וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לשמור על פרטיות החשודים בהפצת איידס?

איילה חננאל

19.5.2011 / 11:40

המשטרה תבקש היום שוב לפרסם את זהותם של שני נשאי איידס שקיימו יחסי מין עם גברים רבים ולא גילו להם על דבר מחלתם. פרופ' אבינועם רכס: הזכות לפרטיות אינה ערך עליון

פרופ' אבינועם רכס, יו"ר לשכת האתיקה בהסתדרות הרפואית, אמר היום (חמישי) לוואלה! חדשות כי על משרד הבריאות מוטלת אחריות להזהיר את הציבור מפני מגפות - ולקרוא לצעירים להיבדק מחשש שנדבקו באיידס. בהתייחסו לבקשת המשטרה לפעול לפרסום זהותם של שני חשודים, שקיימו יחסי מין עם גברים מבלי לגלות להם כי הם נשאי המחלה, אמר רכס כי יש לבדוק אפשרות להסיר את חסיונם הרפואי. "פרטיותו של אדם היא ערך חשוב, אך איננה ערך עליון בכל מחיר", ציין. "במקרה המדובר, הערך של שמירה על בריאות הציבור גובר על פרטיות האדם פי כמה. אין מדובר רק באותם צעירים שקיימו עם החשודים יחסי מין, אלא גם בכל מי שיקיימו עמם יחסי מין בעתיד", הוסיף. "מי שמקיים יחסי מין תוך ידיעה כי הוא נושא את המחלה - ולא משתף בכך את שותפו - מאבד כל זכות להגנה מוסרית".

יונתן קרני, מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, אמר מנגד כי הארגון מתנגד לפרסום שמות החשודים. לדבריו, הוועד תמיד תמך - וימשיך לתמוך - במיצוי הדין עם כל אדם שעבר על החוק, אך אינו מצדיק פרסום גורף לשמות נשאי המחלה. זאת, נוכח "סטיגמה חברתית קשה והשלכות חמורות של הפרת החיסיון הרפואי", בטרם הוכחה אשמתם. החובה להזהיר את הציבור, לדברי קרני, מתייחסת רק למקרים בהם נחשף אדם לסיכון רפואי בלא ידיעתו, ובמצבים שאינם אמורים לסכנו באופן טבעי. "כל אדם שבוחר לקיים יחסי מין לא-מוגנים מבלי לדעת את סטטוס ה-HIV של הפרטנר שלו, מניח כי קיימת אפשרות להיחשף לשלל מחלות", אמר. המצדדים בפרסום שמות החשודים, לדברי קרני, ותומכים בקריאה להיבדק רק עבור הפרטנרים המיניים של החשודים - ולא עבור כל אדם המקיים יחסי מין בלתי מוגנים - מקדשים את "הקרימיניליזציה של ה-HIV". עוד הוסיף קרני כי "מאחר ורק אנשים שמודעים למחלתם נאלצים להתעמת עם ההשלכות האפשריות של חשיפת זהותם, עלול להיווצר תמריץ שלילי לכל מי שהעמידו את עצמם בסיכון - ושיעדיפו מעתה לא להיבדק כדי לא לדעת. אלה יוכלו להמשיך לסכן אחרים, מבלי להיות כפופים לאחריות המשפטית".

המשטרה תבקש היום להתיר את פרסום זהות החשודים, שלטענתה קיימו יחסי מין עם כמה גברים מבלי ליידע אותם כי הם נשאי איידס. המשטרה מעוניינת לפרסם את שמם של השניים כדי להזהיר גברים נוספים שבאו עמם במגע, ולקרוא לציבור לערוך בדיקות לגילוי המחלה. בפעם הקודמת שהוארך מעצרם של החשודים, סירב בית המשפט לבקשת המשטרה להסיר את צו איסור הפרסום מעל שמם.

משרד הבריאות: האחריות - על המשטרה

בתחילת השבוע הוגשה למשטרת מרחב יפתח תלונה לפיה צעיר שקיים יחסי מין עם השניים גילה כי הם נשאי איידס, והם נעצרו בחשד להפצת מחלה מסוכנת. שופט בית משפט השלום בתל אביב עידו דוריאן נענה לבקשת פרקליטיהם לאסור את פרסום זהותם. נציגי המשטרה זעמו על ההחלטה, ואמרו כי הדבר מסכן את בריאות הציבור, מאחר וקיים חשד כי הם קיימו יחסי מין עם גברים נוספים. לדברי הצעיר, הוא נפגש עם השניים לאחר שיחה שקיים עמם באתר היכרויות באינטרנט. הם יידעו אותו על מחלתם רק לאחר המפגש. המתלונן קיבל טיפול מונע נגד המחלה בבית חולים, והשניים טענו בחקירתם כי יחסי המין עם המתלונן התקיימו "במודע וברצון הדדי" - אך טרם סיפקו הסבר משכנע מדוע הסתירו ממנו את מחלתם.

במקביל, האריך בית משפט השלום בתל אביב את מעצרו של צחי אלבו, תושב העיר בן 34. הוא חשוד כי הדביק עשרות נערים באיידס, בחלק מהמקרים תמורת תשלום. המשטרה טוענת כי אלבו, תקליטן, ניצל את עבודתו כדי להכיר בני נוער ולפתות אותם לקיים עמו יחסי מין. שמו התפרסם בכמה כלי תקשורת, למרות שהמשטרה לא מיהרה לחשוף את זהותו מטעמים של שמירה על חסיונו הרפואי.

ממשרד הבריאות נמסר כי לנציגיו אין כל מעמד בנושא, "אלא אם רופא המחוז הרלוונטי סבור שיש סכנה ממשית לבריאות הציבור, וירצה לכנס את ועדת האתיקה הארצית לדון בסוגיה". לדברי המשרד, אם המשטרה סבורה שיש לפרסם את פרטי החשודים על מנת לאתר קורבנות נוספים בפרשה, עליה לעשות זאת בעצמה באמצעות פנייה לבית המשפט.

עוד נמסר ממשרד הבריאות כי בעבר היו מקרים בודדים בהם פורסם באופן יזום כי באזור מסוים מתקיימת פעילות של יצאנים נושאי איידס, וקראו לציבור להיזהר. "הדילמות אכן אינן פשוטות, אבל בבסיס הדיון חייבות לעמוד עובדות מבוססות. לגופו של עניין, פנינו למשטרה לקבל את רשימת השמות של הנערים שמצויים בידיהם. משרד הבריאות ממליץ לכל מי שמקיים יחסי מין להשתמש באמצעי מניעה, והמשרד מעודד קיום בדיקות איידס בקרב אוכלוסיות שונות, לרבות גברים המקיימים יחסי מין עם גברים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully