וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר מפקדים במיל': "יש אווירה לעידוד השתמטות"

22.5.2011 / 11:12

סקר שנערך בצה"ל לקראת "יום המילואים בכנסת", העלה כי 68% מהמ"פים והמג"דים במילואים, סבורים ש"האווירה הציבורית מעודדת השתמטות ממילואים". ח"כ רגב: "הממשלה לא עושה מספיק"

חיילי המילואים מביעים חוסר אמון מובהק במדינה ובפוליטיקאים: סקר שיוצג ביום שלישי הקרוב על ידי גורמים בצה"ל במהלך אירועי "יום המילואים בכנסת" ואשר הגיע לידי וואלה! חדשות, מצביע על כך ש-68% מהמפ"ים ומהמג"דים במילואים ו-55% מקרב הלוחמים במילואים, סבורים ש"האווירה הציבורית בארץ מעודדת השתמטות משירות המילואים". תחושת המילואימניקים טובה רק במעט לעומת השנים הקודמות. בסקר שנערך אשתקד חשבו כך 70% מהמג"דים והמ"פים.

עוד נחשף בסקר כי כ-4% בלבד מקרב המ"פים והמג"דים המשרתים במילואים, סבורים שהמדינה דואגת לאינטרסים של משרתי המילואים באופן הטוב ביותר. לפי נתוני הסקר, מצבם של הפוליטיקאים ואישי הציבור, מצבם לא טוב בהרבה וגם הם נמצאים בתחתית הרשימה עם אחוז דומה שהשיבו בחיוב על השאלה: "מיהו הגורם הדואג לאינטרסים של משרתי המילואים באופן הטוב ביותר?"

יחד עם זאת, יש לציין שהסקר השנה מגלה נתונים מעודדים יותר מאשר בשנה שעברה, בנוגע לצורה שבה רואים חיילי המילואים את המדינה ואת הפוליטיקאים. בשנה שעברה חשבו רק 2% מהמילואימניקים שהפוליטיקאים דואגים לאינטרסים שלהם ורק 1% חשב שהמדינה דואגת להם.

הצבא דווקא זוכה לאמון גדול יחסית מקרב המילואימניקים הקצינים. 43% מהם חושבים שצה"ל הוא זה שדואג לאינטרסים של חיילי המילואים. ואילו 21% חושבים שתנועות חברתיות דואגות להם. 14% מהמשתתפים בסקר הביעו פסימיות וטענו שאף אחד לא דואג מספיק למילואימניקים.

"הנתון לא הפתיע"

את יום המילואים בכנסת יזמה יו"ר ועדת המשנה לכוח אדם ומילואים, ח"כ מירי רגב (ליכוד) יחד עם יו"ר השדולה למען חיילי המילואים, ח"כ איתן כבל (העבודה), כדי להצדיע למערך המילואים. "הנתון הזה לא מפתיע אותי", אמרה רגב בתגובה לסקר. "הממשלה עושה, אך לא עושה מספיק. אין לי ספק שעלינו להקל על אנשי המילואים, וכשאיש מילואים מוצא עצמו עושה 100 ימי מילואים ומופטר, זה בושה למדינה".

רגב זעמה על כך שהמדינה פינתה את המקום בסיוע למילואימניקים לחברות עסקיות או חברתיות. "זהו תפקיד של הממשלה", טענה. "אני מקווה שרה"מ יתמוך בהצעות החוק שלי לתגמל חברות שיעסיקו משרתי מילואים ולהקים מרכז לוגיסטי למשפחות המילואימניקים בימי השירות שלהם. זו החובה המוסרית שלנו כלפי המילואימניקים. ציון יום המילואים הוא חולשת המערכת, כי כשהכל טוב לא צריך לציין את היום הזה. מרבית חיילי המילואים הם בני 30 וזוגות צעירים והנטל הכלכלי כבד מאוד. כמה שאיש מילואים רואה בשירותו שליחות, בסוף הפרנסה חשובה מכל דבר. לכן, אני מצפה שביום המילואים נבדוק מה עשינו לטובת אנשי המילואים ומה נעשה בשנה הבאה".

גם ח"כ כבל, בעצמו לוחם צנחנים במילואים, הגיב לנתוני הסקר. לדבריו, "אני יכול לומר למשרתי המילואים שיותר מאשר בעבר, הכנסת יודעת לתת את הגיבוי והמענה לחיילי המילואים. לצערי, עדיין ארוכה הדרך, וישנה רשימה ארוכה של נושאים המונחים על סדר היום שלצערי הממשלה איננה מוכנה לתת לה גיבוי. נמשיך להיאבק וכפי שהצלחנו לשנות בעבר הקרוב (בחקיקת חוק המילואים שיזם – פ"ו), גם נצליח בזמן הזה. התחושה של חיילי המילואים קצת מוגזמת, אבל עדיין המדינה לא נותנת את הגיבוי הנדרש למעטים כל כך שעושים הכל למען מדינת ישראל".

כבל ציין כי כיו"ר ועדת המשנה למוכנות צה"ל וביטחון שוטף הוא הוריד בחצי את כמות ימי מילואים חריגים שהצבא ביקש לאפשר לו לזמן מילואימניקים. לדבריו, הצבא דרש 13 ימי מילואים חריגים. "נתונים אלה - ראוי שיוצגו במלואם בפני חברי ועדת חוץ וביטחון, על מנת שנוכל ללמוד אותם לעומקם", אמר בתגובה לסקר ח"כ משה (מוץ) מטלון (ישראל ביתנו). "אחת הציפיות המרכזיות היא קידום ענייני, יעיל וגורף של עיקרון השוויון בנשיאה בנטל. עיקרון זה מטורפד עד כה מסיבות פוליטיות ומשיקולים מפלגתיים צרים וזרים. אין לי ספק, כמי שמוביל את הצעת החוק לגיוס צבאי-לאומי-אזרחי לכל, כי הכרה בעיקרון השוויון תעלה באופן דרמטי את האמון ברשות המחוקקת והמבצעת בישראל. עם מדיניות הבת יענה של קובעי המדיניות כלפי חוסר השוויון בנשיאה בנטל, לא אתפלא אם בסקר הבא אחוזי האמון יירדו עוד יותר".

דיונים בוועדות הכנסת ובמליאה

ח"כ נחמן שי (קדימה) אמר בתגובה לנתונים כי "תוצאות הסקר מדאיגות ומהוות תמרור למדינת ישראל וגם לדרג הנבחר שלה שנתפסים כמי שאינם מסייעים לאחת הקבוצות המשמעותיות בציבור הישראלי. הפעילות הפרלמנטרית שבוצעה עד כה בכנסת לא הצליחה ליצור מציאות ראויה שבה מי שמשרת במילואים יקבל הערכה וגם פיצוי ראוי ומתאים הכולל פיצוי כספי וחומרי על המאמצים שהוא או היא משקיעים. אני מציע שהכנסת יחד עם משרד הביטחון וצה"ל יגישו חקיקה חדשה ומשמעותית מעבר לחוק המילואים שלא נותן את הפיצוי ולא את התחושה שאנשי מילואים ראויים לה".

בתוך כך, לקראת יום ההצדעה, הגישו חברות הכנסת רגב ואורית זוארץ (קדימה) הצעת חוק שלפיה בוגרי צבא יהיו זכאים לפטור ממילואים במהלך שנת לימודים אקדמית אחת, לפי בחירתו, כדי שיוכלו לווסת את עומס לימודיהם והבחינות שעליהם לעבור.

במהלך יום שלישי, ועדות הכנסת והמליאה יקיימו דיונים מיוחדים בנושא המילואים. כך, למשל, ועדת החינוך תדון על דרישה למתן תוספת לסטודנטים המשרתים במילואים, של 4,000 שקלים לתגמול שמקבלים מתנדבי פרויקט פר"ח, במקום 1,000 שקלים תוספת שהם מקבלים היום. בדומה לכך גם יתר הוועדות ידונו בהטבות לחיילי המילואים, כאשר מטבע הדברים הדיון החשוב ביותר ייערך בוועדת החוץ והביטחון.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully