וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מבקרים בקבר יוסף? על קהילת "שובו בנים"

מוטי לוי

24.4.2011 / 18:32

הרב ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים", ידוע כבעל דעות ימניות קיצוניות. הוא זה שקבע את הקבר, בו נהרג בן יוסף לבנת, כמרכז רוחני לקהילתו. גורם בקהילה: "הרב נחשב לאלוקים מספר 2"

הרצחו של בן יוסף (בניו) לבנת הבוקר (ראשון) לאחר תפילה בקבר יוסף בשכם, מהווה הזדמנות להציץ אל קהילת "שובו בנים" אליה השתייך לבנת. בקרב הקהילה, אשר נחשבת לאחד הפלגים המרכזיים בחסידות ברסלב, קבר יוסף הוא הרבה יותר מעוד "ציון" של צדיק. ועל כן הסתננויות אליו על בסיס שבועי, גם ללא אישור צה"ל, הן עניין שבשגרה. זו אינה הפעם הראשונה שבה נפגעים חברי הקהילה בקבר, לאחר שבשנת 2003 נפצעו שניים מבניה באורח קשה כאשר חדרו למקום, גם אז, ללא אישור צה"ל.

ישיבת "שובו בנים" הוקמה בסוף שנות ה-70 על ידי הרב אליעזר ברלנד. בתחילה הוקם מרכזה של החסידות בעיר בני ברק, ובתחילת שנות ה-80 נדד המרכז לירושלים. כיום לחסידות שני מרכזים בעיר. הישן, המכונה גם "עתיקא", נמצא ברובע המוסלמי בעיר העתיקה, והחדש יותר בשכונת מוסררה בעיר. מנהיגה הרוחני של הקהילה עד היום הוא גם מייסדה, הרב ברלנד. ברלנד חונך על ברכי הציונות הדתית והתקרב בצעירותו לחסידות ברסלב. עם הזמן הפך למנהיג כריזמטי בזכות עצמו המושך אליו מאות מאמינים. הוא היה מהראשונים שייסדו בברסלב את תנועת החזרה בתשובה, ורובם המוחלט של הנמנים על קהילתו הם בעלי תשובה בעצמם.

בשונה מקהילות חרדיות רבות, בהן הרב משמש כפוסק הלכה או כמנהיג בעל עוצמה מוגבלת, בקהילת "שובו בנים" נחשב הרב ברלנד כמנהיג-על, בלתי מעורער, אשר יש לציית לדבריו באופן מוחלט. גורמים המקורבים לחסידות סיפרו היום לוואלה! חדשות כי עבור חסידי הקהילה נחשב הרב ברלנד ל"אלוקים מספר שתיים. את מה שהוא אומר מקיימים באש ובמים". כך לדוגמה, בעקבות הוראה לחסידיו לפיה יש להתגורר בירושלים, עושים החסידים הכל בכדי להתגורר בעיר גם אם המשמעות היא לגור בדירת חדר או במרתף.

לפי עדות חסידיו, ומתוך מה שעולה מדרשותיו הרבות, מצטייר הרב ברלנד כמי שמחזיק באידיאולוגיות של הימין הקיצוני. עובדה זו הובילה בעבר למתיחויות רבות באזור מרכזה הישן של החסידות, בין חסידיו לבין התושבים הערבים המתגוררים ברובע המוסלמי. גורמים המקורבים לחסידות סיפרו כי הרב ברלנד פקד אף באחרונה את קברו של ברוך גולדשטיין, שרצח בשנת 1996 29 מתפללים מוסלמים במערת המכפלה, והתפלל על קברו.

נתן משי, כתב במוקד החדשות החרדי "מוקד הציבור", סיפר כי הקשר לקבר יוסף נובע מאישיותו של יוסף בן יעקב, אשר לפי האמונה קבור במקום. "יוסף עבר הרבה תהפוכות בחייו. יוסף בחסידות ברסלב הוא ערך בפני עצמו", מסביר משי. החיבור אל הקבר נוצר על ידי הרב ברלנד בעצמו, אשר מעודד את חסידיו לפקוד את המקום, כך לפי עדויות חסידים. זאת, אף שהקבר הועבר לשליטת הרשות הפלסטינית בשנת 2000.

מעבר לעליות המוניות לקבר בשלושה מועדים קבועים - בא' בתמוז, הנחשב ליום השנה למותו של יוסף, ביום ה-41 של ספירת העומר, המכונה גם "יסוד שביסוד", וביום של חג הסוכות - מגיעות למקום קבוצות של חסידים מידי ערב ראש חודש לתפילה מיוחדת, בתיאום עם כוחות הביטחון. לדברי גורמים המקורבים לחסידות, למרות האבטחה המסופקת על ידי כוחות הביטחון אחת לחודש, ואשר מאפשרת כניסה בטוחה למקום, מקפידות קבוצות מחסידי הרב לפקוד את המקום אחת לשבוע בממוצע.

לדברי אותם הגורמים, במקרים בהם מתבצעות הכניסות ללא תיאום עם כוחות הביטחון, מהווה ברכת הרב ברלנד תחליף לאבטחה. עוד הם מוסיפים כי העובדה שהכניסה הבוקר למתחם הקבר בשכם התבצעה ללא אישורו של הרב, רק מחזקת את אמונת החסידים בברכת הרב.

גורם מקהילת שובו בנים הכחיש כי הנכנסים הבוקר משויכים לחסידות. לדבריו, על הנכנסים נמנו בחורי ישיבת ברסלב שאינם קשורים לחסידות ועוד כמה מתנחלים. "זו כניסה שנעשתה באופן עצמאי" אמר. הגורם אף שב והדגיש כי הרב ברלנד הורה לחסידיו שלא להיכנס אל הקבר בימים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully