וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענן האפר הגעשי מאריתריאה הגיע לשמי ישראל

הענן שנוצר מהתפרצות הר הגעש דובי הגיע הבוקר לשמי ירושלים ודרום הארץ. בנתב"ג חוששים שיגרום לשיבושים בלוח הטיסות, אך מרשות שדות התעופה נמסר כי אין בשלב זה היערכות מיוחדת

ענן האפר הוולקני שנוצר כתוצאה מהתפרצות הר הגעש דובי באריתריאה הגיע בשעות האחרונות (שלישי) לישראל והוא נמצא כעת באיזור ירולשים ודרום הארץ. כך נמסר לוואלה! חדשות ממרכז החיזוי בבית דגן, שם הוסיפו כי הוא נע בגובה שבין 11 ל-14 ק"מ, ולא ניתן לראותו בעין בלתי מזוינת.

לפי שעה, לענן האפר לא צפויה להיות השפעה על טיסות או על זיהום סביבתי בשל גובהו הרב. עם זאת, הוא צפוי להנמיך לקראת הלילה לגובה של 6 עד 7 ק"מ, אך גם אז לא צפויה לו השפעה משמעותית, אולי רק על טיסות לכיוון אפריקה.

עד כה בוטלו טיסות של חברות תעופה שונות לאריתריאה ושכנותיה וביניהן אתיופיה וסודן. בנמל התעופה בן גוריון חוששים מפני השפעת ענן האפר על לוח הטיסות, אך ברשות שדות התעופה מיהרו להרגיע ואמרו כי בשלב זה אין היערכות מיוחד וכי לא צפויים ביטולי טיסות.

מומחים טוענים כי בענן האפר יש ריכוז נמוך של חלקיקים. פרופ' דניאל רוזנפלד, מומחה למטאורולוגיה מהאניברסיטה העברית, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "הצטברות הענן היא מוגבלת ונראה שההתפרצות כבר נרגעה. הוא יחלוף מעל פני אזורנו ביממה הקרובה, לכן אני לא מעריך שצריכה להיות סיבה לסגירת המרחב האווירי של ישראל".

מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, ששהתה בעת ההתפרצות בביקור רשמי באפריקה שהתמקד בעידוד דמוקרטיה במדינות היבשת, קיצרה את נסיעתה ושבה לארצה בעקבות ההתפרצות. גורם אמריקאי רשמי אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי השרה, שהמריאה מאתיופיה, עוזבת "משום שייתכן שהענן מתקדם לכיוון המדינה ולא ברור כמה זמן ישבית את הטיסות ממנה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונת לווין בה ענן האפר הוולקני מאריתריאה מכסה את צפון סודן ומצרים ומגיע לדרום סיני. האזור האפור מציין את הענן/מערכת וואלה!, צילום מסך

הר הגעש דובי היה רדום במשך שנים רבות, אך סדרה של רעידות אדמה ביום ראשון גרמו להתפרצותו. על פי דיווח מרכז המחקר, כתוצאה מההתפרצות נוצר ענן אפר וולקני ענק בגובה 13 וחצי קילומטרים באוויר. חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה הודיעה כבר כי ביטלה את טיסותיה מגרמניה לאריתריאה ולשכנתה אתיופיה אבל כל שאר הטיסות שלה ממשיכות בשעה זו כסדרן.

בשבוע שעבר התפרץ הר הגעש פויהווה בצי'לה והטיסות בדרום אמריקה, בחלקים מניו זילנד ובאוסטרליה בוטלו בשל התפשטות ענן האפר שנוצר כתוצאה מההתפרצות. מדובר בהתפרצות המשמעותית הראשונה של ההר מאז שנות ה-60', אז היכתה באזור רעידת אדמה רבת עוצמה. אלפי בני אדם המתגוררים בקרבת ההר נמצאים עדיין במקומות מחסה זמניים, לאחר שפונו מבתיהם עם תחילת ההתפרצות הגעשית.

בתחילת החודש התפרץ הר הגעש גרימסווטן באיסלנד והביא לשיבושים בתעופה בגרמניה במשך מספר ימים. עם זאת השיבושים לא נמשכו זמן רב, שכן הר הגעש חדל מלהתפרץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully