וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמך עמי, אלוהיך אלוהי: גרים נזכרים בתהליך הגיור

מוטי לוי וטל שלו

8.6.2011 / 10:00

אהבה, רוחניות, אמונה; סיבות רבות מניעות מתגיירים להמיר את דתם ליהדות. למה דווקא יהדות? ומה נשאר מהעבר הלא יהודי? לכבוד חג השבועות ולכבודה של רות, הגיורת המפורסמת ביותר, מספרים אורנה פורת, רות גונזלס וגרים ותיקים נוספים על החיים אחרי שינוי הדת

אורנה פורת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ברגע שראיתי את העיניים שלו, רוסיה הלכה לעזאזל - הוא היה אהבת חיי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שם לפני הגיור: איירין קליין

מדוע בחרת דווקא ביהדות?
"אני הייתי נגד הנאצים ואחרי המלחמה אמרתי לעצמי שלא אוכל להיות שחקנית בעם שעשה זוועות כאלה, ובלי להיות שחקנית זה לא עסק. אני ועוד חברה החלטנו שאנחנו יוצאות לרוסיה. באותו זמן היינו בתיאטרון בצפון גרמניה שהיתה תחת שליטת הבריטים; בא בריטי אחד ורצה לדעת למה שחקנית גרמנייה רוצה לצאת לרוסיה - הוא חשב לעצמו שאולי אני נאצית שמנסה לברוח בדרך זו. ברגע שראיתי את העיניים שלו רוסיה הלכה לעזאזל - הוא היה אהבת חיי. כך, בעקבותיו, הגעתי במקום לרוסיה לפלסטינה ובעקבות זה לישראל וכל השאר היסטוריה.

מה הכי יהודי בעינייך?
"החוכמה".

הרגלים רעים מעברך הלא יהודי?
"מה שנשאר מהחינוך הקפדני הגרמני".

החלק שהכי פחות אהבת בגיור?
"את כל הגיור לא עשיתי מרצון ועשיתי אותו מאוד מאוחר, רק כי הייתי צריכה".

* אורנה פורת, שחקנית תיאטרון, מייסדת תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער וכלת פרס ישראל, נולדה בגרמניה ב-1924 למשפחה נוצריה. ב-1947 עלתה לישראל והתגיירה.

הרב דן בארי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מתוך העמקה בנצרות מגיעים ליהדות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שם לפני הגיור: הוגו ביר.

מדוע בחרת דווקא ביהדות?
"היום הטרנד הוא האיסלם - להצטרף לחזקים. אני הייתי נוצרי, בדברי חכמינו כתוב שרוב גרים מאדום, כנראה שזה לא מקרה, רוב הגרים שאני מכיר עברו תהליך רוחני דומה. כל אחד לפי הרקע שלו, אני הייתי פרוטסטנטי, חברים שאני מכיר היו קתוליים. מתוך העמקה בנצרות מגיעים ליהדות. זה המכנה המשותף".

מה הכי יהודי בעיניך?
"השנאה העצמית".

הרגלים רעים מעברך הלא יהודי?
"ביקורתיות. זה קשור גם לאופי שלי כי אני בא מצרפת".

החלק שהכי פחות אהבת בגיור?
"התגיירתי לפני יותר מ-40 שנה, אז לא היה כל מוסד שהיה מכין לגיור. חיפשתי פה ושם, לבסוף נרשמתי לבית דין רבני בירושלים ודחו אותי כל הזמן בצורה מאוד לא נעימה בלי שום הסברים. כל התהליך לא היה נעים אבל זה היה בכוונה. כשיצאתי שאל אותי הפקיד: 'העברנו אותך שבעה מדורי גיהנום, לא?', אני מניח שהיום הדברים לגמרי שונים".

* הרב דן בארי, איש חינוך, הוגה דתי ופעיל לשעבר במחתרת היהודית, נולד בצרפת ב-1945, למשפחה נוצרית. בצעירותו החל בלימודי כמורה, ובמסגרת לימודיו הגיע לישראל ללימודי עברית, ונשבה בקסמי היהדות. כעבור כמה שנים, ב-1967, עלה והתגייר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

רות גונזלס

רות גונזלס. אביב חופי
"בלתי אפשרי היה להישאר בסטטוס של בלתי יהודיה על מנת להתחתן"/אביב חופי

שם לפני הגיור: רות גונזלס

למה דווקא יהדות?
"אומרים "one god one nation". אני אוהבת כשהדברים הם שחור ולבן; רציתי להתחתן עם בחיר לבי באותם ימים, שהיה יהודי. בלתי אפשרי היה להישאר בסטטוס של לא יהודייה על מנת להתחתן, ולא רציתי חתונה אזרחית - רציתי הכל כדת ומשה וישראל".

מה הכי יהודי בעיניך?
"מוסד המשפחה וכל המסורות שביהדות. המסורות ביהדות בנויות על קיום משותף של המשפחה, אם זו ההתכנסות לטקסי ברית המילה, אם זו אכילת גבינות בשבועות; המסורות היהודיות המשפחתיות הן העיקר עבורי".

הרגלים רעים מעברך כגויה?
"בימים אלה אני חוגגת כבר עשרים שנה בישראל. בשנים הראשונות לשהותי כאן, הייתי משתמשת רבות במושג "אווה מריה" (שלום לך מרים, ביטוי שגור בנצרות, ט"ש). מהר מאוד הבנתי שזה לא מקובל. היום, כשאני מבקרת את המשפחה בחוץ לארץ והם משתמשים בביטוי, אני עדיין מצחקקת ונזכרת איך פעם גם אני הייתי משתמשת".

החלק שהכי פחות אהבת בגיור?
"האמת שהתקופה של הגיור זכורה לי כתקופה מאוד נחמדה; התגיירתי בקיבוץ אורתודקסי ובמקביל ללימודי היהדות גם עבדתי. אבל בשנה שעברה, כשהתחתנתי עם אהוב לבי עוזי, עשו לי את המוות ברבנות, ולא מצאו את התיק שלי. אמרו שאם אני גיורת אני חייבת להביא את התיק, ואני פחדתי מאוד שלא נגיע לחופה בזמן. חשבתי לעצמי, "אם הייתי נולדת יהודייה זה לא היה קורה", אבל בסוף מצאו את התיק והתעודה והכל היה בסדר".

* רות גונזלס, שחקנית ודוגמנית הזכורה בעיקר כ"נערת הגלגל", נולדה ב-1970 בניו ג'רזי למשפחה פורטו-ריקנית, ב-1990 עלתה לישראל בעקבות בעלה הראשון, וב-1993 סיימה את הליך הגיור, בו בחרה לשמור על שמה המקורי.

ח"כ אורית זוארץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"היהדות היא דת חיה, תוססת ורלבנטית בה מותר, נכון וצריך לשאול שאלות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שם לפני הגיור: סווטלאנה צ'רניאק-גילילוב

מדוע בחרת דווקא ביהדות?
"הבחירה הייתה של אמי. עלינו לארץ בשנות ה-70. אמי הייתה נוצרייה ואני ואחי גם, עלינו יחד איתה. היא נישאה ליהודי ציוני שנאבק להגיע לישראל, ולכן היא בחרה בדרכו, בדרך היהדות, והלכה אחריו, אחרי בחיר ליבה".

מה הכי יהודי בעינייך?
"ראשית כל, הנושא הערכי, עשרת הדיברות מתומצתות בצורה כל כך ברורה וחד משמעית. אחת הדיברות החשובות מבחינתי היא זו שמתייחסת לכיבוד הורים, זה לא משהו ברור מאליו או טריוויאלי. זה יסוד בתוך היהדות. הדבר השני זו העובדה שאנחנו תרבות שבוחנת את עצמה, שואלת שאלות ודינמית. רואים את זה בפסקי ההלכה, עם כל הביקורת שיש עליהם. היהדות היא דת חיה, תוססת ורלבנטית, בה מותר, נכון וצריך לשאול שאלות. זה מאוד מיוחד ליהדות. העניין האחרון, מבחינת החוויה היהודית שלי זה הקידוש בליל שבת".

הרגלים רעים מעברך הלא יהודי?
"הייתי מאוד צעירה שהתגיירתי, הייתי ילדה, זה היה תהליך של כמה שנים. היום בתור בוגרת אני יכולה לומר שמשהו שנשאר מתוך שורשי הנצרות וזו חמלה עמוקה, ונכונות להתפשר, בעיניי זה דבר חיובי אבל לפעמים זה גם חיסרון".

החלק שהכי פחות אהבת בגיור?
"מבחינתי החוויה הטראומתית הייתה הטבילה במקווה והעובדה שהיו שם רבנים. בתור ילדה לא כל כך הבנתי מה קורה שם, למה מטביעים אותי? זו הייתה חוויה שליוותה אותי במשך שנים. לאורך השנים הדחקתי את זה אבל בשנים האחרונות – בהם אני מתעסקת בסוגיות של דת ומדינה והליך הגיור, ושומעת חוויות של גרים או כל התהליך בו למעשה גורמים חרדיים קיצוניים מנכסים את הגיור".

* חברת הכנסת אורית זוארץ (קדימה) נולדה ב-1967 בסיביר. בהיותה בת ארבע עלתה משפחתה לישראל, וזוארץ עברה עם אמה ואחיה הליך גיור בליוויו של הרב יצחק דוד גרוסמן, רב העיר מגדל העמק.

קן ברג'ס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כנוצרי תמיד היו לי ספקות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

* שם לפני הגיור: קן ברג'ס

מדוע בחרת דווקא ביהדות?
"נולדתי כנוצרי, אף פעם לא התעמקתי בזה חוץ מהעובדה שבבית הספר למדנו כל יום שעתיים את כל הספרים של הנצרות, שכוללים את התורה, כפי שהם קוראים לזה 'הברית הישנה', מה שכולל גם את נבואת משה ואת הנביאים והכתובים. כנוצרי תמיד היו לי ספקות, כי בספרי הנצרות נאמר שכאשר ישו נצלב הוא שאל 'מדוע אכזבתם אותי?', אני לא חושב שמשיח היה אומר דבר כזה. היו לי ספקות ואז פגשתי את אשתי, עמה גם עבדתי, ושאר הסיפור היה די פשוט. כשיהודי ונוצרייה חיים ביחד אחד צריך להשתנות ובגלל אמונתי הוחלט שזה יהיה אני. ערכתי גיור שלקח לי 13 שנה".

מה הכי יהודי בעיניך?
"תורה".

הרגלים רעים מעברך הלא יהודי?
"אין לי הרגלים רעים, אני עדיין סוחב איתי את המוזיקה של שנות ה-60 ואני חושב שאנשים אוהבים את המוזיקה שלי כי היא מגיעה משם, זה לא הרגל רע זה פשוט משהו שהבאתי איתי".

החלק שהכי פחות אהבת בגיור?
"אין חלק שלא אהבתי אבל היו חלקים שהיו קשים עבורי, כי אני ואשתי היינו בעסקי המוזיקה, וזה לא היה מקובל על הרבנות כי היא לא היתה דתייה, אז היא הפכה דתיה עבור הגיור שלי".

* קן ברג'ס, מוזיקאי ומפיק מוזיקלי, נולד וגדל בבריטניה למשפחה נוצרית. בין היתר, הלחין ב-1967 את השיר "My White Bicycle" של להקת Tomorrow, אותו הגדיר בזמנו ג'ון לנון כ"המנון הפסיכדלי" הטוב ביותר. ב-1981 פגש את רעייתו נאוה ברוכין ובעקבותיה החליט להתגייר ולעבור לישראל.

עוד על גיור בישראל 2011:
הרב שרמן נגד הגיורים המודרניים
הרב דרוקמן מגן על הגיורים הממלכתיים
כך שוכנע הרב עובדיה לתמוך בגיור הצבאי
דעה: רק טיפש ירצה להתגייר בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully