וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלת תרומות לצד ביקורת: על יחס הציבור לסמי עופר

3.6.2011 / 13:31

במהלך חייו סמי עופר זכה להערכה כשתרם מאות מיליונים לגופי רפואה, חינוך ואמנות, אך לא כל התרומות התקבלו בברכה. המשפחה נאלצה להתמודד גם עם סרט שמתח ביקורת על צבירת הונה

סמי עופר ומשפחתו נודעו כבולטים ביותר בתחום הפילנתרופיה בתולדות ישראל. בין השאר תרמו לגופי רפואה, חינוך ואמנות. בית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה נקרא על שם המשפחה. בין השנים 2005 ל-2007, הקים סמי עופר את קרן התרופות של "החברה לישראל" למימון תרופות שאינן מכוסות על ידי משרד הבריאות. כך למשל מימנה הקרן את תרופת האורביטוקס לחולי המעי הגס.

בשנת 2007 תרם סמי עופר 300 מיליון שקלים להקמת מרכז הלב על שמו, שבנייתו הושלמה במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב). באותה השנה תרמו גם 25 מיליון דולר למרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, כשרוב הסכום יועד להקמת בית חולים תת-קרקעי לשם אשפוז 500 חולים בזמן חירום. בתחום הספורט, פעל סמי עופר להקמת איצטדיון כדורגל במבואותיה הדרומיים של חיפה, בעלות של 430 מיליון שקלים.

יחד עם זאת, הפרשה הפילנתרופית שנחקקה בזיכרונו של סמי עופר עד יומו האחרון הייתה ביטול תרומתו על סך 20 מיליון דולר למוזיאון תל אביב בשנת 2006, בעקבות ביקורת ציבורית רחבה על הסכם שנערך בין עופר למוזיאון ולעירייה. ההסכם כלל דרישה לשינוי שם המוזיאון והסבתו על שמה של אביבה, רעייתו של עופר. בעקבות גל הביקורת שכלל אנשי אמנות ותורמים אחרים למוזיאון ולעירייה, עופר נסוג מכוונתו לתרום את הסכום והודיע בחודש ינואר 2006 כי "קומץ האנשים שלא בחלו בשום אמצעי להכפיש את שמנו ובמקום להכיר לנו תודה, הכירו לנו רעה" והביאו לביטול התרומה.

אירוע שני משמעותי שפגע בתדמיתו של סמי עופר כפילנתרופ ותורם היה סרטם של העיתונאי מיקי רוזנטל ואילן עבודי בשנת 2008, "שיטת השקשוקה". הסרט עסק בקשרי הון-שלטון בישראל דרך הצגת הקשרים בין המדינה לבין משפחת עופר. כבר בשלב הפקת הסרט הוגשה על ידי משפחת עופר תביעה נגד רוזנטל ועבודי, שנתקלו בסרוב מצד ערוצי הטלוויזיה לשדר את הסרט, כולל מצד חברת Yes שהיתה שותפה במימונו. שנה לאחר הקרנת הבכורה של הסרט, הוא שודר בערוץ 1, ומיד לאחר הקרנתו שודר סרט תגובה מטעם החברה לישראל של האחים עופר. בהסכם פשרה שנערך ב-13 בספטמבר 2009 בין רוזנטל למשפחת עופר, הוסכם כי ישלמו לו 40 אלף שקל הוצאות בית משפט.

רוזנטל ועבודי בחנו בסרט את הדרך שבה מכרה המדינה נכסים למשפחת עופר כמו מפעלי ים המלח, צים ובז"ן. הסרט מציג דוגמאות לכך שאותם פקידי ממשל שביצעו את העסקאות השנויות במחלוקת בשם מדינת ישראל עם משפחת עופר, התמנו לאחר פרישתם מהמגזר הציבורי לעובדים בכירים בחברות שבבעלותם.

העיתונאי מיקי רוזנטל סירב להגיב הבוקר לדבר מותו של עופר.

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully