וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נחשף ה”שליח” שהוביל את ארה”ב לבן-לאדן

CNN חשפה את אבו אחמד אל-כווייתי, האיש שאחריו עקבו האמריקאים 4 שנים, עד שהוביל אותם למקום המסתור של מנהיג אל-קאעדה. האיש תואר באריכות בדו"חות מגואנטנמו, שנחשפו בוויקיליקס

בווידאו: תמונות נדירות בה נראים חברי מועצה לביטחון לאומי צופים בפעולה בה חוסל בן לאדן/צילום: הבית הלבן ורויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

מיהו האדם שהוביל את הקומנדו האמריקאי הישר למקום בו הסתתר אוסמה בן-לאדן? רשת CNN פרסמה היום (שלישי) פרטים ראשונים אודות אותו "שליח", המזהים אותו, ככל הנראה, כאדם שכינויו "אבו אחמד אל-כווייתי", פעיל בכיר באל-קאעדה שהיה מקורב לראשי הארגון. שמו האמיתי אינו ידוע.

לפי המידע שחשפו עד כה גורמי ביטחון בארה"ב, מקום מחבואו של מנהיג אל-קאעדה זוהה באמצעות "שליח", שהיה נתון תחת מעקב מאז 2007. במשך ארבע שנים עקבו אחריו, עד שהוביל אותם, לפני שבוע, באמצעות שיחת טלפון שקיים, אל אותו מתחם מבוצר באבוטאבד שבו חוסל שלשום בלילה הארכי-טרוריסט. אותו אדם, על פי הדיווחים, היה בן טיפוחיו של חאליד שייח מוחמד, מבכירי אל-קאעדה שנחשב לאדריכל פיגועי ה-11 בספטמבר ועומד כיום למשפט בארה"ב, ושל בכיר נוסף בארגון - אבו פראג' א-ליבי, אזרח לוב שנחשב ל"מספר 3" בארגון עד למעצרו והעברתו למתקן בגואנטנמו ב-2005.

מתחם באזור העיר אבוטאבד, פקיסטן, בו חוסל אוסמה בן לאדן, 2 במאי 2011. רויטרס
המתחם המבוצר באבוטאבד, בו חוסל בן לאדן/רויטרס

היום, פרסמה רשת CNN, כי לדברי מקור דיפלומטי, אותו אדם הוא "אזרח כוויית שכינויו 'אבו אחמד'". בדיווח לא צוין שמו המלא של האיש, אולם הוא מתאים מאוד לתיאור המופיע במסמכי הפנטגון בנושא המלחמה באפגניסטן שנחשפו באתר ההדלפות ויקיליקס. בכמה מהמסמכים הללו, סקירות של קציני מודיעין מחקירת עצורי אל-קאעדה בגואנטנמו, מתואר פעיל בכיר בארגון שהוזכר על ידי הנחקרים, המכונה "אבו אחמד אל-כווייתי" (כלומר, אבו אחמד מכוויית). גם אדם זה, בדומה ל"שליח", היה אזרח כוויית, וגם הוא תואר כ"מקורב לחאליד שייח מוחמד".

"פעיל בכיר מאוד"

כך, למשל, תואר אותו פעיל בדו"ח מאוקטובר 2008, המסכם את חקירתו של מאעד אל-קטאני (סעודי המוכר בתור מי שהיה אמור להיות "החוטף ה-20" בפיגועי ה-11 בספטמבר, אולם לא הצליח לקבל אשרת כניסה לארה"ב): "אל-קטאני קיבל במשך שלושה חודשים בתחילת 2001 הכשרה בנושאי מחשוב מאדם בשם אבו אחמד אל-כווייתי, כהכנה לקראת משימתו בארה"ב. אל-כווייתי היה בכיר בארגון, הכפוף ישירות לחאליד שייח מוחמד".

חוקרי המודיעין האמריקיים ממשיכים ומעריכים כי אותו אל-כווייתי היה מקורב אישית לבן-לאדן עצמו, נהג להסתובב יחד עמו ואף נצפה יחד עמו בטורה-בורה - אזור המערות בגבול אפגניסטן-פקיסטן, שם בזבזה ארה"ב כמה שנים ומיליארדי דולרים בתחילת העשור הקודם, בניסיון למצוא את ראשי אל-קאעדה. "בסיסו היה במרכז הקשר של מוחמד בעיר קנדהאר באפגניסטן", נכתב בדו"ח, "והוא שימש כשליח".

עשר שנים מאוחר יותר, הסתיימה שליחותו האחרונה. מה שמו האמיתי? האם הוא בכלל מודע לכך שהוא זה שהוביל למותו של מפקדו? האם היה במקום בזמן הקרב? האם הוא ההרוג הרביעי בתקרית (מלבד בן לאדן, בנו, ואחת מנשותיו), שאודותיו לא פורסם דבר? כל השאלות הללו נותרות, בשלב זה, עדיין פתוחות.

חאלד שייח מוחמד הנאשם בתכנון הפיגועים במגדלי התאומים. AP
מפקדו הישיר של "השליח" ואדריכל פיגועי ה-11 בספטמבר, חאליד שייח מוחמד/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully