וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: לראשונה נכנסו עובדים לאחד הכורים בפוקושימה

כמעט חודשיים אחרי התקלות והפיצוצים בכורים הגרעיניים בעקבות הצונאמי, החלה מלאכת שיפוץ מערכות האוורור. צפו: תמונות ראשונות מתוך הכורים. המפונים מאבדים את הסבלנות: "שיקרו לנו"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

לראשונה מאז התקלות והפיצוצים שאירעו בתחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י", שנגרמו עקב אסון הצונאמי ביפן ב-11 במרץ, נכנסו היום (חמישי) עובדים של התחנה לאחד מארבעת הכורים התקולים שמהם דלפה קרינה רדיואקטיבית. כך דיווחה חברת החשמל של טוקיו, TEPCO, המפעילה את התחנה.

בזה אחר זה, לבושים בחליפות מגן ומסכות אב"כ, מכלי חמצן על גבם, נכנסו 12 העובדים למבנה בו נמצא כור מספר 1 בתחנה, דרך אוהל מיוחד שהוקם בכניסה כדי למנוע דליפה נוספת של קרינה. כל אחד מהם שהה עשר דקות בתוך המתחם, וחיבר שמונה תעלות אוורור למאווררים שהותקנו כדי לסנן החוצה את החומרים הרדיואקטיביים שבאוויר.

עשן עולה מכור מספר 3 בפוקושימה בצילום לוויין מ-14 במרץ 2011. רויטרס
תצלום אווירי של הכורים, עשן עולה מהם. כור מספר 1 - בתחתית התמונה/רויטרס

דובר החברה, ג'וניצ'י מטסומוטו, הסביר כי כל עובד אמור להיחשף לקרינה בהיקף שלושה מיליסיוורט במהלך שהותו בתוך הכור. יש לציין כי המדידות האחרונות שנערכו בתוך המבנה ופורסמו, על ידי רובוט שהוחדר לתוכו ב-17 באפריל, קבעו כי הקרינה בתוכו הגיעה ל-49 מיליסיוורט לשעה. החוק היפני אוסר לחשוף את עובדי תעשיית הגרעין לקרינה בהיקף העולה על 100 מיליסיוורט בשנה, אולם ב-15 במרץ השנה, בעוד המשבר בגרעיני בשיאו, קבע משרד הבריאות היפני תקנה חריגה, המאפשרת להגביר את החשיפה ל-250 מיליסיוורט במקרי חירום.

עד כה, מנעה הקרינה הגבוהה בתוך המבנה כניסה של בני אדם פנימה, אפילו עם אמצעי המיגון המחמירים ביותר. לכן הוחלט להימנע עד כה מניסיון לתקן את מערכות הקירור התקולות בארבעת הכורים. כעת, לאחר שבועות ארוכים שבהם הסתפקו העובדים בקירור הכורים באמצעות מים ומאמצים למנוע את התגברות הקרינה, מתחיל מבצע תיקון המערכות שנפגעו. ב-TEPCO כבר הודיעו לפני כמה שבועות כי מאמצי ההשתלטות על הדליפה הגרעינית צפויים להימשך לפחות עד סוף השנה.

בתוך כך, פורסמו אתמול תמונות אשונות של פנים הכור, כפי שצולם בידי רובוט מתוצרת ארה"ב בסוף השבוע האחרון. הצילומים אימתו את העובדה שכבלי החשמל בכור מוגנים, ואין דליפת מים מתוך המבנה. ככל הנראה, תרמו הצילומים הללו להחלטה לאפשר לעובדים להיכנס.

נגמרה הסבלנות: מפונים התעמתו עם נשיא TEPCO

במחוז פוקושימה עדיין שוהים במרכזי הפינוי אלפי תושבים שנאלצו לעזוב בחופזה את בתיהם, המצויים בתוך רדיוס של 20 קילומטרים מהתחנה. רבים ביניהם כבר איבדו את הסבלנות היפנית המפורסמת, והדבר ניכר אתמו, כשבאחד ממרכזי הביקור ביקר נשיא TEPCO, מסטקה שימיזו - וספג מטח של ביקורת, מול המצלמות.

"תמיד אמרת שלא יכולה להיות תאונה!", הטיח בו אחד המפונים. "'זה לא משנה אם תהיה רעידת אדמה, לא תהיה עוד צ'רנוביל', זה מה שתמיד אמרת. האם זה היה שקר? האם שיקרת לנו?".

מפונה אחר התלונן על הטיפול הלקוי במפונים: "ומה נשלח כסיוע? קופסה מלאה בלחם עם הסמל של חברת החשמל של טוקיו. פשוט שלחתם קופסה אחת, כשללחם
היה תאריך תפוגה של יום למחרת".

הנשיא לא התעמת עם המפונים וגם לא השיב לטענותיהם - רק מסר את התנצלותו: "אני רק רוצה לומר שאנחנו עושים כל שביכולתנו, ושאני רוצה להתנצל מעומק ליבי. צר לי מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully