וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט: "עמדנו על סף תחילת משא ומתן עם סוריה"

2.6.2011 / 16:14

במהלך עדותו במשפטו, קבל ראש הממשלה לשעבר על "ההפסד המדיני של ישראל" שנבע לטענתו מכך שנאלץ להתפטר. על אחת מחקירותיו סיפר: "ביקשתי מהחוקרים להפסיק כשהיה ירי מעזה"

גדעון צנטנר

(צילום: דניאל בוק, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

"עמדנו על סף שיכול היה לשנות את החיים פה", כך אמר היום (חמישי) ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ביחס למשא ומתן עם הפלסטינים, שהופסק בשל התפטרותו מראשות הממשלה. במהלך עדותו במשפטו הנערך בבית המשפט המחוזי בירושלים תיאר אולמרט את ההתלבטות שעמדה בפניו האם לפרוש או להמשיך לכהן כראש ממשלה. "מן הצד האחד היה את האינטרס האישי, להתמודד עם ההאשמות. המדינה עמדה בפני הכרעות מיוחדות".

אולמרט הוסיף כי "באותם ימים נעשתה פריצת דרך ועמדנו על סף התחלה של מו"מ עם סוריה. במשא ומתן עם הפלסטינים עמדנו על סף אפשרות אמיתית להגיע לפריצת דרך, שהצריכה להתקבל החלטות קשות מאוד בדרום, ואת כל זה צריך להוביל מישהו שחי תחת הענן השחור של חשדות והמלצות. הרגשתי שיותר אני לא יכול להיות ראש ממשלה. כי אני יודע מה הפסדנו, אני יודע מה עמד על הפרק. כמה קרוב זה היה. אבל אני יודע שהחלטות כאלו לא יכולות להתקבל כשענן שחור מעיב על חייך".

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מעיד במשפטו, מאי 2011. עומר מירון
"אני יודע שהחלטות כאלו לא יכולות להתקבל כשענן שחור מעיב על חייך". אולמרט בביהמ"ש, היום/עומר מירון

בהמשך חזר אולמרט בעדותו לסיטואציה רגישה בה התבקש להיחקר בשעה של התמודדות מול איום ביטחוני. "הטלפון האדום על שולחני צלצל באחת החקירות", סיפר אולמרט, "אנחנו לא גרים באיסלנד, אנחנו גרים בישראל. אני לא יכול להגיד 'תתקשרו אלי עוד שעתיים'. ביקשתי מהחוקרים להפסיק. הייתה חדירה מרצועת עזה, הם כבר היו על הגדר. המצב היה מאוד רגיש, היה צריך לתת אישור לירי. אחרי זה אני קורא בעיתון שעשיתי לחוקרים תרגילים עם הטלפון האדום. פעם אחת ב-14 חקירות?!"

לאחר מכן התייחס ראש הממשלה לשעבר לנושא האזנות הסתר שעברה ראש לשכתו לשעבר שולה זקן. לדבריו, "אני נחקרתי תחת אזהרה, ותוך כדי חקירה תחת אזהרה מתחילים לדבר איתי על האזנות של שולה זקן, שברור לחלוטין שבעניין זה אני אמור להיחקר, אם בכלל, כעד. כשעושים את זה אף אחד מהחוקרים לא טורח לומר נקודה. מכאן ואילך אנחנו מבקשים את עדותך בעניין אחר. אז היתה כאן הטעיה".

אולמרט הוסיף כי "החוקרים לא אמרו לי כמו שהחוק מחייב אותם. זו לא הטעיה שולית. זו הטעיה שהולידה שלא בצדק כתב אישום נגד אדם שלא היה צריך להגיש נגדו כתב אישום. אני הייתי ב'סטייט אוף מיינד' שאני חייב להתגונן מול הגישה האגרסיבית התוקפנית והנחרצת של התביעה שכבר החליטה להעמיד אותי לדין, והעובדה שמאוגוסט עד ספטמבר חלפו רק שבועיים עד שהודיעו על המסקנות".

"הוטעיתי על ידי החוקרים"

אולמרט טען בעדותו כי חשב ששאלו אותו על האזנות הסתר, שעל פי החוק הוא היה צריך לאשר, כשבפועל שאלו אותו על ההאזנות שבוצעו לזקן. "אני הוטעיתי על ידי החוקרים ששאלו אותי על ההאזנות. אילו הייתי נשאל 'האם זה נכון שבמהלך תפקידך היה מקובל בלשכה לעלות על הקו ולהאזין לשיחות', אז הייתי אומר בוודאי כן. אנחנו אימצנו את הגישה שהייתה אצל קודמי טדי קולק. זה היה מקובל כדבר שבשגרה. אני לא ראיתי בזה האזנה. אבל הניסיון בתרגיל שזה נעשה היה לא הגון".

לדברי אולמרט, היו מקרים רבים ששולה זקן או עובד יחזקאל האזינו לשיחותיו, אולם מכיוון שלא הבין לגבי מה נשאל, השיב לחוקרים תשובות לא נכונות. "אני אמרתי דברים שאינם מייצגים את המציאות. אני רוצה לומר לשופטים: אמרתי דברים לא נכונים. אני אמרתי לחוקרים משהו מתוך הקשר של האזנות סתר. נגרם עוול שלא כדין לכולם", אמר. לשאלת השופטים השיב: "אמרתי דברים לא נכונים, אבל בתום לב".

לפניות לכתב: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully