וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענן האפר: סכנה לביטול טיסות גם בסקנדינביה

250 טיסות בסקוטלנד בוטלו, למרות מחאת חברות תעופה על ה"צעד הלא נחוץ", ועוד כ-500 בסכנה. בעוד החזאים עוקבים בדריכות אחר הענן הוולקני, הודיעה חברת ריאנאייר: טסנו דרכו בלי בעיה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ')

למרות מאמצי ההרגעה החוזרים ונשנים, השפעתו של ענן האפר הוולקני בכל זאת מורגשת, גם מחוץ לאיסלנד. תוכניותיהם של אלפי אנשים כבר שובשו הבוקר (שלישי), עם ביטולן של עשרות טיסות שהיו אמורות להמריא או לנחות בסקוטלנד ובצפון אירלנד, לשם הגיע ענן האפר הנפלט מהר הגעש גרימסווטן, שהחל להתפרץ בשבת האחרונה. ביטולים נוספים צפויים ככל הנראה בהמשך היום גם במדינות סקנדינביה. מנגד, אף שהר הגעש ממשיך לפלוט עשן, דווקא באיסלנד עצמה נפתחו הלילה שדות התעופה והחלו לפעול מחדש.

עד כה בוטלו כבר בין 200 ל-250 טיסות בסקוטלנד. סוכנות "יורוקונטרול" המפקחת על התעבורה האווירית באירופה הודיעה בצהריים כי עוד כ-500 טיסות בסקוטלנד, צפון אירלנד וחלקים מסקנדינביה (ביום ממוצע בתקופה זו של השנה מתקיימות באירופה כולה כ-30,000 טיסות). "על פי המרכז לפיקוח על אפר וולקני (VAAC) בלונדון, יש סיכוי גבוה שהענן האפר ישפיע במהלך היום על דנמרק ודרום סקנדינביה", נמסר בהודעת הסוכנות האירופית. "עלולה להיות לכך השפעה על טיסות".

נוסעים שטיסותיהם בוטלו בגלל בגלל ענן האפר הוולקני שמגיע מאיסלנד, שדה התעופה של אדינבורו, סקוטלנד, 24 במאי 2011. Scott Heppell, AP
נוסעים שנתקעו בשדה התעופה באדינבורו. ימתינו לפחות עד אחר הצהריים/AP, Scott Heppell

בבריטניה, עוקבים החזאים בדריכות אחרי התקדמות הענן, שצפוי להגיע בהמשך היום לאזורים נרחבים יותר של המדינה. עם זאת, בממשלה הבריטית ממשיכים להרגיע. שר התחבורה, פיליפ המונד, אמר היום בפסקנות, בראיון ל-BBC, כי ענן האפר לא צפוי להוביל לביטול המוני של טיסות, מעבר לטיסות שכבר בוטלו. "עברנו לצורת פעולה אחרת", הסביר, ואין בכוונתנו לסגור את המרחב האווירי. "אמנם נכון שאפר הולך להתפזר מעל חלקים מסוימים של בריטניה במהלך השבוע, אבל זה לא יעצור את הטיסות".

דווקא באיסלנד חזרו לטוס

יש לציין כי ביטול הטיסות הבוקר לא התקבל בהבנה על ידי כל החברות. "בריטיש איירווייז", KLM ו"איזי-ג'ט" אמנם מיהרו להודיע ביוזמתן על ביטול כל הטיסות מסקוטלנד ואליה עד השעה 14:00 (שעון גריניץ'), אך מנגד, בחברת הטיסות הזולות האירית "ריאנאייר" הגיבו בכעס להנחיה ה"בלתי נחוצה", ודרשו מרשויות התעופה "להסיר באופן מיידי את המגבלה".

"ריאנאייר" אף הודיעה בצהריים כי מטוס שלה ערך טיסת ניסוי בת שעה, במהלכה חצה בהצלחה את המרחב האווירי של סקוטלנד, ללא כל תקלות ומבלי שהמטוס הושפע על ידי האפר. "בבדיקות שנערכו לאחר הטיסה לא נמצאה כל עדות לאפר על המטוס", נמסר. "כמו כן, קיבלנו אישור מיצרני המטוסים והמנועים שלנו, כי אין כל בעיה בטיחותית לפעול ב'אזורים האדומים' שהוכרזו".

צילום לוויין של נאס"א בו נראה העשן העולה מהר הגעש גרימסווטן, איסלנד, 23 במאי 2011. NASA, AP
ענן האפר, כפי שהוא נראה בצילום לוויין של נאס"א מאתמול/AP, NASA

גם באיסלנד עצמה, בינתיים, נראה שלא מתרגשים במיוחד מענן האפר, ומאמינים לתחזיות המומחים, לפיהן השפעתו תהיה פחותה משמעותית מזו של הענן הוולקני ששיתק את התעופה באירופה למשך שבועות לפני שנה. זאת, היות שהאפר פחות דק הפעם, ולכן פחות נוטה להתפזר ברוח.

אמש אף נפתחו מחדש כל נמלי התעופה הבינלאומיים במדינה, שהיו סגורים במשך כיממה, וכמה טיסות המריאו מנמל "קפלוויק" בבירה רייקייאוויק, בין היתר ללונדון ולניו יורק. "יש לנו הרבה עבודה עכשיו להשלים את הפערים", מסרה לסוכנות הידיעות הגרמנית דוברת רשות התעופה האזרחית במדינה, היורדיס גודמונסדוטיר. עם זאת, ברשות האיסלנדית הבהירו כי "בלתי אפשרי" לנבא מה יהיה המצב היום, ואם הטיסות יימשכו או יבוטלו שוב.

התפרצות הר הגעש באיסלנד, ענן אפר, מאי 2011. GettyImages
האפר פחות דק, ולכן פחות מתפזר ברוח. הענן הוולקני/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully