וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט בעדותו בביהמ"ש: "אני נאבק על חיי"

31.5.2011 / 13:40

אהוד אולמרט עלה על דוכן העדים בבית משפט המחוזי בירושלים והחל לפרוש את גרסתו לאישומים המופנים כלפיו במשפט המתנהל נגדו בפרשות מעטפות הכסף, "ראשונטורס" ומרכז ההשקעות

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל. קריינות: אביב אברמוביץ')

ראש ממשלה לשעבר על דוכן העדים: עדותו של אהוד אולמרט במשפט המתנהל נגדו בפרשות "ראשונטורס", מעטפות הכסף ומרכז ההשקעות נפתחה הבוקר (שלישי) בבית משפט המחוזי בירושלים. המשפט נפתח לפני כשנה וחצי כאשר הבוקר יציג ראש הממשלה לשעבר לראשונה את גרסתו המפורטת לאישומים שהופנו נגדו.

אולמרט נראה נינוח בתחילת העדות, כשנתבקש להציג את עצמו חייך בתגובה. בתחילת עדותו סקר בקצרה את קורות חייו ובשלב מסוים, כאשר השופטים ביקשו ממנו לקצר, אמר: "אני יושב כאן לצערי למעלה משנה. חיכיתי המון זמן, עברתי המון מכאובים ומצוקה כדי להגיע לרגע הזה". הוא ביקש שהשופטים יאפשרו לו להציג בהרחבה את עברו כדי שיוכל להציג תמונה שונה אודותיו לעומת התמונה שהציגה הפרקליטות. "אני נאבק כאן על חיי, לא על שום דבר אחר", אמר. השופט יעקב צבן אמר לאולמרט: "רוב העדים שהופיעו פה כמעט מעריצים שלך". על כך השיב אולמרט: "זו לא הדרך שבה התביעה ניסתה להציג אותי".

אולמרט סיפר בעדותו, כי שכבר כשפתח משרד עם אורי מסר, בו גם עבדה שולה זקן, הוא סמך עליהם לחלוטין. לדבריו, הוא לא התעסק בצד הפיננסי של המשרד, ואף נהג לחתום על צ'קים שהגישו לו מבלי לבחון לעומק את הפרטים. כשנשאל אולמרט אם מאז הוא וזקן הולכים יחד, השיב: "לצערי גם כאן אנחנו יחד".

"בכל הנסיעות עבדתי מהבוקר עד הלילה"

על טלנסקי סיפר: "נפגשתי עם טלנסקי והיתה כימיה. הוא מצא חן בעיניי. דברתי אתו, אמרתי שאני זקוק לתרומות והיה ברור שהמאמץ העיקרי של טלנסקי הוא לגייס עבורי תרומות". לדבריו, טלנסקי אינו איש עסקים בינלאומי כפי שהוא הוצג בתקשורת. "אומרים על כל אדם שעשה עסקה של חצי מיליון דולר שהוא מיליארדר. הוא היה שכיר בתנאים טובים מאוד שהרוויח במונחים שלנו הרבה מאוד כסף".

אולמרט העיד שתורמים עשירים שתמכו בו בעת המירוץ לראשות עיריית ירושלים בתחילת שנות ה-90', הפגישו בינו לבין מוריס טלנסקי, כדי שטלנסקי יפעל כמגייס כספים למערכת הבחירות. "לא העלתי על דעתי שהוא לא עומד במבחנים של יכולת, הגינות ומקצועיות שנדרשים ממי שעוסק בתפקיד שחשוף לציבור".

אולמרט החל להעיד על נסיעותיו הרבות, שהחלו בעת שהיה ראש עיריית ירושלים. "מעולם לא ביקשתי שמישהו יזמין אותי לחוץ לארץ, לא ביקשתי לבלות חופשה. כל הנסיעות שעשיתי, והרוב המכריע של הנסיעות לא הוצגו כאן, לא היתה פעם אחת שלא עבדתי מהבוקר שהגעתי ועד שעת לילה מאוחרת. אף פעם לא נשארתי לחופשה בסוף שבוע", אמר.

"אף פעם לא נסעתי על חשבון עיריית ירושלים" הוסיף. "היו ארגונים שזה הפך למסורת שאני הוזמנתי על ידם כל שנה. יש אין ספור ארגונים ישראליים שיש להם אגודת ידידים בארה"ב, ויש ארגונים אמריקאיים. נסעתי להרצות בפניהם, להתרים, לספר על ישראל, לספר על ירושלים".

מסר ורז-ריסבי בין העדים

על פי כתב האישום שהוגש נגד אולמרט וראש לשכתו לשעבר שולה זקן, השניים, באמצעות מצג שווא ותיעוד כוזב, קיבלו לידיהם כ-92 אלף דולרים במרמה, כתשלומים עבור טיסות לאירועים אליהם הוזמן אולמרט ברחבי העולם ובהם הרצה בפני ארגונים ומוסדות יהודיים, והן לנסיעות אליהן יצא בשליחות המדינה. בכתב האישום מפורטות 15 טיסות עבורן קיבל אולמרט החזרים כפולים ולעצים אף משולשים מהמדינה או מארגונים יהודיים. לטענת הפרקליטות, הכספים שקיבל אולמרט שימשו לאחר מכן למימון טיסות פרטיות שלו ושל ובני משפחתו.

בנוסף, אולמרט נאשם בקבלת כ-600 אלף דולרים מאיש העסקים היהודי-אמריקאי משה טלנסקי, שלא דווחו כדין. חלק מהכסף התקבל במזומן, והועבר ל"קופה סודית" שניהל מקורבו של אולמרט, עו"ד אורי מסר. ראש הממשלה לשעבר נאשם גם בכך שבהיותו שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, פעל לטובת חברות שייצג מסר, למרות ניגוד עניינים מובהק בו היה שרוי.

התביעה העלתה שורה ארוכה של עדים, בהם ראשי ארגונים, פקידות בלשכתו של אולמרט וחוקרי משטרה. כמו כן, עלו להעיד מתאמת הנסיעות במשרדו של אולמרט, רייצ'ל רז-ריסבי ומסר. רז-ריסבי הוכרזה כעדה עוינת, לאחר שסתרה בעדותה בבית המשפט את הדברים שאמרה בחקירותיה במשטרה. לחוקרים אמרה רז כי קיבלה הנחיות מאולמרט וזקן לגבי מימון נסיעותיו של אולמרט.

עדכון ראשון - 9:45

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully