וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החופש הגדול: אפשר גם אחרת

ד"ר יצחק לב-רן

2.6.2011 / 14:53

משרד החינוך לא חייב להחזיר את ימי החופשה שקיצץ מהחופש הגדול. ד"ר יצחק לב-רן, מנהל תיכון אמי"ת בבית שמש, מציע את הפתרון שלו לקיצור החופשה שמשגעת את ההורים, המורים והתלמידים

ועדת סלבין שהחליטה על קיצור החופש הגדול התייחסה לשתי הנחות יסוד, לכאורה סותרות: האחת היא כי החופש הגדול ארוך מדי, ומן הראוי לקצרו, והשנייה היא שקשה, ואולי אף לא ניתן במצב העניינים הנתון, לקצץ בימי החופשה של התלמידים ושל המורים.

לכן הם מצאו את נוסחת הפשרה: נקצר את החופש הגדול בשבוע, אך לא נצמצם את מספר ימי החופשה. את אותם שישה ימי חופש שקוצצו בסוף אוגוסט יקבלו התלמידים והמורים בין יום כיפור לסוכות וסביב חנוכה ופסח. זו החלטה טובה ונכונה, אך ניתן לבנות מודל של קיצור החופש הגדול לתלמידים בלי צורך "להחזיר" את ימי החופשה. משהו מעין זה מתקיים בצורה מצומצמת זו השנה השלישית בבית הספר אותו אני מנהל בבית שמש, תיכון אמי"ת דביר, בו אנו מאריכים את שנת הלימודים בשבועיים.

רוב המורים ייצאו לחופשה בסוף יוני, אך התלמידים יישארו במסגרת בית הספר עד סוף חודש יולי. במהלך החודש הזה תלמד כל כיתה נושא אחד מתוך נושאי הליבה (מתמטיקה, אנגלית או עברית) על ידי מורים מתוך צוות בית הספר שייבחרו על-ידי המנהל ויהיו מעוניינים לעבוד. למורים ישתלם להשתתף בפרויקט זה מכיוון שהם יתוגמלו בעבורו במשכורת נוספת על כל תקופת עבודתם בחופש. מהלך זה יעמעם באופן משמעותי את השחיקה המאפיינת את שנת הלימודים הרגילה. זאת ועוד – מורה יוכל להחליט שהוא משתתף בפרויקט אחת לשנתיים, ולמעשה לבחור: האם הוא מעדיף חופשה ארוכה או משכורת כפולה.

אם כל המערכת תעבוד עד סוף חודש יולי, מורים ומורות יוכלו להתנדב למשימה זו, ובמקום לשלם אלפי שקלים על קייטנות לילדיהם, להרוויח עוד כמה אלפי שקלים ממשכורת כפולה בחודש זה. בית ספר שיתקשה לגייס מורים ראויים לתקופה זו, יוכל להיעזר במורים מבתי-ספר אחרים או בסטודנטים לקראת סיום לימודיהם. מבחן מקיף על כל החומר שנלמד בתקופה זו יתקיים בסוף חודש יולי. לתלמידים יהא המבחן הזה חשוב, מכיוון שהוא יהווה את הבסיס לשיבוצם בשנה הבאה בהקבצה כזו או אחרת.

אווירה לימודית שונה

האווירה במהלך חודש הלימודים הנוסף תהא שונה ונעימה יותר, על מנת להבדילה משנת הלימודים הרגילה. ניתן יהיה לקצר את יום הלימודים, למשל, או לקבוע יום אחד בשבוע של פעילות העשרה מחוץ לבית הספר.

הבעיות המאפיינות בדרך כלל את תקופת סוף השנה לא יתרחשו בסוף חודש יוני מכיוון ששנת הלימודים ממשיכה בפועל במהלך החופש הגדול. גם בסוף חודש יולי לא ניתקל בהן, מאחר שדרך הלימודים לא תהא סטנדרטית, וביום האחרון יתקיים מבחן שכל הלמידה מכוונת להצלחה בו.

ברור שלתכנית כזו יש עלויות, אך בהשוואה למחירים שמשלמים ההורים על קייטנות וקייטנות המשך, ובהשוואה למחיר החברתי שאנו משלמים על כך שילדים רבים, במשך חודשיים, הופכים יום ללילה ולילה ליום, מסתובבים ברחובות, גורמים נזקים, יושבים שעות ארוכות מול המחשב, וחוזרים לבתי הספר בספטמבר במצב לא טוב – המחיר משתלם.

קיצור החופש הגדול יכול להוות מקרה בוחן להתמודדות עם קשיים נוספים העומדים לפתחה של מערכת החינוך: אם נשכיל לאתר את הבעיות ולנתחן, לחשוב בצורה יצירתית וליישם פתרונות הולמים מבלי לפגוע בזכויות המורים ובכבודם, נוכל להתמודד עם בעיות נוספות במערכת החינוך של מדינת ישראל.

*הכותב הוא מנהל תיכון אמי"ת דביר בית-שמש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully