וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למשאל עם: הסקוטים יבחרו בעצמאות?

בממשלת בריטניה הבהירו היום כי לא ימנעו מסקוטלנד לקיים משאל עם על עצמאות, בעקבות ניצחון המפלגה הבדלנית בבחירות המקומיות. אבל האם הסקוטים בכלל רוצים בעצמאות? בכלל לא בטוח

בסקוטלנד הולך להתקיים - מתישהו במהלך חמש השנים הקרובות - משאל עם, שבו יידרשו יותר מחמישה מיליון תושביה להכריע בשאלה הטורדת אותם מאז שהפכו לחלק מבריטניה לפני יותר מ-300 שנה: האם להיפרד ולחזור להיות מדינה עצמאית. בממשלת בריטניה הבהירו היום (ראשון) כי אין כל כוונה למנוע את קיומו של המשאל, שעלה על סדר היום לאחר שבסוף השבוע שעבר, בבחירות המקומיות בסקוטלנד, זכתה מפלגה לאומנית-בדלנית שהתחייבה לערוך אותו לרוב מוחלט בפרלמנט באדינבורו (באותה הזדמנות, גם דחו הבריטים כולם, במשאל עם, הצעה לשנות את שיטת הבחירות במדינה ממודל יחסי-אזורי למודל יחסי).

יש לציין כי כל שלוש המפלגות הגדולות בבריטניה - הן השמרנים והליברל-דמוקרטים שבשלטון והן הלייבור שבאופזויציה - מתנגדות בתוקף לעצמאות לסקוטלנד. ואולם, בממשלה בלונדון בהחלט מוכנים לקבל את דין הבוחר הסקוטי. "אני בהחלט מאמין שאם הפרלמנט הסקוטי יחליט לקיים משאל כזה, יש לאפשר לו לקיימו", אמר הבוקר בראיון ל-BBC השר הממונה על סקוטלנד בממשלת בריטניה, מייקל מור.

מנהיגי המפלגה הלאומית הסקוטית SNP, אלכס סלמונד (משמאל) וסגניתו ניקולה סטרג'ן, חוגגים את ניצחון המפלגה הבדלנית בבחירות לאסיפה הכללית של סקוטלנד, 6 במאי 2011. רויטרס
מנהיגי SNP, אלכס סלמונד וסגניתו ניקולה סטרג'ן, חוגגים ביום שישי את ניצחונם/רויטרס

מנהיג המפלגה הלאומית הסקוטית (SNP), אלכס סלמונד, ממשיך בעקבות הבחירות לכהונה שנייה כ"שר הראשון" (כך נקרא ראש הממשלה של סקוטלנד) - אך הפעם, עומד לרשותו רוב פרלמנטרי, בניגוד לקדנציה הקודמת, שיאפשר לו לפעול בחופשיות. מיד לאחר הניצחון כבר הכריז סלמונד כי המשאל אכן ייערך, אולם לדבריו, יהיה זה רק "במהלך החצי השני של הקדנציה" - כלומר, עוד שנתיים וחצי לכל המוקדם.

הצביעו כדי "להעניש"

אז האם פניה של סקוטלנד אכן לעצמאות? ראשיתה של ההתחבטות בשאלה הזו פחות או יותר ברגע שבו אוחדה סקוטלנד עם אנגליה ונוצרה בריטניה הגדולה, ב-1707 - איחוד שככל הנראה הציל את סקוטלנד מחורבן כלכלי. במשך מאה וחצי היו הסקוטים כנועים למדי, עד שב-1934 קמה המפלגה הלאומית הסקוטית. עוד כמעט מאה נוספת חלפה עד שהמפלגה ניצחה בבחירות, ב-2007, וכעת, ב-2011, שיחזרה את ההישג - אלא שהפעם, קיומו של משאל עם על עצמאות היה סוגיית המפתח בבחירות.

אז כיצד יצביעו הסקוטים במשאל? פרשני ה-BBC, שנדרשו היום לסוגייה, סבורים כי קשה לענות על השאלה כיום באופן חד משמעי. אין ספק שהתמיכה ברעיון העצמאות מאוד גברה בשנים האחרונות - ולראיה, התמיכה הגוברת ב-SNP. ואולם, התמיכה במפלגה, אין פירושה בהכרח תמיכה בהכרזה על עצמאות. רבים הצביעו לה רק כדי "להעניש" את המפלגות המסורתיות בהן תמכו - הלייבור או הליברל-דמוקרטים. רבים אחרים תמכו בה פשוט משום שהם סבורים שסלמונד הוא האיש שצריך להנהיג את סקוטלנד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
עובדות ועדת הבחירות המרכזית סופרות את הקולות בבחירות המקומיות לפרלמנט של סקוטלנד בקלפי בעיר אברדין, 6 במאי 2011. רויטרס
ספירת קולות באחת הקלפיות בעיר אברדין/רויטרס

בכמה סקרים שנערכו בשנים האחרונות, היה תמיד רוב בקרב הסקוטים למתנגדי העצמאות - אם כי בהחלט אין מדובר ברוב סוחף. שיעור המתנגדים נע ברוב הסקרים באזור ה-50-60%, ואילו שיעור התומכים בין 30% ל-40%.

אגב, גם אם יכריעו הסקוטים שהם רוצים עצמאות - זו עדיין תהיה רק תחילת הדרך. החוקה הבריטית אינה מעניקה לממשלת סקוטלנד את הסמכות להכריז עצמאות, ולכן, משאל העם בעצם רק יסלול את הדרך לתחילתן של שיחות בנושא בין ממשלות בריטניה וסקוטלנד. מה בדיוק יקרה מכן והלאה לא ממש ברור, אבל דבר אחד בטוח - זה ייקח זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully