וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בארה"ב: מותר לרקוד באנדרטת זיכרון?

חבורת צעירים פצחה בריקוד באנדרטת ג'פרסון בוושינגטון, כדי למחות על פסיקה שאסרה זאת ולבחון את גבולות חופש הביטוי. השוטרים במקום הגיבו במכות ומעצרים - ועכשיו גם הם תחת חקירה

צילום מסך

(צילום: סרטוני חובבים שהועלו ליוטיוב; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

תקרית שאירעה בשבת האחרונה, באנדרטה בוושינגטון לזכרו של תומס ג'פרסון, הנשיא השלישי של ארצות הברית ומנסח החוקה האמריקאית, מעוררת בימים אלו דיון ציבורי סוער במדינה לגבי גבולות חופש הביטוי, והיחס בינו לבין הכבוד הראוי לאייקונים לאומיים - והכל על רקע יום הזיכרון האמריקאי לחללי מלחמה שחל אתמול (שני).

הכל החל באפריל 2008, ערב יום הולדתו ה-265 של ג'פרסון, אז קיימו 17 בני אדם שהיו חמושים באוזניות מעין "מסיבת ריקודים" בשטח האנדרטה. אחת המשתתפות נעצרה, ולמרות שלא הועמדה בסופו של דבר לדין, אחד המשתתפים האחרים הגיש בשמה תביעה נגד הרשויות, בטענה שהמעצר היה לא חוקי. בדיו ןבתביעה פסק שופט מחוזי כי המעצר היה חוקי, והסביר: "מטרת האנדרטה היא לתת ביטוי פומבי למורשתו של ג'פרסון. מניעת הפגנות במקום היא אמצעי סביר כדי לוודא שבמקום תישמר אווירה רגועה ומהורהרת".

האנדרטה לזכר תומס ג'פרסון, וושינגטון. J. David Ake, AP
"מניעת הפגנות במקום היא אמצעי סביר כדי לוודא שבמקום תישמר אווירה רגועה ומהורהרת". אנדרטת ג'פרסון/AP, J. David Ake

בשבת האחרונה, במהלך סופשבוע יום הזיכרון (Memorial Day Weekend), הגיעה למקום קבוצת צעירים בהנהגתו של אדם קוקש, לוחם לשעבר בצבא ארה"ב ומנחה תוכניות רדיו וטלוויזיה מקומית, במטרה ברורה: לערער על אותה פסיקה ולבחון את גבולות חופש הביטוי. האירוע כולו, שעד מהרה התפתח לתקרית אלימה, תועד כולו במצלמות הסלולריות הרבות שהיו במקום, ועד מהרה הועלו סרטונים רבים ליוטיוב. בעקבות זאת, נפתחה אתמול חקירה פנימית במשטרת וושינגטון, כדי לברר אם השוטרים שהוצבו במקום ועצרו את הרקדנים, נקטו באלימות מוגזמת.

מי המנהיג? הרקדן הצביע על פסלו של ג'פרסון

בסרטונים נראים השוטרים, שידעו מראש על הפרובוקציה המתוכננת, מזהירים את קוקש וחבריו לבל ימשיכו בתוכניתם - אך ללא הועיל. בשלב מסוים שאל אותם אחד השוטרים "מי המנהיג שלהם", ואחד מחברי הקבוצה הצביע לעבר פסלו של ג'פרסון. השוטר לא השיב לשאלותיהם החוזרות של הרקדנים, שדרשו לדעת במה הם עוברים על החוק, וברגע ששניים מהם החלו לרקוד - התנפלו עליהם השוטרים, היכו אותם ועצרו אותם. ככל שנוספו עוד ועוד רקדנים לסצינה - כך גברה אלימות השוטרים.

בסופו של דבר הצליחו השוטרים לעצור את כל החבורה, לעיניהם של המבקרים ההמומים באנדרטה, אלא שגם הפעילים עצמם ידעו: אי הנוחות הזמנית לא חשובה כאן - התיעוד הוא מילת המפתח. ואכן, הסרטונים מהתקרית גרפו עד מהרה מאות אלפי צפיות, ונראה כי הסערה הציבורית בארה"ב רק בתחילתה.

רוב הקולות בתקשורת האמריקאית מבקרים בחריפות את מעשיהם של השוטרים ומגינים על זכותם של הרקדנים לרקוד. "הזכות לרקוד? מעט טיפשי, אני יודעת", כתבה היום פטולה דוורק, בעלת טור ב"וושינגטון פוסט". "אני לא מאמינה שיש עוד יותר מדי 'מגניבים' שמרגישים נדכאים כי לא מאפשרים להם לרקוד בתוך אנדרטה. אבל בואו נהיה הגיוניים - הדבר המזיק היחיד בריקוד שלהם היה שהוא לא היה מוצלח במיוחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully