וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו אל שווימר, מייסד התעשייה האווירית

מייסד התעשייה האווירית וחתן פרס ישראל הלך לעולמו בגיל 94 לאחר מאבק במחלה. שווימר היה טייס אמריקאי שסייע להעביר פליטים יהודים מאירופה לישראל בתום מלה"ע השנייה

אל שווימר, מייסד התעשייה האווירית, חתן פרס ישראל ומחלוצי ענף התעופה בישראל, הלך הבוקר (שבת) לעולמו בגיל 94. שווימר התגורר בתל אביב ולאחרונה התרופפה בריאותו. שווימר הותיר אחריו אישה, שני ילדים ונכדים. הלווייתו תיערך ביום שני.

שר הביטחון, אהוד ברק, ספד לשווימר ואמר כי הוא "נטל חלק במאבק נטל חלק במאבק נגד גרמניה הנאצית כמהנדס טיס וסייע בהעברת כלי טיס לחיל האוויר הנולד במלחמת השחרור". ברק הוסיף כי שווימר "ייסד את מכון הבדק, שהפך לתעשייה האווירית המפוארת של ישראל והיה המנכ"ל הראשון של החברה. אל שווימר היה איש של חזון ומעשה שתרם תרומה עמוקה לביטחון ישראל בדור הראשון לתקומה והניח את היסודות לתעשייה אווירית מתקדמת ולמיצובה של ישראל כמובילה בתחומי הטכנולוגיה".

שווימר נולד בשנת 1917 בניו יורק, הוא למד אווירונאוטיקה והוסמך כמהנדס טיסה, תפקיד בו הועסק על ידי חברת TWA האמריקאית. את מלחמת העולם השנייה העביר שווימר כמהנדס טיס ואיש צוות של מפציץ אמריקאי שהוצב באירופה ואף קיבל אות הוקרה על שירותו. תחילת פועלו למען הציונות החלה שנתיים לאחר תום המלחמה, בשנת 1947, אז התבקש שווימר על ידי ארגון "ההגנה" לסייע בהעברת פליטים יהודים מאירופה לארץ ישראל.

בקיץ 1948, לאחר הכרזת המדינה, גייס מספר טייסים נוספים לסייע לישראל במלחמת העצמאות שבשל חלקו הוצא צו מעצר נגדו בארה"ב. הוא שב לארצו, נשפט והורשע, כאשר העונש שנגזר עליו הוא שלילת זכויותיו האזרחיות כגון זכות ההצבעה ונשללה ממנו האפשרות להיות עובד בשירות המדינה האמריקאי. בתחילת שנות ה-50' פגש שווימר את שמעון פרס, אז נציג משרד הביטחון, ששכנע אותו להקים מכון לבדיקת מטוסים בישראל.

שווימר שב ארצה והקים בלוד את "המכון הממשלתי לבדק מטוסים" שהפרך ברבות השנים לתעשייה האווירית. האו כיהן כמנכ"ל הראשון של התעשייה האווירית ופרש לאחר 24 שנים בתפקיד. בין היתר, שימש שווימר כיועץ ראש הממשלה לענייני טכנולוגיה ותעשייה ואף היה ממקימי ארגון "חוקה לישראל" בשנת 1987. הוא קיבל את פרס ישראל על מפעל חיים ותרומה לחברה בישראל בשנת 2006.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully