וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לאובמה: "שלום שקרי - גורלו להתנפץ"

בסיום פגישתו של ראש הממשלה עם נשיא ארצות הברית אובמה בבית הלבן, הדגיש נתניהו כי ישראל לא תשוב לקווי 67, לא תקלוט פליטים פלסטיניים בשטחה - ולא תנהל מו"מ עם חמאס

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (שישי) עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן בוושינגטון. לפגישה, שנמשכה למעלה משעה - יותר מהזמן שהוקצב לה - הצטרפה גם מזכירת המדינה, הילרי קלינטון.

בסיום הפגישה אמר אובמה כי "השאיפה הסופית חייבת להיות מדינה יהודית בישראל, בטוחה - ולצדה מדינה פלסטינית שלווה, בעלת רצף טריטוריאלי אפקטיבי. יש כמה הבדלים בין ניסוחי הדברים, אך כך זה בין ידידים. עם זאת, יש הסכמה מוחלטת כי שלום אמיתי יכול להתרחש רק אם ההחלטה הסופית תאפשר לישראל להגן על עצמה מול איומים - והסכמה כי ביטחון ישראל יישמר בראש ובראשונה". עוד אמר הנשיא האמריקאי כי הוא מאמין שניתן לגבש הסכם לפיו ישראל תוכל לשמור על בטחונה ולא להיות פגיעה - ובמקביל להביא לפתרון המצב הבעייתי באזור.

הנשיא אובמה הדגיש בדבריו את היחסים הקרובים בין ישראל לארצות הברית. הוא אמר כי נאומו הצפוי של ראש הממשלה נתניהו בבית הנבחרים האמריקאי הוא בבחינת "כבוד השמור לידידים בלבד". אובמה אמר כי דן בשיחתו עם ראש הממשלה בתמורות במזרח התיכון ובזיקתן לאינטרסים הישראלים. "הסכמנו כי קיימת הזדמנות שחייבים לאחוז בה כתוצאה משינויים אלה, אך כי קיימים גם סיכונים", הזהיר. "חשוב לירושלים ולוושינגטון להיוועץ זו בזו", הדגיש, ואמר: "הבהרתי לנתניהו שלארצות הברית חשוב לתמוך ברפורמות מקיפות בתחום זכויות האדם, ודנתי עמו גם במתרחש בסוריה, במיוחד בהתחשב בבגבול המשותף שלה עם ישראל. עדכנתי את ראש הממשלה בפרטים נוספים לגבי הלחץ שאנו מפעילים על משטרו של הנשיא הסורי בשאר אסד ולגבי העיצומים הישירים שהטלנו עליו". כמו כן, הדגיש הנשיא האמריקאי את דאגתה הגוברת של מדינתו מפיתוח הנשק הגרעיני באירן, ועל הלחץ הדיפלומטי שמפעילה וושינגטון על טהרן בנושא.

ברק אובמה ובנימין נתניהו. AP
אובמה ונתניהו הערב בבית הלבן/AP

נתניהו לאובמה: לא נשוב לקווי 67

ראש הממשלה נתניהו הודה לאובמה על ההזדמנות להיפגש עמו, ואמר כי ישראל תומכת בחזונו להפצת שלום במזרח התיכון - ומעריכה את מחויבותו לביטחונה. "אנו שואפים לקדם את השלום. ישראל חפצה בשלום, ואני אישית חפץ בו". אמר. "עם זאת יש להשיג שלום שיחזיק מעמד לעידנים. שלום שמבוסס על אחיזת עיניים - גורלו להתנפץ לרסיסים. שלום צריך להתבסס על עובדות". לדבריו, על הפלסטינים להכיר בכך שישראל אמנם "מוכנה להתפשר בצורה נדיבה" - אך גם בכך שהיא לעולם לא תשוב לקווי 1967 - "שאינם בני הגנה", לטענתו. על כל הסכם עתידי לכלול נוכחות צבאית של ישראל "עד נהר הירדן", אמר נתניהו, והוסיף כי הפלסטינים, לדבריו, אינם לוקחים בחשבון כי חלו שינויים בגבולות מדינת ישראל ובמימדיה מאז מלחמת ששת הימים. "דנתי בכך עם אובמה, ואני סבור שהוא הבין את הדברים", אמר.

אובמה ציין כי "קשה מאוד לצפות מישראל לשאת ולתת בצורה רצינית עם מי שמסרב להכיר בזכותה להתקיים. מסיבה זו אני סבור שעל הפלסטינים להשיב על כמה שאלות קשות לגבי הסכם הפיוס בין פתח לחמאס". לדבריו, "חמאס היה - ועודנו - ארגון טרור. חמאס מסרב להכיר בזכותה של ישראל להתקיים". לדברי נשיא ארצות הברית, "חמאס אינו יכול להיות שותף לשולחן המשא ומתן בין הצדדים מסיבה זו". הוא הוסיף כי "על הפלסטינים, כפי שצויין בנאום אמש, לנמק כיצד ייגשו לדיונים בהיעדר הכרה בישראל". בסיום דבריו, שיבח אובמה בשנית את היחסים בין ארצות הברית לישראל, והבטיח כי אלה יישמרו גם בעתיד לקראת "עידן חדש" של שלום במזרח התיכון.

בהתייחס לדבריו של אובמה לגבי חמאס, אמר נתניהו כי "לא נוכל לשאת ולתת עם ממשלה פלסטינית שנתמכת על ידי חמאס. זהו ארגון טרור שמחויב להרס ישראל - ורק לאחרונה ירה טיל לעבר אוטובוס תלמידים והרג נער". הוא ציין כי חמאס גינה את אובמה באופן אישי, והביע תקווה כי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, "יעשה בחירות נכונות" וישקול שוב אם לצרף את חמאס לממשלתו. כמו כן, הודה נתניהו לאובמה על ה"אירוח האישי" שמוענק לו ולרעייתו שרה בשהותם בבירה האמריקאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully