וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח ברוסיה: ליידרמן הוזהר 3 פעמים לפני שגורש

23.5.2011 / 10:47

עיתון רוסי חושף לפרטי פרטים את פעילות הנספח הצבאי שגורש ממוסקבה: "קידם חברות ישראליות ללא תיאום, הפר את אמנת וינה, טווה רשת מודיעים". עוד נטען: לצדו פעלו 10 מרגלים - שברחו

גירושו של הנספח הצבאי הישראלי ואדים ליידרמן מרוסיה לא נפל על ישראל כרעם ביום בהיר - למעשה, ליידרמן היה תחת "אזהרה" כבר שנה וחצי לפני גירושו. כך חושף היום (שני) העיתון הרוסי "קומסומולסקיה פרבדה", המדווח כי במשך תקופה זו, העיר משרד החוץ הרוסי לישראל שלוש פעמים על כך שליידרמן "מפר את אמנת וינה ליחסים דיפלומטיים".

על פי דיווח "קומסומולסקיה פרבדה" - עיתון פרטי ותיק בעל קשרים לקרמלין - במהלך כהונתו יצר ליידרמן קשרים עם מערכת הביטחון הרוסית, ללא תיאום עם משרד החוץ הרוסי ואגף יחסי החוץ של משרד הביטחון. במוסקבה כעסו על ההתנהלות הזו, והעירו לראשונה לישראל בנובמבר 2009. הערה שנייה הגיעה באפריל 2010 והשלישית בדצמבר 2010. בכל המקרים, לפי המדווח, התחייבה שגרירות ישראל כי פעולותיו של ליידרמן "ייעשו תוך שמירה על אמנת וינה". היום סירבו במשרד הביטחון לבקשת וואלה! חדשות להתייחס לפרסום בעיתון.

"אז מה עשה מהגר מברית המועצות, טייס קרב לשעבר בחיל האוויר הישראלי, במוסקבה?", תוהים כותבי הכתבה בעיתון הרוסי, הכוללת פירוט מקיף של פעילות הנספח הצבאי. "בסוכנויות הביטחון של רוסיה אומרים כי תחת בשירות אגף המודיעין הישראלי, הוא למעשה עבד לקידום אינטרסים של תעשיית הביטחון וחברות תיווך. חברות ישראליות הגישו את הבקשות לאגף היצוא 'סיב"ט', וליידרמן החל לחפש קונים. הדיפלומט שימש כ'לובי' עבור אינטרסים של חברות ענק כמו IAI, אלביט ואארוטרוניקס".

"בישראל בנו על חוזים טובים לקראת אולימפיאדת החורף"

עוד נכתב בעיתון: "בשלוש שנים הצליח המרגל המוכשר למצוא 'חברים' בשני בתי הפרלמנט, בפרקליטות הכללית ובפרקליטות הצבאית, בסוכנות היצוא של משרד הביטחון הרוסי 'רוסאובורונאקספורט', בסוכנות הטכנולוגיה 'רוסטכנולוגיה', במתקנים ביטחוניים, בהנהלת שדות תעופה ראשיים ובחברה הממשלתית 'אולימפסטרוי' (החברה האמונה על בניית מתקנים לאולימפיאדת החורף בסוצ'י ב-2014. - ד.ו). בסוצ'י קיוו מומחי ביטחון ישראליים לקבל חוזים טובים במיוחד".

למרות רשת הקשרים שטווה, נטען בעיתון, בסופו של דבר, הצליח ליידרמן להשלים רק עסקה אחת, בה מכר לרוסיה משלוח של מזל"טים מיושנים. עם זאת, מספר חוזים נוספים, שמוערכים במיליונים, נמצאים עכשיו בשלבי מו"מ על חתימת חוזים ומסמכי הבנה. "מעשית", נכתב, "הצליח ליידרמן להכין תשתית רחבה להמשך, תוך טוויית רשת של מודיעים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ליידרמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד מדווח "קומסומולסקיה פרוובדה", כי תחומי העניין של ליידרמן כללו גם את יחסי הסחר של רוסיה עם מדינות אחרות. "ליידרמן, וכנראה בעצם מפעיליו באמ"ן, התעניינו במשלוחים לארצות ערב, בהן אירן וסוריה", נכתב. "תל אביב ביקרה לא פעם את מוסקבה בנושא הסחר בנשק, שיכול להגיע בסופו של דבר לחיזבאללה וחמאס, ואף ניסתה לגרום לרוסיה לוותר על משלוח מערכות יבשה-ים מסוג 'יכונט' לדמשק. כדי לעזור בהצגת טיעונים במישור הדיפלומטי, ניסה ליידרמן לאתר מידע על הסכמים עתידיים".

עוד נטען בדיווח, כי ליידרמן לא פעל ברוסיה לבדו. "ברור שהנספח הצבאי לא יכל לעשות הכל לבד", נכתב. "לליידרמן היו במוסקבה שותפים, שהחליטו לא להתעכב ברוסיה. יותר מעשרה אזרחי ישראל שקשורים אליו אך אינם בעלי חסינות - עזבו את המדינה בדחיפות עם חשיפתו".

כותבי הכתבה מסכמים: "נזכיר כי זו לא הפעם היחידה בה דבר דומה קורה. ב-1995, בזמן קבלת מידע סודי מאיש סוכנות הביון המרכזית לשעבר, נעצר נציג מוסד בשגרירות ישראל ראובן דינל, שכעת הינו שגריר ישראל באוקראינה. ב-2009, גירשה רוסיה את מזכיר שגרירות ישראל שמואל פולישוק, שגם הוא נתפס בריגול".

בתוך כך, נראה שברמה האסטרטגית, היחסים הביטחוניים בין ישראל לרוסיה ממשיכים להתנהל כסדרם. השר להגנת העורף, מתן וילנאי, ייפגש בשבוע הבא עם מקבילו הרוסי, סרגיי שוויגו, שיבוא לביקור רשמי בישראל. השניים צפויים לחתום על הסכם לשיתוף פעולה צבאי בין המדינות ועל הסכם לשיתוף ידע בנושא הגנה אזרחית. שוויגו יבקר בבסיסי פיקוד העורף ובמשרדים של התעשיות הביטחוניות המובילות, וייפגש עם ראשי רשות החירום הלאומית.

בהכנת הידיעה השתתף יהושע בריינר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully