וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ לא מצליח לאייש משרות בשל התנאים

26.5.2011 / 10:36

השכר הנמוך, המסים הגבוהים ועלויות המחייה היקרות הביאו לכך שמשרד החוץ לא מצליח לאייש תפקידים בחו"ל. התוצאה: רגע לפני "הצונאמי המדיני" בספטמבר, אין מי שיסביר את ישראל בעולם

תפקידי חוץ שאינם מאוישים ומשכורות שלא גומרים איתן את החודש - כך נראה שירות החוץ של מדינת ישראל במדינות מובילות בעולם, רגע לפני "הצונאמי המדיני" שגורמים מדיניים חוששים שיגיע אלינו בספטמבר. לוואלה! חדשות נודע כי משרד החוץ לא מצליח לאייש תפקידים במספר מדינות. הסיבה: משכורות הנמוכות ביחס להוצאות, למרות התדמית ההפוכה שנוצרה בציבור. האבסורד: גם אם ייחתם הסכם בין האוצר לוועד העובדים של משרד החוץ, העובדים בחו"ל לא ייהנו ממנו, ולכן מצבם לא הולך להשתפר בקרוב.

בשנה שעברה קיימו עובדי משרד החוץ עיצומים במחאה על תנאי העסקתם והגיעו להסכם עם משרד האוצר שכאמור לא חל על העובדים בחו"ל. ועד העובדים מתכנן שביתה נוספת ב-1 ביוני, אך גם אם ייחתם הסכם חדש עם משרד האוצר, הוא לא יחול על עובדים אלו. זאת בשל העובדה שהוועד החליט להתמקד ראשית בשיפור תנאי העסקתם של העובדים בישראל, ויתפנה רק בהמשך לתנאיהם של העובדים בחו"ל.

ייתכן שישראלים שייחשפו למשכורות עובדי שירות החוץ לא יבינו על מה הטרוניה. מדובר במשכורות גבוהות יחסית לישראל, אלא שכדי לשפוט את הדברים בצורה נכונה, צריך לשכלל עם הנתונים היבשים מספר פרמטרים נוספים שהם כורח המציאות: מרבית העובדים משלמים מס בגובה של 48%, כך שמהמשכורות שיצוינו בהמשך הכתבה יש להפחית כמחצית, וגובה המחייה במרבית המדינות גבוה מהנהוג בישראל. כך למשל, באחת המדינות בה העובדים מקבלים שכר גבוה, ביקש אחד העובדים לעבור למדינה אחרת עם משכורת נמוכה יותר, בשל גובה המחיה במדינה בה הוא משרת.

בנוסף, משכורתם של בן או בת הזוג נמוך מאוד, אם בכלל מצאו עבודה, בשל העובדה שהם אינם עובדים במקצוע שהתמקצעו בו בישראל, כך שמדובר כמעט במשכורת יחידה. עוד נתון שיש להתייחס אליו הוא שכדיפלומטים הם נדרשים להתגורר במקומות יקרים יחסית עם ריהוט מכובד וייצוגי, זאת כיוון בסופו של דבר, ביתם משמש גם לאירוח דיפלומטים מקומיים.

"אזהרת נסיעה" לעובדים בארה"ב

אחד המקומות הבעייתיים הוא השירות בשגרירות ישראל במוסקבה, שם מקבלים העובדים משכורת בגובה של 5,700 דולר. ביום שישי שעבר נפגשה משלחת של חברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת עם עובדי שגרירות ישראל במוסקבה. מהמפגש עלה, כי הדיפלומטים נתקלים בקשיים כלכליים רבים, עד כדי קושי לגמור את החודש. בשל כך, הם סיפרו לחברי הכנסת, מרבית הדיפלומטים במשרד החוץ נמנעים מלהתמודד על תפקידים במוסקבה. בעקבות הפגישה, הוועדה מתכננת לקיים בזמן הקרוב דיון בנושא המשכורות בשירות החוץ.

מוסקבה לא לבד. גם בשגרירות החשובה ביותר לישראל, בארצות הברית (שם מקבלים משכורת של 5,160 דולר), יש משרות שאין להן מועמדים. גורמים במשרד החוץ הסבירו כי הבעיה העיקרית היא למי שיש לו ילדים קטנים מתחת לגיל חינוך חובה, כיוון שאז כל הוצאות החינוך הלא מעטות נופלות על כתפי הדיפלומט או הדיפלומטית ועל בני זוגם. לפני מספר שבועות ועד העובדים של משרד החוץ אף הוציא "אזהרת נסיעה" לעובדים לקראת נסיעה לארצות הברית, ובה הבהירו להם כי הם לא יצליחו לגמור את החודש.

לבעיית איוש התפקידים מצטרפות גם שגרירויות ישראל בסין (בה העובדים מקבלים משכורת של 5,300 דולר), בברזיל (4,400 דולר), בארגנטינה (4,750 דולר), בנורבגיה (8,100 דולר), הנחשבת מדינה עם דעת קהל בעייתית לישראל, במצרים (4,780 דולר), בצרפת (7,000 דולר), בבריסל ובמקסיקו. בחלק מהמדינות מדובר גם בתפקיד של סגן שגריר והיועץ המדיני, החשובים ביותר להסברה הישראלית: אלו האנשים שמייצגים את השגרירות באירועים, בשיחות עם עיתונאים מקומיים ובמתן הרצאות באוניברסיטאות, פעמים רבות תחת קהל עוין.

סגן שגריר באחת ממדינות אמריקה הלטינית, סיפר בשיחה עם וואלה! חדשות כי ההוצאות הגדולות מחייבות אותו למשוך מדי חודש 2,500 דולר מחסכונותיו בישראל, מקרובי משפחה או מהלוואות שהוא נאלץ לקחת.

"החלום לייצג את ישראל הפך לסיוט"

לדבריו, החשיבות של הדיפלומטים הישראלים בחו"ל היא לא רק מדינית: "הפעולות שלנו מביאות תיירים ומשקיעים לישראל, פותחות אופקים לאמנים ולאוניברסיטאות הישראליות וממתגות את ישראל כמדינה פתוחה ודמוקרטית המובילה בטכנולוגיה. הפעולות שלנו מציגות את הישראלים כעם יצירתי ואנרגטי ואת ישראל כאומה השואפת לתקן עולם. העבודה שלנו מקדמת את ישראל בכמה רמות".

"אבל החלום של לייצג את ישראל הופך לסיוט", מסביר סגן השגריר. "אם תספר לעמית זר על מה שאנחנו מדברים הוא יהיה בהלם, כי אצלם הדיפלומטיה נתפסת בצורה אחרת. יותר קל לשכנע את בני השיח שלנו על האיום האירני מאשר לשכנע את פקידי האוצר על הצורך בעדכון המשכורות לפי המדד. מעניין מהם היו עושים במקומי, אילו היו באותו מצב?".

בתגובה לנתונים אמר יו"ר ועד העובדים במשרד החוץ, חנן גודר, כי "אני קורא להנהלת משרד החוץ להיערך ולהגיע לפתרון המצוקה בתחום כוח האדם שחסר. ללא שדרוג משמעותי של השכר בארץ ושל השכר בחו"ל לא יהיו עובדים שיסבסדו את שירות החוץ. המצב המדיני של ישראל והאתגרים מחייבים את ממשלת ישראל לתת את הדעת בנושא. מדובר ברשלנות של מדינת ישראל עם ההתמודדות בנושאים החשובים ביותר".

דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, העדיף שלא להגיב לכתבה. גם במשרד האוצר בחרו שלא להתייחס לדברים.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully