וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גישת משרד הבריאות למכורים לסמים מיושנת"

פנחס וולף

12.6.2011 / 15:22

ד"ר גלעד נתן, שחיבר מסמך מטעם מרכז המחקר והמידע בכנסת על המאבק בסמים, טוען כי "חלו שינויים במחקר ביחס למכורים". מחר ידונו בכנסת בקריאה הבינלאומית לשקול להתיר שימוש בסמים

80% מהפונים לגמילה מסמים מסיימים את התהליך בהצלחה, ומתוכם, 40% מהמכורים לסמים אופיאטים מצליחים להישאר נקיים מסמי-רחוב לאורך זמן. כך עולה ממסמך שחיבר מרכז המחקר והמידע של הכנסת, המבוסס על נתוני משרד הבריאות.

הנתונים מראים כי מרבית הנגמלים מקבלים טיפול תרופתי ממושך בסם הסינטטי מתדון או בסובוטקס. 17% מהמכורים נושרים מהטיפול. "מי שאינם מצליחים להתייצב בטיפול במתדון אינם מקבלים טיפול רפואי ותרופתי חלופי. יש להם גישה רק לשירותי מזעור נזקים, בפרויקטים משותפים של הרשות למלחמה בסמים ומשרד הבריאות, שבהם מחולקים למכורים לסמים קשים מזרקים לשימוש עצמי ואמצעי מניעה, והם יכולים להיבדק כדי לאתר מחלות זיהומיות", נכתב. "מבחינת משרד הבריאות, מי שלא המשיך בטיפול התרופתי או לא הצליח בתהליך הגמילה הפיזי נחשב למי שאינו מעוניין לקבל טיפול".

ד"ר גלעד נתן, מחבר המסמך, מתח ביקורת על מדיניות משרד הבריאות. "תפיסה זו מיושנת, ומתעלמת ממחקרים המלמדים כי יש מכורים שאינם יכולים להיגמל מהתלות בסם מסיבות נפשיות ופיזיות, למרות נכונותם להשתתף בתהליכי גמילה", הוא טוען. "מן הראוי שמשרד הבריאות יבחן את עמדתו בנושא לנוכח השינויים ביחס למכורים לסמים קשים במחקר".

עוד בנושא:
דו"ח עולמי ממליץ: עישון גראס - לא עבירה פלילית
בהולנד מקדמים חקיקה: סמים קלים - לא לתיירים
גם קנדה זוממת על מריחואנה חוקית
התמכרות לגראס: לאן נעלם הכיף?

המסמך חובר לקראת ישיבת הוועדה למלחמה בסמים מחר שתתקיים (שני), ושתעסוק בדו"ח שפרסמה ועדה בינלאומית מטעם האו"ם, ממנו עולה כי המלחמה העולמית בסמים נכשלה. על הדו"ח חתומים נשיאי מדינות ובכירים, בהם מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן. הדו"ח מציע בין היתר לבחון שינוי במדיניות המאבק בסמים, במסגרתו עישון גראס לא יוגדר כעבירה פלילית.

"אין דבר שהוא בגדר טאבו, שאסור לעשות עליו חשיבה מחודשת", אמר בשבוע שעבר ח"כ טאלב א-סנע בשיחה עם וואלה! חדשות. "המדיניות הקיימת לא הוכיחה הצלחה מרשימה. הדו"ח של הוועדה הבינלאומית אינו סתם דו"ח. ישבו שם אנשים בעלי שיעור קומה, והם מדגישים שהפללה איננה פתרון, ושצריך לעודד מחקרים ולהשקיע בגיל הסיכון, במקום במלחמה נגד הסוחרים. עדיין אין לי עמדה ברורה בנושא. ייתכן שנגיע למסקנה שהמדיניות הקיימת היא טובה, אך אולי נגיע למסקנה שיש לעשות לגליזציה של נושאים מסוימים. נבחן את כל האופציות".

משרד הבריאות התייחס אחר הצהרים (ראשון) לידיעה שפורסמה בוואלה! חדשות, לפיה "גישת משרד הבריאות למכורים לסמים מיושנת". "הגישה של מזעור נזקים והחלפת מזרקים באה לתת מענה לאוכלוסיית קצה של מכורים לאופיאטים אשר מתגוררים ברחובות או ב'זולות' ונמצאים במצבים רפואיים קשים ללא כל תמיכה פסיכו-סוציאלית", נמסר בתגובה.

"מדובר לרוב במכורים מזרקי הרואין שעלולים להדביק את סביבתם במחלות זיהומיות שונות. עבור אותם המכורים שבשלב ראשוני אינם מעוניינים בכל מגע טיפולי, החלפת מזרקים הינו צעד חשוב של יצירת אמון וקשר, תוך כדי עידוד להיבדק רפואית על מנת לשלול קיום של מחלות זיהומיות ותוך כדי עידוד להיכנס למסלולי טיפול". עוד נמסר, כי "לעיתים מכורים אלו איבדו כל תקווה ולכן לא מעוניינים להיגמל אך לאחר תקופה של קשר יש אפשרות לשפר את מצבם הגופני והנפשי וגם הם יכולים להיגמל. במשרד הבריאות קיים מסלול ירוק עבור מכורים קשים אלו, ללא צורך בהמתנה וללא צורך בתשלום השתתפות עצמית, במידה והם מביאים נכונות להיגמל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully