וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: טנקים מפגיזים את חומס, גופות ברחובות

11.5.2011 / 12:16

תושבים דיווחו כי "העיר רעדה" בהפגזה ממושכת, ובסרטון שהועלה לרשת נראות גופות מפגינים שנורו. בסרטון אחר נראים שוטרים מכים מפגינים בדמשק, ובמקביל דווח על 3 הרוגים באזור דרעא

תמונות גולשים

(צילום: סרטוני חובבים שהועלו לאתר יוטיוב; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

צבא סוריה ממשיך בדיכוי המחאה בעיר חומס, השלישית בגודלה במדינה, והבוקר (רביעי) דיווחו תושבים בעיר כי טנקים של הצבא הפגיזו את שכונת המגורים באב עמרו, שהתבלטה במהומות נגד השלטון. לפי הדיווחים, במשך כשעתיים, החל בחמש לפנות בוקר, נשמעה אש כבדה בעיר, ולאחר מכן הפכה לספורדית. "העיר רועדת מרעש ההפגזות וירי המקלעים", אמר לרויטרס נג'אטי טיארה, פעיל זכויות אדם בעיר.

המבצע הצבאי בחומס, עיר בת יותר ממיליון תושבים, נמשך מתחילת השבוע. הרשויות הסוריות ממשיכות לטעון כי הפשיטה נועדה לבער מהעיר "גורמי טרור" ולהחרים נשק ותחמושת המוחזקים באופן לא חוקי, אולם ככל שחולף הזמן, דולפים לאינטרנט עוד ועוד סרטונים המתעדים את הנעשה בעיר, מהם עולה חשש לטבח נרחב. באחד מהם, שלא ברור מתי צולם, נראות גופות של מפגינים שנורו בידי כוחות הביטחון מוטלות ברחוב, שותתות דם.

הפגנות נגד שלטונות סוריה בעיר חומס, 18 באפריל 2011. רויטרס
הרשויות טוענות כי המבצע נועד לבער מהעיר "גורמי טרור". אחת ההפגנות בחומס/רויטרס

בסרטון אחר שעלה לרשת ביממה האחרונה, נראית קבוצת אזרחים מקיימת הפגנה שקטה במרכז קניות בפרבר של הבירה דמשק, כשלפתע הם מותקפים בברוטליות על ידי שוטרים במדים.

מנגד, שידרה אתמול הטלוויזיה הסורית הממלכתית תמונות מהעיר דרעא שבדרום המדינה, שם פרצה לראשונה המחאה לפני כחודשיים, בהן נראה כאילו החיים בעיר שבו למסלולם. כשבוע חלף מאז יצאו מדרעא כוחות הצבא, ששהו בה במשך כעשרה ימים וערכו בה מעצרים המוניים. ואולם, היום דיווחו פעילי זכויות אדם סוריים כי שלושה מפגינים נורו למוות על ידי כוחות הביטחון סמוך לעיר.

"400 הרוגים בתוך 3 ימים, זה לא טבח?"

לפי נתונים עדכניים שפרסמו אתמול ארגוני זכויות אדם, מתחילת המהומות לפני כחודשיים, נהרגו בסוריה 757 בני אדם מאש כוחות הביטחון ואלפים רבים נעצרו, מהם כ-9,000 עדיין נתונים במעצר.

תמונה שפרסמה סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה, של נשק שהוחרם לכאורה מ"גורמי טרור" בעיר בניאס, 9 במאי 2011. AP
תמונה שפרסמה סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה, של נשק שהוחרם לכאורה השבוע מ"גורמי טרור" בעיר בניאס/AP

העיתון "א-שרק אל-אווסט" הביא הבוקר מדבריו של ראש ארגון זכויות האדם בסוריה, ואליד ספור, שדרש מהנשיא בשאר אסד לנהל דיאלוג באופן מיידי עם העם הסורי ולהבין את דרישותיו, "זהו הפתרון היחיד להפסיק את שפיכות הדמים", הסביר, ובהתייחסו למספרי ההרוגים, הוסיף: "כש-300-400 בני אדם מתים תוך שלושה ימים, איך אפשר לקרוא לזה אם לא 'טבח'? ממשלת סוריה דיכאה את המפגינים. אין מה להשוות לטבח אל-חמה (הרג אלפי מתנגדי משטר בעיר אל-חמה על ידי חאפז אסד ב-1982), אבל אני חושש שאם לא ינהלו דיאלוג עם המפגינים, עלול לקרות טבח גדול נוסף באחת הערים".

על רקע ההחלטה האחרונה של האיחוד האירופי, להטיל אמברגו נשק על סוריה, הביא העיתון גם את דבריהם של מקורות דיפלומטיים צרפתיים, שאמרו כי אסד פועל מול תנועת המחאה בסוריה "בהיגיון של פעם, שאינו עולה בקנה אחד עם העת הנוכחית ועם מה שקורה בעולם הערבי". לדברי המקורות, לצרפת יש עוד שלושה קלפים שהיא יכולה לעשות בהם שימוש: להודיע שאסד איבד את הלגיטימציה שלו בשל הדיכוי, לפנות לצעדים משפטיים בינלאומיים ולדרוש מאסד להתפטר. "השימוש בקלפים אלה תלוי במה שיקרה בסוריה בשבועות הקרובים", הסבירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully