וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדויות: בנאט"ו התעלמו, ו-61 פליטים מתו מרעב

ה"גרדיאן" חשף: ספינה מאפריקה שידרה אותות מצוקה, אך במשמר החופים האיטלקי ובנאט"ו התעלמו במשך 16 ימים, במהלכם מתו רוב הנוסעים מרעב וצמא. אחד מ-11 ששרדו: "בסוף נותר רק להתפלל"

עשרות מהגרים אפריקאים, בהם נשים וילדים, ננטשו למותם ברעב ובצמא בלב הים התיכון, לאחר שכוחות של נאט"ו התעלמו שוב ושוב מקריאות העזרה שלהם לפני כחודשיים. כך חשף היום (רביעי) העיתון הבריטי "גרדיאן".

משמר החופים של איטליה מלווה ספינה ועליה 760 פליטים מאפריקה לאי למפדוסה, 19 באפריל 2011. Italian Coastguard, h.o, AP
ספינת פליטים מלווה לחופי למפדוסה על ידי משמר החופים האיטלקי, בחודש שעבר/AP, Italian Coastguard, h.o

לפי פרטי המקרה שנחשפו, אוניה ועליה 72 נוסעים (47 מהם אתיופים, והיתר - אריתראים, ניגרים, גנאים וסודנים) נקלעה למצוקה בסוף חודש מרץ, לאחר שהפליגה מנמל טריפולי שבלוב. למרות שהספינה שיגרה אותות מצוקה שנקלטו על ידי משמר החופים האיטלקי, ולמרות שיצרה קשר עם ספינה ומסוק של נאט"ו, לא נעשה כל ניסיון לחלץ את האוניה או את נוסעיה. היא נותרה בלב ים במשך 16 ימים, שבמהלכם מתו 61 מנוסעיה מרעב או מצמא.

"בכל בוקר היינו קמים ומוצאים עוד גופות", סיפר ל"גרדיאן" אבו קורקה, אחד מ-11 הניצולים היחידים. "היינו שומרים את הגופה עוד 24 שעות, ואז משליכים אותה מהסיפון. בימים האחרונים, כבר לא זיהינו את עצמנו. כמעט כולם מתו, ומי שנשאר בחיים - היה שקוע בתפילה".

ניצול מאוניית מהגרים אפריקאים שטבעה נלקח לטיפול באי למפדוסה, איטליה, 6 באפריל 2011. רויטרס
פליט אפריקאי מורד מאוניה לחופי למפדוסה, תחילת אפריל/רויטרס

החוק הימי הבינלאומי מחייב כל כלי שיט באשר הוא, כולל כלי שיט צבאיים, להשיב לקריאת מצוקה של כלי שיט אחר ולהושיט לו עזרה במידת האפשר. בעקבות החשיפה, כבר דורשים ארגוני זכויות אדם לפתוח בחקירה נרחבת, וגם באו"ם מותחים ביקורת. "אסור שהים התיכון יהפוך למערב הפרוע", אמרה דוברת סוכנות האו"ם לפליטים, לורה בולדריני. "אלו שאינם נחלצים לעזרתם של נזקקים לא יכולים לחמוק מעונש".

גל ההפיכות והסכסוכים המזוינים בצפון אפריקה, ובייחוד מלחמת האזרחים הנמשכת בלוב, הגבירו מאוד את קצב זרימת המהגרים הלא-חוקיים מהיבשת השחורה לאירופה דרך הים. לפי ההערכות, בארבעת החודשים שחלפו מתחילת השנה, כבר עשו כ-30,000 בני אדם את המסע הימי המסוכן, כשרובם מגיעים ללמפדוסה, הנמצאת רק מעט יותר מ-100 קילומטרים מחופי טוניסיה. רבים מהם לא משלימים את המסע, ורק בחודש שעבר טבעו, לפי ההערכות לפחות 800 פליטים שנמלטו מלוב. כעת מתברר כי גם עשרות פליטים שהצליחו להשלים את המסע וניצלו מטביעה, מצאו לבסוף את מותם בגלל אטימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully