. זאת, מבלי שיהיה צורך ליידע את אשתו של האיש או לשמוע את עמדתה בנושא. בית המשפט דן בעתירה שהגישה אישה בת 37, שביקשה לעבור טיפולי הפריה ולהשתמש במסגרתם בזרע של בן זוגה, שנמצא בהליכי פרידה מאשתו. בית החולים אליו פנתה האישה סירב בתחילה לבצע את הטיפול, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

האישה עתרה לאחר מכן לבית המשפט, וטענה כי זכותה להורות היא זכות טבעית המעוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. היא טענה בנוסף כי התנאים שמציב משרד הבריאות לטיפולי הפריה, קרי אישור בית משפט רק לאחר יידוע האישה השנייה, מהווים פגיעה בלתי מידתית בזכותה הבסיסית והחוקתית, וכי מדובר בהתאכזרות דווקא כלפי מי שהגורל היקשה עליה.

השופט: אין צורך ליידע את אשת התורם בנושא

במשרד הבריאות טענו מנגד כי כללי הצדק הטבעי וזכותה של אשת הגבר הנשוי מחייבים ליידע אותה על כוונתו של בעלה לתרום זרע לאישה לאחרת. עוד נטען כי בית החולים פעל בהתאם להנחיית היועצת המשפטית של משרד הבריאות, ולפי תקנות הבריאות שקובעות כי יש שני סוגים של תרומת זרע: זרע מתורם אנונימי - וזרע מבעלה של האישה. עוד הוסיפו במשרד הבריאות כי למרות שבית המשפט העליון קבע בעבר שאישה יכולה לקבל זרע מגבר המוכר לה, בתנאי שיתחייב להכיר באהבותו, אם קיים צד שלישי - ובמקרה זה מדובר באשתו של התורם - חייבים לשמוע את דעתה בנושא.

השופט יוסף שפירא קבע בפסק הדין כי בית החולים מחויב לספק לאישה טיפול רפואי, ורשאי להתנותו אך ורק בקיום הסכמה מדעת של בת הזוג, ולא מחויב לשתף בו את האישה הנשואה. עוד קבע השופט, כי מכיוון שהמדינה היא שמייצגת את האינטרסים של אשתו של הגבר ושל כלל הציבור, אין צורך ליידע את האישה בהליך. השופט ציין כי מדובר בסוגיה מורכבת, והוסיף שכיום ישנה ועדה שדנה בכל נושא תרומות הזרע וההפריה החוץ גופית. כאשר הוועדה תגיש את מסקנותיה לגבי תיקוני חקיקה בנושא, "או אז יבוא לציון גואל".

עוד בנושא:
מהיום: נשים יוכלו להקפיא ביציות לא מופרות
סקר: 54% מהישראלים שוקלים הקפאת זרע או ביצית
תקדים: תוכר תרומת זרע של מת, למרות שהיה רווק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully