וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישי קבע: שעון הקיץ יוארך, יעמוד השנה על 193 ימים

פנחס וולף

6.6.2011 / 9:27

בעקבות לחץ ציבורי בנושא, הודיע שר הפנים כי שעון הקיץ יימשך השנה 193 ימים. זאת בניגוד למצב בשנה שעברה בו הוא נמשך 163 ימים, ויסתיים ב-2 באוקטובר, לפני יום כיפור

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

שעון הקיץ השנה יימשך 193 ימים, בניגוד למצב בשנה שעברה בו הוא נמשך 163 ימים, כך הודיע הבוקר (שני) שר הפנים אלי ישי שאימץ את מסקנות הוועדה שהקים לבחינת הנושא, זאת בעקבות מחאה ציבורית בעניין בתקופה האחרונה. ממוצע שעון הקיץ בישראל עומד על 182 ימים. השנה, יסתיים שעון הקיץ ביום ראשון הראשון שאחרי ה-1 באוקטובר, כלומר ב-2 בחודש, כאשר יום הכיפורים יצוין ב-8 באוקטובר. בשנים הבאות, במידה שסיום שעון הקיץ יחול באחד החגים, הזזת השעון תידחה למוצאי החג.

בדו"ח הוועדה נכתב כי "הוועדה בחנה את הנהגת שעון הקיץ במדינות שונות בעולם ולא מצאה אחידות בין המדינות השונות. הוועדה בחנה מחקרים שנערכו בעולם לגבי יתרונות שעון הקיץ מבחינת פריון עבודה, חיסכון באנרגיה, מניעת תאונות דרכים, מניעת תחלואה והתרחבות המסחר בעקבות הנהגת שעון הקיץ". לדברי מחברי הדו"ח, "ממצאי המחקר אינם חד משמעיים, אולם לא ניכרים יתרונות כלכליים להנהגת שעון קיץ".

מחקרים שנערכו באוסטרליה ובאינדיאנה, בהן הונהג רק לאחרונה שעון קיץ, מצביעים על כך שחלה עלייה בצריכת האנרגיה בעקבות שעון הקיץ בשל הפעלת יתר של מזגנים במשך שעות הערות. הוועדה פנתה לציבור להציג את עמדותיו בפניה וכן ערכה סקר דעת קהל באמצעות חברת "דחף". מעמדות הציבור עולה כי "נושא שעון הקיץ קשור בעיקרו לנוחות הציבור ולאיכות החיים".

ח"כים: להאריך שעון הקיץ עד אמצע אוקטובר

ברוסיה ביטלו לחלוטין את שעון הקיץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתוצאות הסקר עולה, כי הציבור חלוק בדעותיו בנושא – 50% תומכים בהארכת משך שעון הקיץ לעומת 46% מתנגדים. במגזר היהודי יש העדפה להארכת שעון הקיץ (55% מול 46%) ואילו בציבור הערבי יש העדפה להשארת שעון הקיץ כפי שהוא קיים היום או קיצורו. ככל שהקרבה לדת עולה, כך קטן חלקם של התומכים בהארכת שעון הקיץ (מ- 67% בקרב חילוניים, ל- 54% בקרב מסורתיים, ל- 42% בקרב הדתיים ול- 13% בקרב החרדיים).

מהדו"ח עולה עוד כי "התומכים בהשארת המצב הקיים כיום ציינו כי המצב הקיים הינו סביר ואין מקום לשנותו וכי עדיפה יציבות על פני שינויים. התומכים בהארכת שעון הקיץ ציינו כי הם מעדיפים יותר שעות אור במשך שעות הפעילות ביום. התומכים בקיצור שעון הקיץ ציינו כי קיימים קשיים בהשכמת ובהשכבת ילדים בתקופת שעון הקיץ וכי קשה לשוב לשגרה בעת חילופי השעון. כמו כן, אנשים דתיים ציינו קשיים בכניסת וביציאת שבתות וחגים וקושי בהשכמה לתפילת שחרית".

"תקפו אותי כי אני חרדי"

השר ישי הוסיף במסיבת העיתונאים כי ועדת השרים לחקיקה תתכנס היום על מנת לאשר את הצעות החוק הפרטיות להארכת שעון הקיץ, והן יובאו היום לקריאה טרומית במליאת הכנסת. הממשלה תתמוך בכך בתנאי שלאחר ההצבעה, הן יוצמדו להצעת החוק הממשלתית על פי הודעתו של ישי. לדבריו, הוא עדכן גם את מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף: "העברתי לרב את מסקנות הוועדה, והעברתי לו את המשמעות ואת תחושת הציבור. הרב אמר לי כי אם הדבר יכול ליצור פשרה מכובדת, ולתת הרגשה טובה יותר לאזרחים, זה מבורך. זה לא צריך להיות ויכוח בין דתיים לחילוניים".

ישי המשיך ואמר כי הוועדה גיבשה את המלצותיה במנותק מהוויכוח על יום כיפור, זאת כיוון שיהיו פעמים שיום כיפור יתרחש בשעון קיץ ויהיו פעמים שיחול בשעון חורף. "כשהחוק הקיים עבר, שר הפנים אז היה אופיר פינס ולא מתחו עליו שום ביקורת, אך ברגע ששר הפנים הוא חרדי, יש יותר רצון לחלק מהציבור ליצור מתקפה עליו. הדבר לא השפיע על קבלת ההחלטות שלי", אמר ישי.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully