וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט מרמרה: הישראלים טסים פחות לטורקיה

מנתונים שפרסם משרד התמ"ת עולה כי מאז המשט הטורקי, חלה ירידה של 50% בקרב הישראלים המבקרים במדינה בתקופת השיא. לעומת זאת, אין לישראלים בעיה לקנות מוצרים מתוצרת טורקית

מאז המשט הטורקי לעזה בשנה שעברה, חלה ירידה דרסטית בשיעור התיירים הישראלים בטורקיה – כך עולה מנתונים שפרסם היום (שלישי) משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. על פי הנתונים, מאז המשט חלה ירידה של 50.5% במספר היוצאים לטורקיה במהלך הקיץ והחגים, לעומת התקופה המקבילה ב-2009. עם זאת, בשנים האחרונות מסתמנת דווקא מגמת עלייה בהיקף יבוא מוצרי הצריכה מטורקיה, בשיעור של 17%. ובהתאם לנתוני הייבוא, 74% מהצרכנים הקונים מוצרים מטורקיה דיווחו כי לא שינו את הרגלי הצריכה שלהם בעקבות אירועי המשט. הפרסום מתבסס על נתוני ייבוא, צריכה ותיירות שנאספו במשרד התמ"ת, כמו גם על סקר שנערך בקרב מדגם של 1,000 מרואיינים, המייצגים את האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

על פי נתוני הסקר, 18% מהמרואיינים שקנו מוצרים מטורקיה בשנת 2010 דיווחו ששינו את קניותיהם: 15.1% השיבו שצמצמו את קניותיהם מטורקיה, בעוד ש-2.8% דווקא בחרו לקנות יותר מוצרים מטורקיה, לאחר המשט. מרבית הנשאלים בסקר (50.3%) סברו כי ישראל לא צריכה להטיל חרם צרכני על ייבוא מוצרים מתוצרת טורקיה, לעומת 39.1% בלבד שתמכו בחרם כזה. להערכת משרד התעשייה והמסחר, העובדה כי הסחר מול הטורקים לא הושפע מהמשט, נובעת מיתרונותיו היחסיים של השוק הטורקי – מוצרים זולים, אספקה מהירה, עלויות הובלה נמוכות ועוד. בנוסף, העובדה שמרבית הצרכנים לא בודקים את ארץ הייצור של מרבית המוצרים אותם הם רוכשים, או שאינם יכולים לזהות אותם – מביאה לכך שהמוצא הטורקי לא פוגעת במוצר.

שיעור הירידה בסחר הישראלי מול טורקיה בולט, כאמור, בתחום התיירות. בתקופת הקיץ והחגים (רבעון יולי-ספטמבר), בה נרשמת תנועת שיא בקרב היוצאים לחו"ל, יצאו ב-2010 כ-74 אלף ישראלים לטורקיה, לעומת 149 אלף נוסעים ב-2009, ו-267.5 אלף ב-2008. בסך הכול, מדובר בירידה של 72.5% בתוך שנתיים. התמיכה בחרם על טורקיה, כך עולה מהסקר, בולטת בעיקר בקרב צעירים בגילאים 18-34, ובשיעורים פוחתים בגילאים מבוגרים יותר.

בני פפרמן, מנהל מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, אמר כי להערכתו, חלק מהנשאלים השיבו כי צמצמו את קניותיהם מתורכיה לאחר המשט, גם אם לא בהכרח נהגו בהתאם. "תשובותיהם מבטאות יותר כעס ורוגז בעת עריכת הריאיון – כעסים שנמוגו בעת הקנייה, מה גם שחלק ממרואיינים אלו עשויים לבטא בתשובותיהם את מה שהם חושבים שמצפים מהם להגיד (רציה חברתית), אך בפועל, בהתנהגות הצרכנית היומיומית שלהם, הם אינו נמנעים מקניית מוצרים מתורכיה).שר התמ"ת, שלום שמחון, אמר בתגובה כי "אנו רואים בטורקיה מדינה חשובה באזור, ורואים בסחר בין המדינות עוגן לשמירת היחסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully